صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جشن نیمه شعبان در مسجد جلیلی

تاریخ سند: 31 شهریور 1352


موضوع: جشن نیمه شعبان در مسجد جلیلی


متن سند:

به: 312 از: 20 ه 12 شماره: 5557 /20 ه 12 ساعت 1900 روز 19 /6 /52 مجلس جشنی به مناسبت نیمه شعبان در مسجد جلیلی تشکیل و پس از ادای نماز جماعت یک نفر سادات که نامش معلوم نشد مطالبی پیرامون علائم ظهور حضرت قائم ایراد نمود و در اواخر منبر سید مورد بحث فلسفی واعظ معروف به اتفاق چند تن از علما به مسجد وارد و سخنران برای فلسفی صلوات فرستاده و مدتی از سجایای اخلاقی و علمی و اجتماعی و شخصیت وی تعریف و تمجید نموده و اظهار داشت مقام ایشان در بین روحانیت مورد تکریم و احترام فراوان می باشد و در حق ایشان دعا نموده و حاضرین آمین گفتند و فلسفی پس از یک ربع ساعت مسجد را ترک و مورد بدرقه مهدوی و عده ای از حاضرین قرار گرفت سپس توسط چند تن از کودکان سرود مخصوص مهدی خوانده شد سپس محلاتی به مدت یک ساعت پیرامون ولادت حضرت صاحب و حکومت واحد جهانی صحبت که طی آن قانون گزاران حقوق بشر و سازمان ملل متحد را مورد انتقاد شدید قرار داده و اضافه نمود دنیا دنیای بازی با کلمات فریبنده است و زمامداران و حکومت ها مترصد به سرگرم کردن مردم و بازی با افکار مردم هستند اگر کسی اعلامیه حقوق بشر را خوانده باشد می داند که چه عبارات قشنگی در حمایت از حق آزادی بیان ـ مساوات ـ عدم تجاوز به حقوق دیگران و غیره در آن قید شده در حالی که امضاءکنندگان آن در ساختمان ملل متحد و شورای امنیت نشسته و شاهد مجازات و ستمگریها و دخالت در امور کشورهای کوچک هستند و برخلاف اصول انسانی به چند کشور بزرگ حق وتو داده است تا جهان را ملعبه دسایس خود گردانند یعنی اگر تمام ملل بگویند اسرائیل متجاوز است و یا در ویتنام هر دقیقه چقدر بمب بر سر همان مردمانی که اعلامیه حقوق بشر آزاد گفته و تجاوز به حق آنها را محکوم دانسته، می ریزند.
می گویند بی خود می گویند و با حق وتو جهان را تمسخر می کنند.
افراد شناخته شده از شرکت کنندگان مهدوی پیشنماز ـ فلسفی ـ دلشاد ـ زنگنه ـ عسگری راننده خط 120 از دوستان مهدوی اسماعیل کریم خانی محمدمهدی یزدانپاه محمدعلی یزدانپاه ـ سیدحسین میرحسینی و عبداللّه درزی می باشند و در شب دوم که تعداد شرکت کنندگان حدود 400 نفر بود.
اسماعیل کریم خانی نیامده بود در عوض مصطفی صادقی اضافه شده بود که در این شب پسر بچه ای که شناخته نشد مقاله انتقادی در مورد حضرت قائم ایراد نمود سپس خزعلی واعظ در مورد علائم ظهور حضرت به تفصیل سخن گفت.
نظریه شنبه: محلاتی آنچنان کامل و با منطق صحبت می کرد که تمام حضار سرتا پاگوش شده بودند.
نظریه یکشنبه: مفاد خبر به احتمال قوی صحت دارد.
تدارک نظریه چهارشنبه: نامبردگان فوق هوشنگ دلشاد و غلامعلی زنگنه می باشند که در 312 دارای سابقه می باشند ضمنا فضل اللّه مهدی زاده محلاتی از طرفداران خمینی است و اخیر عملیات مبادرت به اظهار مطالب سیاسی روی منابر می نماید.
سپاهی

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 367


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.