صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارات شیخ محمد بنابی پیرامون وقایع اخیر قم

تاریخ سند: 8 بهمن 1356


موضوع : اظهارات شیخ محمد بنابی پیرامون وقایع اخیر قم


متن سند:

به : 312 از : 21 ه شماره : 8011 /21 در ساعت 8 بعدازظهر روز شنبه 1 /11 /36 شیخ محمد بنابی یکی از علمای آذربایجانی ساکن قم به منزلم آمد سخن از اوضاع اخیر قم را به میان آوردم نامبرده در آغاز از بحث و گفتگو در این زمینه خودداری می کرد ولی پس از آن که مقداری خود به بحث پرداختم مهر از لب برداشت و گفت من نمی دانم چرا اولیاء امور در فهم و درک مسائل ضعیف هستند چرا نمی خواهند واقعیت ها را درک نمایند و چرا تا این اندازه کج سلیقه می باشند اصولاً مطالبی نظیر آنچه روزنامه اطلاعات درباره خمینی نوشت چه ثمری داشت و چه مساله ای را حل می کرد و چه نتایجی می توانست برای پیشرفت سیاست مملکت در بر داشته باشد آخر یکی از اولیاء امور نمی پرسد جشن 17 دی آن هم پس از سالها که از زمان کشف حجاب می گذرد چه فایده ای دربرداشت، زنان را بی حجاب کردید و آن اندازه آزادی دادید که لخت ظاهر شوند اما امروز وضعی است که مردم باید مهر سکوت بر لب زنند و حق هیچگونه حیاتی را نداشته باشند شما که برای 17 دی روز کشف حجاب جشن می گیرید و هیاهو به راه می اندازید اکثریت مردم کشور با حجاب هستند لااقل به آنها هم اجازه بدهید تظاهرات به نفع حجاب کنند ولی این طور نیست چون دولت آن چه را خود می خواهد به مردم تحمیل می کند و آزادی را برای همه نمی خواهد دولت آنچه را که می خواهد خوب است ولی آنچه مردم از نظر اعتقادات اسلامی خود انجام می دهند خلاف است اگر آزادی زن مطرح است زنان با حجاب نیز باید آزاد باشند و برای حجاب و عفت زن جشن بگیرند.
بنابی گفت امروز مملکت ما دچار بدبختی عجیبی است دستگاههای تبلیغاتی هر روز و هر ساعت آنقدر از کارهای دولت تعریف می کند و از ترقیات مملکت می گویند که دیگر مردم خسته شده و تاب شنیدن و تحملشان سرآمده است اگر واقعا خدمت کرده اید این مردم هستند که باید راضی باشند در صورتی که امروز صدی هشتاد مردم از وضع موجود ناراضی هستند هر چه دولت بخواهد به مردم تحمیل می کند هزار رنگ عوارض و مالیات وضع می نماید هر روز به شکلی تازه گرفتاری مردم را زیاد می کنند.
در حال حاضر فقط آن عده که مصدر امور مملکت هستند و بر پست های حساس نشسته و مشغول پر کردن جیب خود و غارت می باشند وضع موجود را تایید می کنند دولت چرا نمی خواهد بفهمد که مردم به دین و روحانیت خود اعتقاد دارند و برای آن احترام قائل هستند و اجازه نمی دهند کوچکترین اهانتی را به مقدسات خود از جانب دیگران تحمیل کنند.
دولت روحانیون را ارتجاع سیاه می داند و مدعی است که به مبانی اسلام و دین پای بند و ظواهر آن را حفظ می کند اما اعمالشان مخالف دین و رفتارشان اهانت به روحانیت است روزگاری بود مملکت ما دارای رجال بزرگ و شخصیتهای ممتازی بود آنها صلاح مملکت را تشخیص می دادند و ارشاد می کردند ولی امروز عده ای جوان بی تجربه و جاه طلب و بی اعتقاد را بر مملکت مسلط کرده که معلوم نیست اینان چه هدفی دارند نه شخصیت دارند نه اعتقاد بنابراین انتظار نداشته باشید مملکت وضعش بهتر از این که هست بشود ما آن قدر از خود و مملکت تعریف کرده ایم که امر به خود ما مشتبه شده غافل از آن که نمی دانیم موضوع غیر از این است استعمار هم برای آن که به منافع بیشتری در این مملکت دست یابد برای خوش آمد ما تعریف و تمجید می کند.
نظریه شنبه : نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : مفاد گزارش منبع صحیح است شیخ محمد بنابی یکی از روحانیون معاود و موافق است وی همان کسی است که در موقع اخراجش از عراق در مرز ایران علیه عراق سخنرانی کرده و گفتارش توسط وسایل ارتباط جمعی در همان موقع منتشر شد.
ضمنا نام اصلی بنابی شیخ محمد عونی نقره چیق می باشد.
شراره نظریه دوشنبه : دوشنبه در مرخصی است نظریه سه شنبه : منبع در اظهارات خود صادق است.
نظریه یکشنبه مورد تایید می باشد.
رهبر

منبع:

کتاب نوزده دی به روایت اسناد ساواک صفحه 183


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.