صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ فضل اللّه محلاتی

تاریخ سند: 12 آذر 1348


موضوع : شیخ فضل اللّه محلاتی


متن سند:

از : 20 ه ی به : 20 ه 3 شماره : 1822 /20 ه ی در ساعت 1945 شیخ محلاتی بر روی منبر مسجد عسکریه قرار گرفت و اظهار داشت : بحث امشب ما درباره تربیتهای اسلامی با توجه به شخصیت حضرت علی است و گفت که قرآن یک دسته از مردم را منافق خوانده که اسلام با این دسته به شدت مبارزه کرده است زیرا این دسته افرادی هستند که به صورت ظاهر مسلمان ولی در باطن به ضرر اسلام کار می کنند و چون بر مردم تسلط پیدا کنند به جان و مال و ناموس و عفت مردم تجاوز می نمایند و جامعه را به فساد می کشانند و آنگاه افزود که یک دسته از جنگها در زمان پیغمبر برای مبارزه با کفار به کار می رفت اما دسته دیگر در زمان حضرت علی جنگ با منافقین بود، زیرا کسانی که می خواستند رسم زمان جاهلیت را بعد از پیغمبر اسلام پیروی کنند بالاجبار به لباس دین در آمدند مانند این که حضرت علی و معاویه هر دو در صورت ظاهر مسلمان بودند ولی در باطن حضرت علی با ایمان و معاویه ستمگر بود و اضافه نمود : که نکته ای که به جوانان می گویم که هیچگاه از اجتماع تبعیت ننمائید، زیرا اگر مقلد اجتماع باشید سند بی ارادگی خود را امضاء نموده اید.
مطالب را از اسلام فرا گیرید چون انبیاء برای انقلاب فکری افراد آمده اند و درس انبیاء توحید در اجتماع است یعنی به غیر از قانون بشر است که یا بر حسب عادت می باشد و یا افراد را مانند حیوان زنجیر می کنند تا از حد خود خارج نشوند و در اینجا به ذکر داستانی از زنی به نام سوده که از طرفداران حضرت علی بوده و در جنگ صفین لشگر علی را با اشعاری بر ضد لشگر معاویه تهییج می کرده است و بعد از حضرت علی برای شکایت مأمور معاویه به شام رفت و با معاویه روبرو شد پرداخت و درباره سوده بیان داشت که این زن آزاده بود زیرا که اسیر حق بود نه مانند زنان آزاد امروز که فقط زبانی بلند و لباسی کوتاه دارند و گرفتار شکم و مقام و ریاست هستند و اضافه کرد اسلام همه گونه آزادی را به زن داده است البته در دایره مکارم اخلاق و باعفت و با سواد زن مخالفت ندارد ولی اسلام می گوید : اگر زنی خواندن و نوشتن را بلد نباشد بهتر است از آن که عدالت و ایمان نداشته باشد و سرانجام نتیجه گرفت که حضرت علی بنیان گذار عدالت و انسانیت بوده و ما شیعه که قدر علی را ندانستیم.
بلکه هر چه دانش پیش می رود حضرت علی را علم بهتر می شناساند و در اینجا به ذکر نام چند نفر از دانشمندان خارجه پرداخت که حضرت علی را بنیان گذار عدالت و طرفدار حقوق افراد ضعیف (از قبیل از بین بردن تبعیض نژادی) معرفی کرده اند و گفت یک دسته از کمونیستها لنین را که قدری آزادطلب بود و برای احقاق حقوق طبقه کارگر فرمولهائی درست کرد نام او را تابلو کردند ولی ما قدر علی را ندانستیم و در آخر گفت این است تربیت اسلامی و در ساعت 2040 به سخنان خود خاتمه داد تعداد مستمعین در حدود 500 نفر بودند.
نظریه منبع ـ بیشتر سخنان نامبرده گوشه دار بود.
نظریه رهبر عملیات ـ به گزارش منبع می توان اعتماد نمود و نظریه وی مورد تأیید می باشد.
پویا مفاد این گزارش با گزارش شماره 18 /9 /4817139 /20 ه 3 مغایرت دارد و استنباط می شود که در مفاد گزارش اخیرالذکر تحریف شده چگونگی روشن شود.
19 /9

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 502


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.