صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای ملی در مورد انتشار کتاب فراماسونری و اعضای آن

تاریخ سند: 26 اسفند 1347


موضوع : اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای ملی در مورد انتشار کتاب فراماسونری و اعضای آن


متن سند:

به : عرض می رسد از : 322 مسئله فراماسونری همچنان هسته اصلی مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی بوده و در اطراف آن تعبیر و تفسیرات گوناگون می شود.
بعضی معتقدند که این کتاب با همکاری ساواک و برای معرفی عناصری که سالها در جهات متعدد رخنه نموده بودند و رفتار آنان به صلاح ملت نبوده نوشته شده و عقیده مندند اگر سازمان امنیت نمی خواست هرگز رائین موفق نمی شد این کتاب را منتشر و مدارک و اسناد مفصل آنان را بدست آورد و اگر صلاح مقامات عالیه مملکت نبود هرگز موفق نمی شد کتاب را که به گفته عده ای در ایتالیا چاپ شده وارد مملکت نماید.
برخی عقیده دارند جمع آوری کتاب هم که به وسیله سازمان امنیت صورت گرفته بدین لحاظ بوده است که بیشتر جلب توجه نماید و مردم به اهمیت قضیه بیشتر راغب و برای درک مطالب آن تشنه تر شوند و اظهارنظر می شود که بازداشت رائین برای ایراد به کار وی و اعتراض به چاپ کتاب نبوده بلکه بدین وسیله او را پناه داده اند که از گزند عناصر فراماسون در امان باشد، رویهمرفته اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان معتقدند که این کار بسیار بجا و درست (به غیر از تعدادی که عضو فراماسون هستند) و لازم بوده که این عناصر به ملت معرفی شوند تا جامعه مواظب رفتار و کردار آنان باشد و حداقل خدمت یا فعالیت آنان را با دیده سوءظن و دقت نگاه کند و آنان نیز نتوانند به اتکای برادری غیراسلامی وجود جمعی بی هنر و نالایق به صرف عضویت در فراماسون به مردم تحمیل نمائید.
در شوخی هایی که بعضی از نمایندگان با اعضای فراماسونری اعم از نماینده یا برخی از معاونین وزارتخانه ها می نمایند اعضای مزبور سعی دارند مکتب فراماسونری را یک مسلک اخلاقی و برادری جلوه دهند ولی وقتی به آنان جواب داده می شود ما در مذهب اسلام و عادات ایرانیان اینگونه صفات را داریم و چه لزومی دارد نسبت به مردمان قویتر و استعمارگر خود را متعهد نمائیم و آنهم چرا به صورت مخفی؟ در جواب عاجز می مانند و بسیار ناراحت می شوند.
مثلاً برخی از نمایندگان این ایراد را می گیرند که چگونه ممکن است دو نفر در یک مسلک که منشأ آن از بیگانگان بوده برابر، برادر و هم عقیده باشند و به قول خودشان از حیث جان مال، ناموس و عقیده مشترک [اشتراک ]داشته باشند و در عین حال در دو حزب مختلف سمت لیدری و جنگ عقیده داشته باشند مانند رامبد لیدر فراکسیون پارلمانی حزب مردم و ارفع لیدر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین که اگر چه به ظاهر با هم در دو قطب مخالف و جنگ مسلکی دارند ولی در باطن با هم برادر و هم عقیده و مال و ناموس یکی بوده اند بدیهی است که این مسئله مورد انتقاد است.
به عقیده بعضی از نمایندگان آقای هویدا پس از انتشار کتاب فراماسونری روحیه خود را باخته و اگر هم تلاشی می کند ظاهری و برای حفظ ظاهر است و هنگام نطق جوابیه در مورد بودجه کل کشور به عکس همیشه جوابهای بی سروته و شوخیهای زشت و سبک از نخست وزیر دیده شد که به هیچ وجه شایسته شان نخست وزیر و تریبون مجلس نبود و اینکه گفت «هر کسی نورچشمی دارد و من هم که نخست وزیر شده ام نورچشم مادرم هستم» بسیار سبک مایه و هرگز پاسخ یک نماینده تحصیلکرده چنین جمله ای نبوده به هر حال نمایندگان اینگونه عدم اعتدال فکری نخست وزیر را نتیجه انتشار کتاب موصوف می دانند.
نظریه منبع : اعضای فراماسونری از این پس همواره منتظر عکس العملی هستند که ببینند از کدام طرف ضربه وارد شده و ادامه آن از کدام جهت خواهد بود ولی بالنتیجه این موضوع انعکاس بسیار خوبی داشته و اگر هیچگونه تصمیمی هم در مورد آنهاگرفته نشود اعضای فراماسون در برابر افکار عمومی محکوم و مطرود و به تدریج واپس زده می شوند.
رونوشت برابر اصل است اصل در 221518 جلد3 پی نوشت تیمسار ریاست معظم ساواک باید بفهمند 1ـ جمع آوری کتاب و بازداشت رائین بنا به تقاضای نخست وزیر و مهندس شریف امامی بوده است 2ـ اینها این قدرت را ندارند که بتوانند گزندی به رائین برسانند 3ـ سازمان امنیت چه نفعی می برد از اینکه تعدادی رجال ایران را مفتضح کند 4ـ چرا توجه نمی کنند که وزارت فرهنگ و هنر اجازه و پروانه چاپ را داده و خود وزیر فرهنگ و هنر هم جزو آنهاست به عرض تیمسار ریاست ساواک رسید تاریخ 26 /12

منبع:

کتاب امیر عباس هویدا به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 485



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.