صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: اجتماع و همبستگی روحانیون و متعصبین مذهبی افراطی تهران

تاریخ سند: 27 آبان 1355


موضوع: اجتماع و همبستگی روحانیون و متعصبین مذهبی افراطی تهران


متن سند:

شماره 24252 / 20 ه 12 در ستون اول روزنامه کیهان شماره 10015 مورخ یکشنبه 23 /8 /35 بامضاء شیخ محمد تقی فلسفی یک آگهی تسلیت درج گردیده و ذیل همین امضاء روحانیون مشروحه زیر نیز به تبعیت از فلسفی به بازماندگان بانو محمدی مادر حاج سید هاشم رسولی محلاتی تسلیت گفته اند: مرتضی مطهری، سید محمد بهشتی.
محسن موسوی خلخالی، ابوالحسن شریف عسگری.
ذبیح اله عسگری محلاتی.
محمد مفتح.
سید حسن مصطفوی.
مصطفی ملکی.
سید علی غیوری.
امام جمارانی.
سید محمد تقی حکیم.
سید حسن موسوی اصفهانی.
مهدی شاه آبادی.
سید مهدی موسوی.
سید علی اصغر هاشمی.
سید جمال الدین دین پرور.
امامی کاشانی.
علی اصغر مروارید.
شیخ جعفر شجونی.
سروش محلاتی.
عبدالحسین معزی.
سید حسن رضوی.
سید جمال الدین مرتضوی.
فضل اله محلاتی.
وچند امضاء دیگر.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: از آنجا که مدتی است تا حدودی همبستگی و فعالیت روحانیون و متعصبین مذهبی رو بکاهش گذاشته و هر کدام باصطلاح در لاک خود فرو رفته اند ولی این همبستگی کاملاً از هم نپاشیده و هر کدام بنحوی از انحاء تماسهائی با یکدیگر داشته که این تماسها و همفکریها میتواند نشانگر آن باشد که هنوز مراوداتی با یکدیگر داشته و در صورت لزوم به تبادل افکار بپردازند رهبری و جمع کننده این افراد با سابقه و بعضا طرد شده از منبر و اجتماع را شیخ محمد تقی فلسفی بعهده داشته و اگر هنگام فوت یکی از آیات و یااهل منبر ویا خانواده های آنها مشاهده و توجه شود در ستون اول روزنامه کیهان قسمت آگهی تسلیت ها ابتدا فلسفی به بازماندگان شخص فوت شده تسلیت گفته و مجلس ترحیمـی ترتیب میدهد که این خـود یک جلسه علنی بوده و بلافاصله بعد از تسلیت فلسفی کلیه وعاظ ممنوع المنبـر طرد شـده و افراطی که تمامی آنها دارای سابقـه میباشنـد جملگـی هماهنگی کرده و به پیروی از فلسفی نسبت به درج آگهی تسلیت در جرایداقدام مینمایند.
این موضوع کاملاً روشن است که نامبردگان همانند زنجیـری دسـت بدسـت یکدیگر داده و چنانچه در نظر داشته باشند تصمیمی را بمرحله اجرادر آورند هر کدام آنها کافی است که شهر یا محله ای را با گفتارهای تند و مسموم کننده خود و سوابقی که مردم و پیروان آنها از آنان دارند همزمان تصمیم خود را عملی سازند.
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است و اضافه مینماید فلسفی از وعاظ طراز اول و ممنوع المنبر تهران میباشد که هفته ای دو سه روز نیز در منزلش عده ای از وعاظ و روحانیون تحت عنوان آموزشهای مذهبی اجتماع و از وی در مورد تعیین خط مشی منابر و سایر امور مذهبی کسب تکلیف مینماید و مورد احترام و قبول قاطبه روحانیون کشور میباشد.
نظریه جمعه: بستگی و اتفاق نظر آخوندها منحصر به وعاظ ممنوع المنبر نیست و تمام اینها که از راه وعظ و خطابه به امرار معاش میپردازند چون ممر زندگی آنها از این راه تأمین میشود بخصوص وقتی از خانواده معممین کسی فوت نماید با توجه به بستگی های حرفه ای شرکت در این قبیل اجتماعات الزامی است و اصولاً آخوند جماعت منتظر چنین گردهم آئی هائی هستند چون در این قبیل مواقع است که عقده ها گشوده میشود، گلایه ها سرباز میکنند و یا [با] پادرمیانی عده ای کدورت ها زدوده میشود اختلافات حل میگردد و درباره اینکه چه کسی شایستگی دارد مثلاً از حجت الاسلامی به آیت الهی [آیت اللهی] ارتقاء یابد نظراتی میدهند و حتی درباره وعاظی که با سیاست روز کشور تعارض دارند بحث و گفتگو میگردد بند و بست هائی صورت میدهند و تعدادی نیز از موهبت این جمع شدن بسود خود بهره برداری مینمایند فلسفی هم که با توجه به رسوائیهای گذشته طبعا دل خوشی از دستگاه ندارد و تشکیل یا شرکت در چنین مجالسی هم منبر نیست که ممنوع شده باشد با استفاده از چنین فرصتهائی خودی نشان میدهد و خود به برگزاری مجالس ختم یا ترحیم مبادرت میکند تا هم اجتماعی تشکیل داده باشد و هم از احساسات موافق صاحبان مجلس برخوردار شود و هم باصطلاح سرزبانها باشد و فراموش نگردد و برگزاری چنین اجتماعاتی هم که بنا به متن گزارش آخوندهائی از قماش هم در آنها شرکت مینمایند علی الاصول موجه ترین و مناسبترین مستمسکی است که این عده در اختیار دارند.
چون از نظر مذهبی هم نمیشود با برگزاری چنین مجالسی که این عده منعقد کنندگان آنها هستند مخالفت کرد و اگر هم مخالفت شود مراد و مقصود این قبیل وعاظ که بعلت ممنوع المنبر شدن نمیتوانند راضی باشند بدست دستگاه و بمنظور تحریک سایر آخوندها، وعاظ و متعصبین مذهبی حاصل شده است لذا راه حل اینست که بخش 12 منابع و همکاران خود را توجیه و آنها رادر این مجالس شرکت دهد و بموقع از کم و کیف اظهارات و مباحث آنها مطلع گردد و سپس با توجه باطلاعات کسب شده بطور انفرادی و در فرصت مقتضی روی هر یک از آنها تصمیم بگیرد.
نظریه 20 ه 12 ـ نظریه جمعه مورد تأیید است .
رونوشت برابر اصل است اصل در پرونده کلاسه 129320 میباشد ـ در پرونده 96190 بایگانی شود.
وثوقی 24 /9 /35

منبع:

کتاب حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به روایت اسناد ساواک صفحه 600


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.