صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شایعات پیرامون قتل سیدابوالحسن شمس آبادی در اصفهان پیرو شماره 45/21 ـ 19/1/2535

تاریخ سند: 22 فروردین 1355


موضوع : شایعات پیرامون قتل سیدابوالحسن شمس آبادی در اصفهان پیرو شماره 45/21 ـ 19/1/2535


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 2708 /21 ـ 22 /1 /35 منبع 9751 جریان قتل سیدابوالحسن شمس آبادی1 در اصفهان در حوزه علمیه قم و بین روحانیون و دستگاه آیات به چند شکل گفته می شود و خلاصه برداشت هر یک از طبقات روحانیون به شرح زیر است.
دستگاه شریعتمداری و روحانیون طرفدار وی قتل را از جانب گروه طرفداران [کتاب] شهید جاوید2 و یا شخصی به نام غروی3 می دانند (طبق اطلاع غروی اصفهانی اخیرا درباره حوزه های علمیه اصفهان برنامه های اصلاحی شروع کرده و شمس آبادی که از متنفذین اصفهان بود با وی مخالفت می کرد.
دستگاه گلپایگانی و طلاب طرفدار ایشان موضوع قتل را به طرفداران شهید جاوید نسبت می دهند ولی برای حفظ ظاهر از بین بردن نام طرفداران شهید جاوید احتراز جسته و می گویند از طرف وهابیون کشته شده و اضافه می کنند که هر کس در مسجد با یکی از دهات اسمی از دکتر علی شریعتی و یا کتاب شهید جاوید می آورد به دستور شمس آبادی از مسجد یا ده اخراج می شد.
دستگاه نجفی مرعشی هم عینا مانند گلپایگانی موضوع قتل را به وهابی ها و حسینیه ارشاد نسبت می دهند طلاب طرفدار خمینی و به اصطلاح انقلابیون در ضمن این که شمس آبادی را مردی کهنه پرست و دولتی و درباری معرفی می کنند جریان قتل را به بهایی ها نسبت می دهند ولی با احتیاط و کمتر در این باره اظهارنظر می کنند.
به طور خلاصه اکثریت حوزه قتل نامبرده را به طرفداران خمینی و شهید جاوید نسبت می دهند زیرا شمس آبادی نماینده سیدابوالقاسم خویی بوده و اخیرا در اصفهان فعالیت شدیدی علیه خمینی کرده است.
نظریه شنبه : نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : مفاد گزارش صحیح است.
همان طوری که قبلاً هم پیش بینی شده بود فعلاً در روز 21 و 22 /1 /2535 درس های حوزه به مناسبت فوت شمس آبادی تعطیل شده.
با توجه به این که اذهان عمومی بخصوص روحانیون متوجه این نکته است که قتل وسیله طرفداران خمینی انجام شده موقعیت مناسبی است که با انعکاس موضوع به نحو صحیح و معقول در جراید از این پیش آمد علیه طرفداران خمینی و مارکسیستهای اسلامی بهره برداری گردد.
نظریه دوشنبه : در مرخصی است.
نظریه سه شنبه : مفاد گزارش خبر و نظریه یکشنبه مورد تأیید بود چنانچه گزارشات واصله از 10 ه با نظرات 21 ه هماهنگی داشته باشد جا دارد علیه طرفداران خمینی و طلاب به اصطلاح انقلابی بهره برداری و موضوع را جهت روشن شدن اذهان عمومی در جراید درج نمود.
اصل در پرونده کلاسه 45301 است.
در پرونده کلاسه 75862 بایگانی شود.
11 /2 /35

توضیحات سند:

