صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: ناصر مکارم شیرازی

تاریخ سند: 26 بهمن 1351


موضوع: ناصر مکارم شیرازی


متن سند:

از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 26 /11 /1351
به: 312 شماره: 18963 /20 ﻫ 12
موضوع: ناصر مکارم شیرازی

نامبرده فوق از ساعت 1900 الی 2000 روزهای 16 و 17 و 18 /11 /51 در مسجد حضرت امیر واقع در خیابان امیرآباد شمالی به منبر رفت و درباره مسائل مختلف صحبت نمود که خلاصه‌ای از آن به شرح زیر می‌باشد.
مکارم ضمن صحبت درباره وجه تمایز اسلام و مسیحیت گفت از نظر مسیحیت، دین با علم و دانش جداست ولی در اسلام، مذهب و علم و دانش از هم جدا نیست و هر اندازه دانشمندان در علم پیشرفت کنند با دستورات قرآن مطابقت دارد. سه نفر اساتید دانشگاه‌های غرب نوشته‌اند پیغمبر اسلام در زمان جاهلیت دینی به مردم عرضه داشته که تمدن قدرت‌های بزرگ را به زانو درآورده و تا دروازه‌های چین پیشرفته است و همین تمدن باعث شده است که اعراب به اوج قدرت برسند و رمز موفقیت پیغمبر اسلام در ارزانی داشتن آزادی فکر و اندیشه به مردم بوده است ولی حالا این نمک‌ناشناس‌ها حمله چنگیز را با حمله اعراب یکی می‌دانند. از شما جوانان و دانشجویانی که با تاریخ سر و کار دارید سؤال می‌کنم دانشمندان قبل از اسلام و بعد از اسلام چه کسانی بودند. ما هرچه داریم از دین اسلام داریم. دین مسیح مرده است، ولی پیروان زنده دارد و دین اسلام برعکس دین مسیح است. دستگاه‌های تبلیغاتی دین مسیح، مطالب دینی خود را به چهارده زبان زنده دنیا منتشر می‌کنند؛ ولی دستگاه تبلیغاتی دین اسلام خیلی ضعیف است. سؤالی از من شده بود که اگر اسلام دین جهانی است چگونه برنامه‌های خود را می‌تواند در قطب شمال و جنوب که نصفی از سال را شب و نصف دیگرش روز است پیاده کند و آنگاه دلایلی برای چگونگی پیشرفت دین بیان داشت و گفت دنیای مادیگری می‌گوید برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی، که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است و این تقریباً یک نوع خوی سبعیت است؛ زیرا انسان‌ها باید با یکدیگر مهربان باشند و در جراید نوشته شده بود آمریکا 137میلیون دلار در جنگ ویتنام خرج کرده و من محاسبه کردم اگر این پول را به صورت ده تومانی درآورند، یک انسان باید صد سال وقت خود را صرف شمارش آن کند. این ملت متمدن خود را حامی حیوانات هم قلمداد می‌کند و روز مادر و روز کارگر و غیره تشکیل می‌دهد و این دنیای مادی‌گری چه فرقی با دنیای حیوانات دارد؛ ولی هدف و اندیشه انبیاء ابتدا آزادی افکار مردم بوده و سپس دین و خداشناسی؛ و آیا[اگر]کسی فکر و اندیشه آزاد داشته باشد اسیر و بنده و غلام دیگری خواهد شد و یا اسیر مقام و میز می‌شود و چشم‌بسته اسیر تمدن غرب می‌گردد. روزی از جلوی اتاق زندانی می‌گذشتم، صدای ناله و فریاد شنیدم، فکر کردم طبق معمول زندانی‌ها را شکنجه می‌دهند، بعداً دریافتم که چند جوان به علت نداشتن هروئین ناله و ضجه می‌کنند. چندی قبل در مجله نوشته شده بود یکی از جوانان آبادان عاشق خواهر دوست خود شده و برای ازدواج نزد آنها قاصد فرستاده، اما به او پاسخ رد داده‌اند و آن جوان به خاطر رسیدن به هدفش، دوست خود را هروئینی کرده و وقتی که رفیقش گرفتار شد از او تقاضای وصلت خواهرش را کرده است. البته این کارها فکر و اندیشه آزاد نیست. ناطق آنگاه به داستان جنگ جمل و به تقاضای نامشروع عده‌ای از اطرافیان حضرت علی برای احراز پست ریاست اشاره کرده است و به گفتار خود پایان داده و در این جلسات قریب یکصدوپنجاه نفر شرکت کرده بودند.1
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. به صحت گزارش شنبه اعتماد حاصل است.
نظریه سه‌شنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
رهبر عملیات. صبوری
رئیس دایره 2. میرمصداق
رئیس بخش 12. دانائیان

توضیحات سند:

1. در گزارش دیگری از سخنرانی روز 17 /11 /51 در مسجد حضرت امیر (ع) که دارای شماره 18852 /20 ﻫ 12- 21 /11 /51 می‌باشد، آمده است: «در پایان ذکر مصیبت نمود و اسرائیل را نفرین کرد.» بخش ضمائم

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 571


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.