صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: سخنرانی سرکار ستوان دوم پرورش

تاریخ سند: 16 دی 1346


درباره: سخنرانی سرکار ستوان دوم پرورش


متن سند:

شماره: 28-175-6-5 تاریخ:16 /10 /1346
از: رئیس شهربانی‌های استان فارس (شیراز)
به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت فارس
درباره: سخنرانی سرکار ستوان دوم پرورش
پیرو شماره: 28-175-6-5 – 14 /10 /46

طبق گزارش قسمت مربوطه آقای آیت‌الله محی‌الدین فال اسیری معمم نی‌ریز از سرکار ستوان دوم پرورش فرمانده پاسگاه ژاندارمری اصطهبانات دعوت نموده که روزهای 17 و 19 ماه جاری به آن شهرستان عزیمت و درباره اسلام و رد عقاید بهائیان1 در مسجد ولی عصر واقع در کوی پهلوی محل سکونت بهائیان سخنرانی نماید. مراتب جهت اطلاع اعلام می‌گردد.
از طرف سرپرست شهربانی‌های استان فارس سرتیپ محمد پهلوان
قائم مقام – سرهنگ حریرچیان
گیرنده:
تیمسار فرماندهی ناحیه ژاندارمری فارس پیرو شماره بالا
تیمسار ریاست محترم شهربانی کل کشور
تیمسار ریاست اداره اطلاعات جهت استحضار

ضمیمه سابقه

توضیحات سند:

1. بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله که او را مؤسس شریعت تازه و موعودی که باب بشارت ظهور او را داد می‌دانند. تعلیمات و آموزه‌های بهاءالله که بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر گردید مخلوطی از عرفان اسلامی و برخی از نتایج حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 است. بهائیان انبیاء را مظاهر الهیه می‌خوانند و معتقدند که بعد از حضرت محمد(ص)، باب و بعد از او میرزا حسینعلی بهاءالله به عنوان مظهر الهی به عالم آمده‌اند. اما می‌گویند که بعد از بهاءالله لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الهی در عالم نخواهد آمد. مبادی عمده اخلاقی بهائیان عبارت است از وحدت افراد عالم، مساوات زن و مرد و مخالفت با تعصبات ملی و دینی. آنها نماز خاص دارند که هر روز سه نوبت می‌خوانند و روزه آنان خاص 19 روز آخر هر سال. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیرۀ‌القدس نام دارد.
بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقه‌های بابیه و بهائیه را از نتایج فرق‌سازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان می‌دانند. همگامی این فرق با سیاست‌های استعماری بیگانگان تأییدی بر این مدعا است. فرقه ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهایی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. (ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج1، ص 374) فردوست می‌نویسد: محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله می‌نگریست. هنگامی که امیرعباس هویدا که منتسب به بهایی‌گری بود به نخست‌وزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواربار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخست‌وزیری هویدا دارد. (همان) بهائیان همچنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروت‌های کلانی را از طریق زدوبند با مقام‌های سیاسی تصاحب کردند.

منبع:

کتاب استاد سید علی اکبر پرورش به روایت اسناد ساواک صفحه 10

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.