1ـ سیدابوالحسن شمس آبادی در حدود سال 1326 ق در شهرستان اصفهان دیده به جهان گشود.
پس از گذراندن دوران کودکی، مشغول تحصیل علوم اسلامی شد.
ادبیات و سطح را در خدمت مرحوم حاج ملاابوالقاسم زفره ای فرا گرفت و سپس دو سال از درس حضرت آیت الله حاج میرزا سید علی نجف آبادی و مرحوم سید محمد نجف آبادی استفاده کرد...
شهید شمس آبادی در سن 25 سالگی به نجف اشرف رفته ...
حدود ده سال در آنجا از درس خارج آیت الله العظمی سید ابوالحسن موسوی اصفهانی (ره) و تقریبا 6 سال نیز در درس آیت العظمی آقا ضیاءالدین عراقی حاضر شده و بحث آن بزرگوار را برای عده ای از فضلا تقریر نموده است و مدتی هم در درس مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالحسن مشکینی مؤلف حاشیه بر کفایه الاصول آخوند خراسانی شرکت نموده و مدت دو سال نیز از درس شیرازی طاب ثراه استفاده نموده و مقداری هم از درس علامه بزرگ آیت الله العظمی سیدجمال الدین گلپایگانی استفاده نمود.
بعد از 12 سال ...
به اصفهان عزیمت و در آنجا اقدام به اقامه جماعت و انجام وظایف دینی نموده، او از علمای طراز اول اصفهان به شمار می رفت...
یکی از آثار باقیه آن بزرگ مرد، مؤسسه آموزش (ابابصیر) است که نابینایان در آن جا تربیت داده می شوند...
در روز هفتم ربیع الثانی 1396 ه.
ق مطابق با 18 فروردین 1355 شمسی هجری در وقت طلوع فجر عازم مسجد بود برای نماز صبح، به وسیله افراد توطئه گر و لامذهب [باند مهدی هاشمی] با نقشه حساب شده، در مسیر راه او را ربوده و به درچه پیاز برده به فجیع ترین وضعی حضرتش را شهید می نمایند...
شهدای روحانیت شیعه در یکصد ساله اخیر، علی ربانی خلخالی، صص 257 ـ 255 2ـ شهید جاوید نام کتابی است که توسط آقای حاج شیخ نعمت اللّه صالحی نجف آبادی در زمینه قیام حضرت ابی عبداللّه الحسین (ع) برشته تحریر درآمده و با نگاه خاصی حادثه کربلا را تحلیل نموده که از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران با منزلت و جایگاه امامت در مکتب تشیع سازگاری ندارد.
انتشار این کتاب پی آمدهای زیادی در حوزه های علمیه و مردم متدین جامعه داشته و مخالفتهای زیادی را برانگیخته است.
مهدی هاشمی از مفاد این کتاب تبلیغ و ترویج نموده است.
3ـ سیدجواد غروی در سال 1285 ه.
ش در علون آباد نائین متولد شد.
در سن یازده سالگی راهی حوزه علمیه اصفهان شد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت.
وی پس از طی دوره ادبیات و فقه و اصول در درس کسی حاضر نشد وی به خاطر وحدت نظر با مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب بر سر وجوب عینی نماز جمعه، با ایشان ارتباط نزدیکی پیدا کرد و از این مراوده جهت مطرح کردن افکارش سوءاستفاده کرد.
در سال 56 وی به ساواک دعوت شد که وی خود را فردی شاه دوست و میهن پرست معرفی و ساواک نیز نامبرده را از روحانیون مثبت و علاقمند به رژیم شاهنشاهی اعلام نمود.
نامبرده دارای افکار انحرافی در باب معراج پیامبر اسلام، فرشتگان الهی، شفاعت، طهارت حضرت زهرا(س) و...
.
می باشد.
به دنبال اعتراض علما اصفهان به سخنرانیها و نوشته جات انحرافی وی در جلسه ای که علماء اصفهان نزد مرحوم آیت الله ارباب برگزار نمودند.
ایشان اظهار نمودند، از ترس اینکه مبادا مورد ضرب و شتم مردم قرار گیرد وی را طرد نمی کنم پس از اوجگیری انحرافات نامبرده، استفتائاتی از طرف علماء از حضرت امام (ره) و آیت الله العظمی خوئی (ره) صورت گرفت که حضرت امام (ره) در مورد وی نوشتند: با صحت مطالب فوق چنین شخصی منحرف از مذهب اهل بیت است و لازم است مؤمنین از او احتراز کنند و حضور در جماعت و منبر این شخص حرام و در معرض گمراهی است.
خداوند مسلمین را از شرّ این عناصر فاسده حفظ فرماید.
و مرحوم آیت الله خوئی مرقوم نمودند که: شخص مزبور از مصادیق واضحه ضال و مضل است و ترویج چنین شخصی به حضور منبرش یا غیر آن فضلاً از اقتداء به او جائز نیست و بر مؤمنین لازم است که از ترویج عقاید فاسده او جلوگیری کنند.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 197

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.