تاریخ سند: 19 اسفند 1354
موضوع: جلسات مذهبی1 ضد بهائیت
متن سند:
از: 23 ﻫ تاریخ:19 /12 /1354
به: 324 شماره: 3632 /23
موضوع: جلسات مذهبی1 ضد بهائیت
پیرو 2948 /23 ﻫ - 17 /10 /54
ساعت 19 مورخه 14 /12 /54 جلسه عمومی انجمن ضد بهائیت با حضور حدود 30 نفر تشکیل گردید. ابتدا آیاتی از قرآن تلاوت گردید و سپس طبق برنامه قبلی یکی از شرکت کنندگان درباره کمونیزم سخنرانی نمود. ناطق نخست درباره علل به وجود آمدن کمونیزم و تاریخچه آن بحث و بعد از آن به ذکر اشکالاتی که به ماتریالیستها وارد است پرداخت و سرانجام به علت کمی وقت قرار شد تا اشکالات وارد به کمونیزم و اصول آن را در جلسه دیگری مورد بحث قرار دهد. پس از این سخنرانی صفاری یادآوری نمود که برنامه انجمن نباید به این مسائل مربوط گردد و اگر پایمان را از گلیم خود بیرون بگذاریم انجمن تعطیل خواهد شد. در پاسخ وی دوست محمدی اظهار داشت بحث در مورد نفی کمونیزم فکر نمیکنم اشکالی داشته باشد زیرا در روزنامهها نیز راجع به این موضوع بحث میشود. ولی صفاری گفت اصولاً راجع به خود این مسئله بحث کردن اشکال دارد ما یک روش معینی در انجمن داریم که باید در آن مسیر کار کنیم. در این موقع یکی از شرکتکنندگان به نام فتوحی سوال کرد تعطیل شدن انجمن از طرف شرکتکنندگان خواهد بود که از آمدن به جلسه خودداری خواهند نمود یا از طرف عامل دیگری. صفاری در پاسخ وی اظهار نمود این موضوع را من نمیدانم فقط اگر دوست دارید انجمن پایدار بماند اصلاً از این بحثها در میان نباشد. این جلسه با دعایی که توسط صفاری خوانده شد پایان یافت.
ساعت 16 مورخه 15 /12 /54 جلسه خصوصی ضد بهائیت در منزل دوست محمدی و به سرپرستی وی تشکیل گردید. ابتدا آیاتی از قرآن تلاوت و توسط دوست محمدی تفسیر مختصری در پیرامون این آیات صورت گرفت و سپس چهار صفحه از جزوه اصول عقاید مربوط به نبوت خاصع در اختیار شرکتکنندگان گذاشته شد و توسط دوست محمدی قرائت گردید و بعد از کتاب با دستورات اسلام آشنا شوید. راجع به فقه و حدیث صحبت نمود. در این موقع نوبت به اجرای کنفرانس رسید که یکی از شرکتکنندگان به نام شفائی در مورد مسئله تقیه در اسلام سخنرانی کرد و سرانجام جلسه در ساعت 19 خاتمه یافت.
نظریه شنبه. سرپرستان جلسه مذکور حداکثر سعی خود را مبذول میدارند که از هرگونه بحث درباره مسائلی که به نحوی از انحاء به امور سیاسی مربوط باشند در جلسات خودداری گردد.
نظریه یکشنبه. با توجه به صداقت شنبه خبر و نظریه شنبه صحت دارد. علیهذا با عرض اینکه منبع12142 به طور مرتب در این جلسات شرکت داشته و تا کنون موارد خلافی در جلسات مذکور مشاهده نگردیده معذالک جهت انجام مراقبتهای لازم به شنبه آموزش کافی داده شده است. نادر
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تایید است. بشیر
نظریه23 ﻫ - نظریات اظهار شده صحیح است.
آقای خوانساری - بررسی شود.21 /12
161135
توضیحات سند:
1. انجمن حجتیه: رژیم پهلوی به دستور اربابان انگلیسی و سپس آمریکایی خود بهائیت را تقویت میکرد و بهائیها در پشت صحنه سیاسی در میدان اقتصاد و تجارت پایههای صهیونیستها پیش میتاختند. از این رو جمعی از مردم متدین، برای مبارزۀ فرهنگی با بهائیت، به نام انجمن حجتیه انجمنی تشکیل دادند; و با نفوذ به درون تشکیلات بهائیت از بیشتر اسرار کارشان مطلع شدند، به طوری که همه آنها را شناسایی کرده بودند. آنان برای این که در مبارزه خود با بهائیت توفیق یابند، رسماً اعلام کردند که در سیاست مداخله نمیکنند. در آن میان عدهای از افسران متدین و وطنخواه نیز یافت میشدند که مصلحت را در این میدیدند که موقعیت خود را در ارتش حفظ کنند. از این رو برای رویه خود دلایلی تراشیدند، از جمله این که ما توانایی مقابله با رژیم و استعمار حامی آن را نداریم و تا ظهور حضرت امام زمان ارواحنا لهالفدا باید صبر کنیم. از مرجعی هم تقلید میکردند که پس از چندی در برابر رژیم و انحرافات آن سکوت اختیار کرده بود.
با اوجگیری نهضت انقلاب اسلامی، آنان نیز همچون سایر مردم متدین به انقلاب پیوستند جز معدودی که بر فکر ترک سیاست و ترک امر به معروف و نهی از منکر و سایر تکالیف اجتماعی و سیاسی پای فشردند. انجمن حجتیهای که انقلابیون مکتبی از آن انتقاد میکنند، همین جمع انگشتشمارند. دیگران چون از تعهد و تقوی و غالباً تحصیلات عالیه برخوردار بودهاند، در نهادهای انقلابی و حکومتی راه یافتند. یک از شگردهای گروهکها در دورۀ حاکمیت انقلاب این بوده است که با راه انداختن جاروجنجال برای انجمن حجتیه، اذهان عمومی انقلابیون مسلمان را از توجه به خود منحرف ساخته به انجمن حجتیه متمرکز گردانند.
ر. ک : فرهنگ و واژههای انقلاب اسلامی، جلالالدین فارسی، صص 14 / 113
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 2 صفحه 330