صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: نظریات مردم مشهد در مورد اعدام طیب و برادرش

موضوع: نظریات مردم مشهد در مورد اعدام طیب و برادرش


متن سند:

این ساواک لازم دانست به واسطه موقعیت حساس منطقه استحفاظی خود که در جریان اخیر سهم بزرگی را دارا بوده نظریات طبقات مختلف مردم را در مورد اعدام طیب و برادرش1 بررسی نموده و تا آن جا که ممکن بود سعی شده نظریه قاطبه اهالی را به دست آورده که اینک به شرح زیر به استحضار خواهد رسید.
1- طبقات عامی و بازاری مشهد که در جریانات اخیر از نظریات روحانیون جانبداری می کردند اعدام این دو نفر را نشانه قدرت و تثبیت دولت دانسته و این عمل را موفقیتی برای دولت می دانند.
2ـ تیپ جوان و روشنفکر و افراد وابسته به جبهه ملی که جریان پانزده خرداد را به تحریک دولت وانمود می کردند با اعدام این دو نفر تبلیغاتشان بی اثر و درنتیجه اعتماد آنها از روحانیون تا اندازه ای سلب گردیده و دیگر به گفته های آنها زیاد ترتیب اثر نمی دهند 3ـ طبقات روحانیون و مخالفین دولت که از این جریان خیلی ناراحت هستند سعی می کنند بین مردم شایعاتی به شرح زیر به وجود آورند.
الف- چون دولت موفق نگردید که از این دو نفر اعتراف بگیرد که جریان پانزده خرداد را روحانیون به وجود آوردند و مسبب اصلی آقای خمینی بود لذا آنها را اعدام نمود.
ب ـ چون شعبان جعفری که از مدتها پیش مخالف سرسخت طیب بوده و وجود او را سد بزرگی برای پیش بردن مقاصد خود می دانسته از این فرصت استفاده کرده و با نفوذی که در دستگاههای دولتی و انتظامی داشته وسیله تیرباران شدن آنها را فراهم نموده است.
به نظر ساواک اعدام این دو نفر در بین مردم این منطقه اثر خوبی1 داشته و روحانیون و فعالین جبهه ملی را مرعوب نموده است.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان.

توضیحات سند:

1ـ ساواک مشهد به اشتباه حاج اسمعیل رضایی را برادر طیب پنداشته است، مرحوم شهید حاج اسمعیل رضایی نسبتی با مرحوم شهید طیب نداشت.
1ـ این جملات که اعدام طیب و حاج اسماعیل رضایی اثر خوبی در بین مردم داشته است برای دلخوشی اربابان بالاتر از سوی رئیس ساواک مشهد نگاشته شده است و الاّ در همین متن و بقیه متنها شاهد تأثیر معکوس این اعدام می باشیم.

منبع:

کتاب شهید طیب حاج رضایی به روایت اسناد ساواک صفحه 211


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.