صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی بانو طاهائی

تاریخ سند: 9 آذر 1347


موضوع : سخنرانی بانو طاهائی


متن سند:

شماره : 3692 /21 گیرنده : مدیریت کل اداره سوم 316 فرستنده : ساواک قم بانو طاهائی که از طرف آیت اله گلپایگانی جهت سخنرانی به قم دعوت گردیده بود پس از ورود به قم به مدت 5 روز در تکیه حاج سید حسن برای بانوان سخنرانی نمود وی در اولین روز سخنرانی خود که از ساعت 16 آغاز گردید پس از ترجمه و تفسیر چند آیه مطالبی درباره تقلید ایراد و ضمن سخنان خود سه نفر از مراجع (میلانی ـ گلپایگانی و شاهرودی) را به حضار معرفی نمود و در ساعت 18 جلسه خاتمه یافت.
مشارالیها1 در جلسه روز 20 /8 /47 نیز مطالبی درباره تهمت و خودستائی بعضی از بانوان ایراد و سپس از بانوان فرهنگی خواست که پس از خاتمه سخنرانی جلسه را ترک ننمایند وی به بانوان فرهنگی اظهار داشت قصد دارم در قم نیز مکتبی به نام نرجس که اسم مادر حضرت صاحب الزمان است تأسیس نمایم در سومین روز سخنرانی بانو طاهائی تعداد حضار افزایش یافته و به علت کثرت جمعیت مستمعین نتوانستند از بیانات وی استفاده نمایند بانو طاهائی پس از قرائت و تفسیر آیاتی چند از قرآن اظهار داشت زنان مسلمان نباید به سینما بروند و قماربازی کنند و یا اینکه از موسیقی رادیو استفاده کرده و تلویزیون را وسیله تفریح قرار دهند وی افزود من روضه خوان نیستم و مایل نیستم روضه بخوانم و شما گریه کنید هدف من این است که زنان جوان به خصوص دختران دانش آموز و بانوان آموزگار در جلسات سخنرانی حضور به هم رسانند وی به علت کثرت جمعیت و همهمه زیاد موفق به ادامه سخنرانی نگردید.
ساعت 30ـ16 روز 22 /8 /47 بانو طاهائی در چهارمین جلسه سخنرانی خود در تکیه حاج سید حسن پس از ذکر مقدمه ای اظهار داشت میان مردم هیچ گونه تفاوتی نباید باشد نه سفید بر سیاه و نه عرب بر عجم هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند خواه فارسی زبان باشد و یا انگلیسی زبان و یا عرب زبان فقط آنچه مایه برتری و مباهات است تقوی و پرهیزکاری می باشد در دین اسلام فخر و برتری هر کس به تقوی اوست خواه زن آیت اله باشد یا زن تاجر و یا اداری بعد خطاب به بانوان فرهنگی گفت شما که مسئول تربیت دانش آموزان هستید مراقب اعمال و رفتار خود باشید شما باید اول خودتان را اصلاح نمائید بعد اطفال را.
شما که خانم آیت اله هستید ابتدا بایستی خودتان را اصلاح کنید.
بعد راجع به مسئله حجاب اشاره نمود و گفت در قرآن 7 آیه درباره حجاب وجود دارد و از بانوان جوان خواست که از چادرهای نازک و جوراب نازک و کوتاه استفاده ننمایند.
در خاتمه افزود شما که در جوار حضرت معصومه هستید باید سعی کنید مکتبی به نام امام زمان تأسیس و با جمع آوری وجوه محلی برای این منظور تهیه نمائید و بدانید تا شما آمادگی نداشته باشید کارها درست نمی شود و تا جرقه ای به وجود نیاید پرده عقب نمی رود من امیدوارم این جرقه در شما به وجود آید و وضع قم بار دیگر به حال اولیه برگردد زیرا تمام بدبختیهای ما در اثر وجود اختلاف و دو دستگی می باشد.
یک دسته به قدری خرافاتی و دسته دیگر به حدی بی بند و بارند و به همه چیز پشت پا زده اند که قابل توصیف نیست.
وی افزود کسانی که مایلند در ساختمان مکتب امام زمان شرکت جویند می توانند با من تماس حاصل نمایند و اگر فعلاً قصد پرداخت وجه جهت کمک ندارند لااقل اسم خود را در دفتر مکتب ثبت و یا به آدرس من که در منازل حاج رضا شاپور ـ منزل آقای بروجردی و منزل آقای گلپایگانی است مراجعه نمایند و به سخنان خود خاتمه داد.
روز 23 /8 /47 در پنجمین و آخرین روز سخنرانی بانو طاهائی ازدحام جمعیت به حدی بود که وی ابتدا از شرکت در جلسه خودداری و ناچار در ساعت 30ـ17 در آنجا حضور به هم رسانید.
نامبرده ابتدا از حضار تشکر کرده سپس مطالبی درباره تقوی و پرهیزکاری ایراد و دختران و زنان را به رعایت تقوی و پاسداری از عفت و پاکدامنی هدایت نموده و گفت هدف من از مسافرت به قم این بود که فطرت شما بیدار شده و جنبشی پدیدار گردد بحمدللّه موفق شدم و سالی نمی گذرد که دیگر شهرستانها نیز از قم و جنبش زنان آن درس خواهند گرفت.
بانو طاهائی در خاتمه تذکراتی از نظر رعایت اصول دین به حضار داد و مجددا از آنها خواست که در تشکیل مجالس مذهبی فعالیتی نمایند و متذکر گردید بانوان می توانند در مشهد به نشانی خیابان فردوس مکتب نرجس با من مکاتبه نمایند.
وی در ساعت 30ـ18 با چند دعا ختم مجلس را اعلام نمود.
رئیس ساواک قم.
مهران آقای کاشی ـ آقای اوانی گزارش عرضی شود اصل در پرونده مهدی گلپایگانی است.
در پرونده محمدرضا گلپایگانی بایگانی شود ـ اوانی 13 /10

توضیحات سند:

1ـ اصل: مشارالیه

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 60


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.