صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی

تاریخ سند: 14 آذر 1345


جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی


متن سند:

از : 20 ه 2 به : 312 شماره : 21296 /20 ه 2 ساعت 1800 روز جمعه 11 /9 /45 جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور عده ای از عناصر وابسته به احزاب و دستجات مختلف از جمله حاج احمد صادق ـ محمدرضا مهدوی معروف به کنی ـ خلیل شالچی ـ محمد مهدی اندوهی ـ شیرازی ـ علی عمرانی ـ امین اله خالوئی نژاد تشکیل گردید.
در ساعت 1815 پس از ختم نماز جماعت توسط آقای مهدوی و صرف چای افراد به داخل کتابخانه وارد شدند.
ابتدا حاج احمدصادق آیاتی از قرآن تلاوت و ترجمه نمود سپس مهدوی بحث خود را به دنبال گفتار هفته قبل تحت عنوان نبوت شروع نمود.
نامبرده ضمن اشاره به زندگی پیامبران و سنخیت آنان و امتیازاتی که با سایر مردم از نظر وحی داشتند گفت هریک از پیامبران باتوجه به اینکه از خود مردم بودند خداوند آنها را برگزید تا به راهنمایی و ارشاد مردم و دعوت به خداپرستی و روشن نمودن به اصول و عقاید دین آشنا سازند.
وی ضمن حمله و انتقاد از مسیحیت گفت دنیای مسیحیت با تمام علومی که مدعی هستند دارند هنوز در این عصر نمی خواهند بفهمند چطور خدایی که خالق آنها است اولاً کشته یا مرده می شود و یا فلان پیغمبری که خود را به مردم قالب و سرانجام از حماقت عده ای سوءاستفاده و با دریافت پول از جاهای دیگر و جمع نمودن عده ای سورچران به دور خود سرانجام ادعای خدایی نمود و با آیه ساختگی رسما به رسوا و مسخرگی خود پرداخته و چنین گفته که من خدای بزرگ در این جهان بزرگ در زندانی بزرگ زندانی شده ام؟ آیا متابعانش نمی فهمند و یا نمی دانند که اگر این خدا هست و خدا هم باید به تمام عالم تسلط داشته باشد آن وقت چطور باید اسیر مردم در زندانی بزرگ باشد؟ پس این آقایان مسیحیت با تمام ادعاهایشان که دم از پیشرفت علم و دانش می زنند هنوز نمی خواهند بدانند عیسی چطور به دار آویخته شد در حالی که بندگان او زنده اند.
علل این افتضاحات فقط گمراه کردن ملت ها است تا از روش صحیح دور باشند.
سپس ناطق به زندگی و شرح حال حضرت پیغمبر (ص) اشاره نمود و اصول حق و صحیح دین اسلام را تشریح نمود و مسیحیت را با پاپ و کشیش ها که مجری برنامه های استعماری زمامداران می باشند منکوب نمود و اظهار داشت روی تمام مسائل امروزی که بشر به آن احتیاج دارد اسلام و قرآن آن را پیش بینی نموده است و از نابجا بودن ادیان اعم از مسیحیت و یهود و بودا و غیره انتقاد نمود.
مهدوی افزود چون ایام ماه مبارک رمضان نزدیک است از حالا در صدد تهیه دو واعظ هستیم و ناراحت آن می باشم که چطور واعظی انتخاب کنیم که باب میل همه باشد.
پس از پایان سخنان مهدوی یک نفر راجع به موسیقی و نقاشی و مسابقات شطرنج ـ بوکس و فوتبال سؤال کرد آیا اینها در اسلام حرام است و چرا اسلام چیزهایی که مورد علاقه مردم است حرام نموده است؟ ابتدا از طرف خلیل شالچی و حاج احمد صادق و شخص دیگری پاسخ داده شد و سپس مهدوی به ترتیب پاسخ این سؤالات را داد و موسیقی را اصولاً تحریم و آن را مضر روح و اعصاب دانست و اظهار داشت سازندگان موسیقی یا دست به خودکشی زده اند و یا مبادرت به اعترافاتی که نشان دهنده این مضرات است نموده اند.
وی افزود نقاشی که منشعب از عکاسی به وسیله دستگاه ها و رادیوگرافها که برای علم طب و سلامت بشر و احتیاج های ضروری مردم می باشد جایز دانسته و نوع های دیگر آن را که به نام تصویر کشیدن مجسمه سازی و کوبیسم ها و غیره که به صورت رویا کشیده می شود و اثرات مضر در بدن و اعصاب آنان می گذارد حرام دانسته و اظهار نمود البته اسلام هدفش سلامتی انسان و دوری کردن از عواملی که چون سوهان روح انسان را می خورد می باشد.
و در مورد بازی شطرنج اظهار داشت جز اتلاف وقت و بیچارگی فکر و عقل و خرد کردن اعصاب در موقع بازی و وقتی که در این بازی گرفته می شود فایده ای ندارد و حرام می باشد و در مورد فوتبال نیز گفت در کلیات اگر فکر کنیم دین اسلام به تمام جهات نظر داده ورزش را برای هر کس واجب دانسته است و اما هر کاری را در دنیا از صورت و شکل خود خارج و برای استعمار کردن مردم به هر نوع و شکلی گردانندگان امور از هر وسیله ای بهره برداری می نمایند مثلاً بازی فوتبال اندازه ای دارد ولی می بینیم در دنیای امروز بیشتر وقت جوانان مصروف مسابقات فوتبال شده عده ای بازی کن و چند هزار تماشاچی این مسابقه که برای جا گرفتن آن از چند ساعت قبل می روند و در نتیجه مدت چند ساعت را که بایستی به فرا گرفتن علم و دانش بپردازند و برای نسل آینده دانشمندان و زمامداران با تجربه ای باشند متأسفانه استعمار کردن اولیای امور هر مملکت به عنوان های شطرنج و بکس و فوتبال و تهیه مسابقات و کشاندن مردم و جوانان به دیدن آنها معلوم نیست آنان چه موقع درک علم و دانش می نمایند؟ در امجدیه بازی مسابقات فوتبال به حمداله همه روز و یا در هفته دو سه بار وجود دارد جوانان ما از چند ساعت قبل چندین هزار نفر جلو امجدیه به انتظار شروع مسابقات معطل شده اند هر کاری از افراط و تفریط خارج شد نتیجه بد می دهد فوتبال خوبست نه به این شوری.
در مورد مسابقات بکس هم که حرفی نیست جز کشته شدن و مجروح شدن یکدیگر و هزاران نفر ناظر و شاهد این صحنه زدوخورد باشند و اسلام آن را حرام دانسته است.
این جلسه در ساعت 2045 پایان یافت.

منبع:

کتاب آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک صفحه 44


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.