صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : در منزل آیت الله میلانی

تاریخ سند: 7 اردیبهشت 1353


موضوع : در منزل آیت الله میلانی


متن سند:

از : 9/ ه به : 9/ ه 1 شماره : 57/ ق ه ساعت 800 روز 3 /2 /52 چند نفر از روحانیون و کسبه قوچان از جمله حاج سید حسین موسویان، شیخ براتعلی حسین زاده، شیخ رمضانعلی بلاغی، شیخ غلامرضا سرائی، حاج سید احمد صفوی، و سید محمد کاهانی، و هاشمی مرغزاری جهت ملاقات آیت الله میلانی در مشهد به منزل آیت الله میلانی وارد شدند به علت ملاقات آیت الله میلانی با مفتیان لبنان ساعت 30 /10 وقت ملاقات به افراد قوچانی داده شده آقای هاشمی مرغزاری از آیت الله میلانی خواستند که به وضع آشفته قوچان و این که سید جلالی مردم را به سوی وهابی گری دعوت می کند سر و صورتی بدهد و از آقای شیخ ذبیح اللّه ذبیحی1 بخواهند تا برای همیشه به قوچان بیایند.
آقای میلانی در پاسخ اظهار داشت من با ذبیحی صحبت کردم که در قوچان باشد ولی ذبیحی گفته من از نظر جسمانی آمادگی ندارم که برای همیشه در قوچان باشم آقای میلانی ضمن صحبت اظهار داشت که مقداری از راه محبت با مردم سلوک و مدارا شود و مخالفین آزرده نگردند و آرامش اجتماعی رعایت شود.
این چند نفر نهار] ناهار] را در منزل شیخ ذبیح اللّه صرف نمودند و ساعت 1600 به قوچان مراجعت نمودند روز جمعه 6 /2 /53 عده ای از کسبه به تحریک طرفداران ذبیحی به مشهد خواهند رفت تا از آیت الله میلانی بخواهند ذبیحی در قوچان مقیم شود.
نظریه شنبه : بین دستگاه میلانی مخصوصا فرزند میلانی و ذبیح اللّه ذبیحی خالی از تیره گی و کدورت نیست و باطنا دستگاه میلانی علاقمند به دخالت ذبیحی در قوچان نیست.
نظریه یکشنبه : هاشمی مرغزاری از متعصبین خشک و از افراد نادان و بدنام قوچان است که تاکنون به نام شاهدوستی مقادیر زیادی از مردم کلاشی نموده و فاقد هرگونه وجه معنوی بین مردم قوچان می باشد و فعلاً در صف مخالفین سید جلال جلالی درآمده است.
نظریه 9/ ق : نظریه یکشنبه مورد تأیید است 11 /2 /53 آقای فروزانفر به مرکز گزارش شود.
8 /2

توضیحات سند:

1ـ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ذبیح اللّه قوچانی نجفی از علماء اعلام و فضلاء کرام شهرستان قوچان می باشد معظم له در سال 1329 قمری در خیرآباد قوچان متولد شده و در سن 13 سالگی برای تحصیل به قوچان آمده و در مدت سه سال مقدمات و ادبیات را تحصیل کرده و در سال 1345 قمری به مشهد مقدس عزیمت نموده و در حوزه علمیه ارض اقدس به تکمیل سطوح پرداخته و بعد از شش سال توقف در مشهد در سال 1351 ق مهاجرت به نجف اشرف نموده و در آنجا از محاضر مرحوم آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی و آیت الله حاج سید محمود شاهرودی و آیت الله اصفهانی و دیگران استفاده نموده و بعد از بیست سال اقامت در نجف اشرف در سال 1371 قمری به قوچان مراجعت و به امور شرعی از اقامه نماز جماعت و تدریس طلاب علوم دینی پرداخته تا در سال 1381 قمری به مشهد مقدس انتقال و به خدمات دینی اشتغال داشته اند.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، جلد 6، صص 2 /221

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 595

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.