صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: خلاصه سوابق اکبر پرورش فرزند حسین

موضوع: خلاصه سوابق اکبر پرورش فرزند حسین


متن سند:

موضوع: خلاصه سوابق اکبر پرورش فرزند حسین

1- از فرهنگیان مذهبی افراطی است که در مجالس مذهبی در مساجد1 و منازل اقدام به سخنرانی‌های مذهبی می‌نماید و از هر سخنرانی خود چنین نتیجه‌گیری می‌کند که بایستی در راه اسلام انقلاب مسلحانه علیه رژیم نموده تا به حال تعداد زیادی از جوانان که در سخنرانی‌های وی شرکت داشته‌ جذب گرو‌ه‌های خرابکار به ویژه سازمان به اصطلاح مجاهدین خلق ایران شده که پس از شناسائی دستگیر و از طریق مراجع قضائی نظامی حتی به حبس ابد محکوم گردیده‌اند. وی فعالیت خود را از اصفهان نیز به شهرهای دیگر مانند آبادان – شیراز و کرمانشاه گسترش داده و در این شهرستانها نیز عواملی را تحت تبلیغ مضره قرار داده است.
2- از طرفداران خمینی است که در کلیه سخنرانی‌های خود در واحدهای آموزشی شدیداً از وی یاد می‌کند.
3- در سخنرانی‌های خود وضع کنونی را به زمان معاویه و یزید تشبیه می‌کند.
4- در گفتارهایش شدیداً علیه رژیم مشروطه مطالبی را بیان می‌دارد.
5- در سخنرانی‌هایش لزوم کمک به سازمان به اصطلاح مجاهدین را واجب دانسته است.
6- در تحصن مردم در منزل خادمی نامبرده حضور داشته و هر روز برای حاضرین سخنرانی‌های تحریک‌آمیز می‌کرده و با توجه به نفوذی که در هنرستانهای اصفهان دارد دانش‌آموزان مذهبی واحدهای آموزشی اصفهان را به خانه خادمی می‌کشید و سپس در اقدامات اخلالگرانه در بردن به منزل آنان را راهنمائی و توجیه نموده است و خواستار حکومت اسلامی شده است.
نظریه: فعالیت‌های مضره ضد رژیم و تحریک مردم به آشوب و انقلاب مسلحانه علیه رژیم به صورت بسیار گسترده و زیرکانه وی مورد تأیید است.
اصل نامه شماره 9944-1ﻫ 1 – 13 /6 /57 ساواک اصفهان ضمیمه پرونده حسین واعظی و سایرین است. 14 /6

توضیحات سند:

1. نقش مساجد در انقلاب اسلامى: سه مرکز عمده در روند انقلاب اسلامى در آگاهى دادن به مردم نقش تعیین کننده داشتند؛ نقش این پایگاهها و کانونهاى اصلى مبارزه و انقلاب در تعمیق و گسترش آرمانها و شعارهاى انقلاب اسلامى در میان اقشار مختلف مردم آن چنان بود که پیروزى انقلاب را سالها به جلو انداخت و به مردم وحدت و یکپارچگى بخشید.
این سه کانون عبارت بودند از مسجد، حوزه علمیه و دانشگاه.
در اسلام مسجد جایگاهى به وسعت یک مکتب جامع و زنده، و موقعیتى به پهنه آرمانهاى یک رسالت جهانى، و ظرفیتى به فراخى همه بشریّت و مقامى به بلنداى تکبیر و تسبیح خدا دارد؛ و طبق نصوص اسلامى، مساجد خانه‌هاى خدا در زمین‌اند.
در بینش اسلامى تفکر و درنگ نمودن در مسجد سودمندتر از آرمیدن در بهشت است؛ مسلمان تا در مسجد است در حال عبادت و پرستش خدا است.
در صدر اسلام حرکتها از مسجد آغاز و سازماندهى مى‌شد، و نیروها از مسجد بسیج مى‌گردیدند و مشکلات در آن حل و فصل مى‌شد و ملت مسلمان ایران با الهام از این تفکر بنیادین اسلامى، در جریان انقلاب اسلامى، با حضور فعال در مساجد، مساجد را به حالت پرتحرک و سرنوشت‌ساز دوران صدر اسلام باز گردانید و روحانیت انقلابى در سنگر محراب و منبر به تبیین تفکّر سیاسى اسلامى و نشر اهداف نهضت و افشاگرى در زمینه فجایع رژیم ستمشاهى و آثار شوم سلطه خارجى و توطئه‌هاى استکبار جهانى به ویژه آمریکا و صهیونیسم پرداخت و مساجد در این مقطع به صورت مراکز نیرومند پشتیبان انقلاب و ستاد عملیاتى رهبر انقلاب اسلامى تبدیل شد.
تولد جمهورى اسلامى ایران توسط آراء مردم در مسجد صورت گرفت و مساجد سنگرى شدند در برابر نفوذ منافقین و کفار. در جریان جنگ تحمیلى عراق علیه ایران، مرکز بسیج نیرو و امکانات مردم ایران براى جبهه‌هاى جنگ گردید.



منبع:

کتاب استاد سید علی اکبر پرورش به روایت اسناد ساواک صفحه 175

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.