صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی شرافت

تاریخ سند: 11 شهریور 1351


موضوع: سخنرانی شرافت


متن سند:

از: 20/ ﻫ م به: 20/ ﻫ 12 شماره: 675 /20ﻫ 2 در ساعت 1745 روز 10 /6 /51 جلسه انجمن کاوش‌های علمی و دینی در باغ حاجی توسلی واقع در محله فرامه دماوند تشکیل گردید در این مجلس ابتدا آیاتی از کلام اله مجید تلاوت شد و سپس شرافت به تفسیر آن پرداخته و درباره ربا و رباخواری اظهاراتی نمود و مردم را از خوردن آن برحذر داشت و ضمن توضیح مضرات و خطرات آن را از بزرگترین گناهان اعلام نمود و گفت خداوند در قرآن کریم صریحاً تاکید فرموده کسانی که ربا می‌خورند روحاً و جسماً شیطان در آنها نفوذ کرده است شرافت افزود کسانی که ربا می‌خورند عملشان مانند این است که به جنگ خدا می‌روند مشارالیه اضافه کرد از این که بانک‌ها تبلیغ می‌کنند و آگهی می‌دهند که ما برای تامین رفاه و احتیاجات مردم، دهقان، کشاورز وام می دهیم با بهره 10% اینها همه برای خالی کردن جیب افراد کم‌بضاعت و پر کردن جیب خودشان است کشورهای بزرگ و ثروتمند و مترقی یا شرکت‌های نفتی به هر عنوان شده به کشورهای کوچک و در حال توسعه نفوذ پیدا می‌کنند و با دادن وام‌هائی با سود زیاد مثلاً 30% الی 40% کشورهای کوچک را زیر سلطه تحمیلی خود قرار داده و با آن هرچه بخواهند می‌کنند همین دولت ایران ما هم با دادن قرضه ملی دست به تلاش زده تا کمبود خود را از این طریق جبران نماید.
شرافت سپس سخنرانی خویش را درباره فیلم و سینما و تلویزیون چنین ادامه داد سازندگان فیلم و سینما و تلویزیون برای از بین بردن و لکه دار کردن عصمت و عفت مسلمانان مبادرت به صادرات این چیزها می‌نمایند من خریدار و شما فروشنده تقصیری نداریم زیرا نمی‌دانیم چکار می‌نمائیم آنها می‌دانند چه می‌کنند که فیلم و تلویزیون وارد می‌کنند که در مقابل آن هستی و شرف ما را می برند مقصر سازندگان فیلم و تلویزیون وآن‌هائی که اجازه نمایش اینگونه فیلم‌های مبتذل را می‌دهند هستند.
عده حاضر در جلسه حدود 30 نفر بودند و این مجلس در ساعت 1845 خاتمه یافت.
نظریه یکشنبه: در مرخصی می‌باشد .
نظریه دوشنبه: مفاد گزارش خبر مورد تائید است نظریه 20/ﻫ م، نظریه دوشنبه تائید می گردد

منبع:

کتاب شهید سید محمد جواد شرافت به روایت اسناد ساواک صفحه 237

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.