صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد هدایت

تاریخ سند: 19 خرداد 1348


موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد هدایت


متن سند:

به : ریاست شهربانی کل کشو (اداره اطلاعات) از : ساواک شماره : 1507 /316 در جلسه مذکور سیدمحمود طالقانی پس از ادای نماز جماعت از ساعت 2000 الی 2030 به حال نشسته درباره صیغه آغاز سخن نمود و گفت سنی ها عمل صیغه را حرام و حتی زنا می دانند و روی این اصل خیال می کنند اکثر ما ایرانیان ولد زنا و محصول همان ازدواج موقت هستیم.
لیکن شیخ بزرگ عالم تسنن به نام شیخ رشید رضا فقط در این باره نظر مخالف دارد اما او هم گاهی می گوید در زمان پیغمبر این نکاح بود و در جای دیگر می گوید حرام می باشد.
درگذشته اگر عالمی می خواست یک روایت نقل بکند و یا فتوای بدهد بایستی آیه ای از قرآن مجید مربوط به همان فتوای را می خواند و به آن استناد می کرد در صورتی که این صحیح نیست که پیغمبر این مسئله مهم اجتماعی را یک زمان حلال و زمان دیگر حرام بداند.
همه می دانیم که شهوت حتی پیغمبران را به زانو درمی آورد ولی برای ما مسلمانان این موضوع عمل زشت و مسخره ای درآمده است.
سنی ها معتقدند که پیغمبر این قرارداد را برای زمان جنگ که سربازان دسترسی به زن خود نداشتن وضع نمود اکنون باید پرسید کسانی مانند سربازان و آنهایی که در کارخانجات کار می کنند و دسترسی به زن ندارند چه باید بکنند اگر اسلام برای این مسئله مهم دستوری نداشته باشد قطعا دین ناقصی است ولی می دانیم هیچ مسئله ای از نظر اسلام پوشیده نیست به ما می گویند فرق میان فحشا و صیغه چیست؟ باید در جواب گفت اختلاف این دو این است که در نکاح موقت قید و شرط سهل و آسان وجود دارد و بچه ای که به دنیا می آید ارث می برد و زن باید عده نگهدارد.
اما کسانی که فاحشه رسمی هستند که اغلب این زنان.
سبک مغز و از خانواده های بی فرهنگ می باشند.
با میل و رضای یکدیگر بدون در نظر گرفتن عده تن به چنین کار زشتی می دهند.
اما در نکاح موقت مرد متعهد می شود که چنان چه بچه ای از آنها بوجود آمد باید ارث ببرد که این موضوع با توجه به این که مسئله ازدیاد بچه نامشروع امروزه در روسیه شوروی و در سایر نقاط جهان مسئله بغرنجی شده و دولت باید متحمل مخارج زیادی جهت نگهداری این عده بشود خود حائز اهمیت است البته این قوانین برای آن نیست که هر کس برای همسرش یک نفر یدک داشته باشد و دنبال کثافتکاری برود و در نقطه ای یک زن اختیار کند بلکه نکاح موقت برای کسانی که ناچارند وضع شده است.
دیگر این که در زمان گذشته کنیزان را خرید و فروش می کردند حتی شوهر کنیز او را می فروخت و از این راه پول درمی آورد که امروزه شغل شریف بعضیها شده.
اسلام می گوید این کنیز را که در قید و بند ارباب و یا مالک است به همسری انتخاب کنید تا او احساس حریت و شخصیت نماید و از او خوب پذیرایی کنید.
ملاحظات : جهت استحضار و هرگونه اقدام مقتضی.
رونوشت برابر اصل است ـ اصل در پرونده 161711 بایگانی است در پرونده سیدمحمود طالقانی بایگانی شود 25 /3 /48

منبع:

کتاب آیت‌الله سید محمود طالقانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 535


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.