صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اجتماع آیات در منزل شریعتمداری در مورد مدارس فیضیه و دارالشفا

تاریخ سند: 9 مهر 1354


موضوع : اجتماع آیات در منزل شریعتمداری در مورد مدارس فیضیه و دارالشفا


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 4230 /21 ـ 9 /7 /54 منبع 9769 ساعت 2000 روز 8 /7 /54 آیت الله گلپایگانی به اتفاق آیت الله شیخ مرتضی حائری به منزل شریعتمداری مراجعه و پیرامون وضع آینده مدارس فیضیه و دارالشفاء بحث و تبادل نظر نمودند.
گلپایگانی اظهار داشت چون به خاتمه تعطیلات تابستانی حوزه مدت زمانی باقی نمانده و قریبا طلاب مراجعت خواهند کرد لذا باید فکری کرد تا قبل از ورود طلاب تکلیف مدارس مذکور روشن گردد و از شریعتمداری خواست که در این مورد اقدامی کند.
شریعتمداری ضمن تأیید نظرات گلپایگانی اظهار داشت چنانچه دولت مدارس را به روحانیون واگذار نکند ناگزیر خواهیم بود که در سطح شهر منازلی که گنجایش ششصد طلبه داشته باشد اجاره کنیم و طلاب مدارس مذکور را در آن اسکان دهیم تا به بینم در آینده چه می شود.
این جلسه تقریبا تا ساعت 2130 طول کشید و پس از گفتگوهای زیاد نظریه شریعتمداری مورد تأیید قرار گرفت.
نظریه شنبه : نظر ندارد نظریه یکشنبه : مفاد گزارش صحیح است.
آیات شریعتمداری و گلپایگانی با نزدیک شدن تعطیلات تابستانی و مراجعت طلاب به منظور بازگرداندن مدارس مذکور به دستگاه روحانیت بر تلاش خود خواهند افزود و مسلما به مقامات مملکتی متشبث خواهند شد و آنان را در محظور قرار خواهند داد لذا اصلح است قبل از هرگونه اقدام و یا قول مساعدی از جانب دستگاه ترتیبی اتخاذ گردد چنانچه مقرر گردید مدارس به آیات تحویل گردد مفاد نامه های شماره 3425 /21 ـ 11 /5 /54 و 3756 /21 ـ 30 /6 /54 مدنظر قرار گیرد.
نظریه دوشنبه : در مرخصی است.
نظریه سه شنبه : با تأیید مفاد گزارش و نظریه یکشنبه و اینکه قبلاً در خصوص وضعیت دو مدرسه ذکر شده اقداماتی انجام و چگونگی به موقع به استحضار رسیده است مقرر فرمایند هر چه زودتر نظریه آن اداره کل را در زمینه نحوه رفتار با اداره مدارس اعلام فرمایند.
اصل در پرونده کلاسه ـــ است.
در پرونده کلاسه ـــ بایگانی شود.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 161

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.