صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش خبر موضوع : اظهارات شیخ محمدتقی صبوری

تاریخ سند: 13 خرداد 1351


گزارش خبر موضوع : اظهارات شیخ محمدتقی صبوری


متن سند:

در ساعت 15 /11 صبح روز 31 /2 /51 شیخ محمد تقی صبوری فرزند هاشم محصل حوزه علمیه قم در حضور چند نفر از افراد حومه کلدره از رویدادها صحبت می کرد و اظهار داشت چند نفر از بانوان در منزل آیت الله حاج سید کاظم شریعتمداری1 متحصن شده بودند بانوان مدعی بودند که فرزندانشان (که امروز تحت عنوان مبارزات نهضت آزادی دستگیر شده اند) مردمی صاحب دین هستند و نماز می خوانند به مقدسات و آیین قرآن احترام می گذارند دولت روی غرض ورزی آنان را لامذهب و آشوبگر معرفی نموده و آن ها را محکوم به اعدام کرده آنها می گفتند ما خواستار آزاد کردن آنها نیستیم حداقل از کشتنشان صرف نظر شود آقای شریعتمداری تلگرافی به اعلیحضرت کردند ولی جوابی آمد از سوی دفتر شاهنشاهی و خواسته آقا را رد کرده بودند آقا مجددا نامه ای دادند و یادآور شدند که من تلگرافی کردم گویا این تلگراف به دست نااهلان رسیده که جواب نااهلانه داده اند و تقاضای خود را مبنی بر عفو آن گروه کرده و انصراف از اعدامشان اعلام داشته نتیجه این نامه ها هنوز روشن نشد و افزود اخیرا چند نفر را گرفته اند از قبیل حاج شیخ مهدی ربانی املشی، محمد علی گرامی، خزعلی و دیگران آنان هنوز در بازداشتگاه به سر می برند.
نظریه شنبه : این گفتار به وسیله حاج نعمت اللّه روشنی ساکن رودسر در مسجد گنجارود نیز برای من تکرار شد و ایشان عقیده داشتند این نقشه از سوی ساواک طرح شده تا محکی به احساسات زعماء حوزه زده شود و بدانند تا چه حدی آنان با برنامه دولت هماهنگی دارند.
نظریه یکشنبه : مفاد خبر تصور می رود صحیح باشد.
آذین نظریه ل / ه : نظریه یکشنبه تأیید می گردد.

توضیحات سند:

1ـ سید کاظم شریعتمداری، وی در 1238 ه ق در تبریز به دنیا آمد.
تحصیلات خود را در تبریز، مشهد و قم ادامه داد.
پس از کسب مقام اجتهاد به درخواست اهالی آذربایجان به تبریز بازگشت و به تدریس فقه و اصول پرداخت.
وی در 1326 علیرغم تحریم دیدار با شاه از سوی علمای تبریز ملاقاتی با شاه در مدرسه طالبیه تبریز داشت، همین امر ادامه کار را در آذربایجان دشوار ساخت و لذا راهی قم شد و ارتباط با دربار را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.
نگرش خاص او به مسایل سیاسی، مخالفتهای مکررش با روحانیت انقلابی وی را در برابر حرکت انقلاب اسلامی قرار داد.
مواضع سیاسی اش با دستاوردهای انقلاب، پس از پیروزی به حدی رسید که در جریان کودتای نوژه یکی از عوامل این حرکت ضدانقلابی گردید.
پس از اثبات کمکهای وی به کودتاچیان از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت خلع شد و سرانجام در 1365 شمسی درگذشت.
(زبان گویای اسلام، کتاب نهم، ص214)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان گیلان، کتاب 1 صفحه 293

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.