صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

نپرداختن به تهذیب نفس

نپرداختن به تهذیب نفس


متن سند:

نپرداختن به تهذیب نفس:
در جلد دیگر، به طور مفصل به قسمت دوم خواهیم پرداخت. لذا در‌ این بخش تنها به طور گذرا بدان ‌اشاره می‌کنیم. به همین دلیل ‌این قسمت بر بخش اول مقدم شمرده شده است. شکی نیست که عدم تهذیب نفس در سستی و بی‌مبالاتی فرد نسبت به دستورات شرعی و عدم پایبندی او به اصول و اعتقادات تأثیر دارد؛ اما تاریخ گویای ‌این واقعیت است که عدم تهذیب نفس، همیشه، به تنهایی در تخریب مبانی اعتقادی و فکری مؤثر نیست. در بررسی تاریخ اسلام، افرادی وجود دارند که علی‌رغم عدم پایبندی‌شان به مسایل اخلاقی، در دفاع از ارزش‌ها و مبانی اعتقادی و فکری تشیع نقش مؤثری داشته‌اند و گاه تا مرز شهادت نیز پیش رفته‌اند، گذشته از آن، توفیق توبه و بازگشت به خدا، به استواری و تحکیم مبانی فکری و اعتقادی افراد باز می‌گردد. ‌این بازگشت، خود، شاهد ‌این مدعاست که ابتذال، به تنهایی نمی‌تواند عمود اعتقادات یک فرد را فرو ریزد، اما نبایستی از دو نقش مهم عدم تهذیب نفس در تخریب مبانی فکری افراد غافل بود.
یک: عدم تهذیب نفس، فرد را به مرزی سوق می‌دهد که آخرین پرده‌ها، حرمت‌ها و حریم‌ها بین فرد و خدا از بین می‌رود.
دو: عدم تهذیب نفس و ابتذال، همزمان با عوامل دیگری چون مطالعه مبانی التقاطی و الحادی، نقش محرک در تخریب روحیه تعبدی در ‌اندیشه و ذهن شخص دارد. از‌ این رو هر دو گزاره برای فرو افتادن فرد در پرتگاه لغزشگاه فکری کافی است. آنچه مجموع اعترافات و عملکردهای مهدی‌ هاشمی را مشخص می‌کند، وجود هر دو آنها در اوست. مهدی‌ هاشمی با ارتکاب گناهان بزرگی چون قتل در وهله نخست، عملاً حریم‌های بین خود و خدا را گسست و از مسیر هدایت بیرون آمد و از رسیدن به نظریه صواب و درست بازماند.
در مرحله دوم عدم تهذیب نفس وی، همزمان با مطالعه کتاب‌های الحادی و التقاطی به موازات هم، او را به سوی گرداب تعبدزدایی و تخریب مبانی اعتقادی سوق داد. ‌این حرکت نتیجه‌ای جز خط بطلان بر تعبد او و آغاز انحراف فکری‌اش نداشت.
مهدی‌هاشمی به نقش ضعف معنویت در برداشت‌های نادرستش از اسلام و مبانی آن چنین ‌اشاره می‌کند:
«البته ضعف معنویت و اخلاق اسلامی که معلول دو سال خدمت در محیط طاغوتی ارتش بود مزید بر علت‌ها شده بود و توجه‌ام به خدا و معنویات کاسته شده بود و لذا در محاسبات اسلامی و برداشت از روایات اسلامی دچار ابتذال و لغزش‌های فراوان گشتم. منابع فکری مرا چنان تحت تأثیر قرار داده بود که شاید سلولهای اولیه تفکر اسلامی‌ام را با ملاط‌های خاصی ترکیب ساخت که حتی تا پس از پیروزی انقلاب رسوبات آن مشهود بود.»1

توضیحات سند:

1. پرونده مهدی هاشمی، ج 7 ص 3.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد اول / مهدی هاشمی ریشه‌های انحراف صفحه 30
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.