صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : جلسه بحث و انتقاد مسجد جلیلی و سخنرانی محمدرضا مهدوی معروف به کنی

تاریخ سند: 2 آبان 1345


موضوع : جلسه بحث و انتقاد مسجد جلیلی و سخنرانی محمدرضا مهدوی معروف به کنی


متن سند:

از : 20 ه /2 به : 312 شماره : 16594 /20 ه 2 ساعت 1800 روز 29 /7 /45 جلسه بحث و انتقاد مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور طبقات مختلف مردم و عده ای از عناصر طرفدار نهضت آزادی تشکیل گردید.
افراد شناخته شده عبارتند از محمدرضا مهدوی معروف به کنی.
خلیل شالچی.
حاج احمد صادق.
حسن افتخار اردبیلی.
رضا تقدسی و برادرش.
شیرازی عبدالحسین کازرونیان.
1 توانا متصدی کتابخانه مسجد.
محمدمهدی اندوهی.
امین اله خالوئی نژاد.
احمدکرم سلطانی.
احمد رضائی و برادرش.
اکبر حاج بابا.
علی عمرانی (پیراهن دوز) عضو حزب ملت ایران ـ پس از خاتمه نماز جماعت توسط محمدرضا مهدوی افراد با تذکرات خلیل شالچی به داخل کتابخانه مسجد محل تشکیل جلسه رفتند و پس از صرف چای آیاتی چند از قرآن مجید تلاوت و توسط احمد صادق ترجمه گردید.
آنگاه آقای محمدرضا مهدوی سخنرانی خود را تحت عنوان نبوت امری است واجب و لازم شروع نمود و در این بحث راجع به کلیات قوانین قرآن و تطبیق قوانین عصر حاضر که ساخته و پرداخته زمامداران و یا قوه مقننه هر مملکت می باشد.
اشاره نمود و طبق اسناد و آیاتی از قرآن اثبات نمود که بدون عیب و نقص بودن قوانین فقط قانون و مقررات خاص قرآن است و بس و قوانین موجود در عالم نمی تواند سعادت فعلی و آینده مردم را تأمین و خالی از عیب و نقص نماید و کسانی که نیز داعیه سعادتمند بودن اینگونه قوانین که ساخته و تراوشات مغزی آنان می باشد [را دارند] در اندک زمانی آن قانون مواجه با هزاران عیب و نقص شده و ای بسا آن را تغییر یا به آن ماده و تبصره ای اضافه می نمایند.
چه قدر قانون ها که با کوس و کرنا ابتدا برای سعادت مردم وضع شد و پس از چندی دیگری روی کارآمد و آن را مضر به حال جامعه دانسته و آن را لغو و خود قانونی وضع نموده و اینگونه قوانین زیاد در هر عصر و دوره ای وضع و تدوین شده که آثاری از آنها باقی نیست.
قرآن که سرآمد ادیان در جهان است قانونی است که اگر بدان عمل نمایند نه تنها مردم در هر مملکتی سعادتمند می شوند بلکه هرگونه تعدی و ظلم و جور و غارت و چپاولگری محو و نابود می شود.
ناطق سپس سخنانی در مورد قوانین قرآن و تعداد زوجات در اسلام و در مسیحیت به میان آورد و طبق آمارهایی که فهرست وار از مجلات بیان می داشت اظهار نمود فجایع و بی عصمتی هایی که در اثر قانون غلط مسیحیت درباره منع ازدواج مجدد ببار آورده شرم آور است.
وی آنگاه انتقادات شدیدی درباره انجام انتخابات ـ درج مقالات ضد دینی درباره آزادی زنان ـ وکلایی که برای سعادت مردم قانون وضع می نمایند نمود.
پس از خاتمه این بحث سؤالی درباره قوانینی که مربوط به قرآن است و 14 قرن از آن می گذرد نمود که آیا می تواند ضامن احتیاجات آینده مردم بشود در صورتی که این قوانین در 14 قرن برای مردم وحشی و کفار دین و علم و دانش آن زمان آمده و حال آنکه پیشرفت علم و سطح معلومات مردم طوری است که در این عصر شاید قوانین قرآن نتواند احتیاجات مردم را تأمین نماید.
در مورد پاسخ به این سؤال از طرف مهدوی و محمد مهدی اندوهی و سایرین سؤال شخص مورد بحث رد و گفته شد قوانین ضامن سعادت بشر بوده و هست.
سپس حاج احمد صادق در زمینه درج مطالب ضد دین و تشویق به دخالت در امر احکام مذهبی توسط زنان و درج مطالب زن روز و مقاله کیهان اظهار داشت که کسی پیدا نیست از مسلمانان جواب این مجله و روزنامه را بدهد.
چرا در آن رفراندوم می گذارد که آیا بکارت برای دختر واجب است یا نه و در نتیجه عده ای بنویسند لازم نیست؟ چرا همت نمی کنند و تذکرات و مقالاتی برعلیه این نوشته ها که با عصمت عمومی مردم بازی می کند بدهید تا از آن جلوگیری شود؟ شخص اول مملکت همیشه رفاه و آسایش مردم و خواسته های آنها را در نظر دارند.
مؤدبانه باید به دولت تذکر دهند تا به اطلاع ایشان برسانند و از ادامه این ناروایی ها بر ساحت دین مقدس اسلام ممانعت شود.
ناطق افزود برنامه تلویزیونی، رادیو و تبلیغات علیه دین چنان مسیر خود را می پیماید که حدی برای آن متصور نیست.
آنگاه وی به دستگاه پاپ و دربار واتیکان و کشیشها که دخترهای راهبه را چطور با خود دمساز و تارک دنیاها را آبستن می نمایند حمله نمود و اظهار داشت طبق آمار در واتیکان در چاههای آن هزاران جمجمه نوزاد بوده است.
ناطق سپس در مورد رد قوانین یهودی و مسیحیت که هزاران اشکال از نظر عموم و اجازه گرفتن زن مجدد و وجود هزاران زن بدون شوهر در آلمان بحث نمود که بنا به اظهار وی آمار آنها را نوشته و در هفته آینده سخنرانی جلسه به عهده او خواهد بود تا درباره قوانین غلط مسیحیت طبق اسناد خود آنها بحث نماید.
این جلسه در ساعت 2130 خاتمه یافت و در آخر جلسه ضمن صحبت خصوصی مهدوی به اندوهی تذکر داد که جلوی حرفهای خود را بگیرد و از انتقاد شدید نسبت به دستگاه و رویه های آنان کنترل بیشتری نماید و اضافه نمود چون در اینجا نباید اطمینان داشت که مأموری وجود ندارد تو کنترل صحبت هایت را نداری و یکبار کاری دست خودت می دهی.
اطلاعیه برای استحضار تیمسار ریاست ساواک تقدیم شود.

توضیحات سند:

1ـ عبدالحسین کازرونیان فرزند سلیمان به سال 1307 در بمبئی متولد شده، در همان جا تحصیل کرد؛ لیکن پیش از آنکه به اخذ مدرک دیپلم نائل آید، ترک تحصیل نموده.
وی در سال 1335 به همراه پسرش به ایران آمد و چون در هندوستان زندگی کرده و درس خوانده بود و به زبان انگلیسی نیز تسلط داشت، بلافاصله به استخدام شرکت نفت درآمد، وی مدتی بعد استعفا داد و به عنوان مترجم اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر به استخدام وزارت کشاورزی درآمد.
کازرونیان در اکثر جلسات مسجد جلیلی به همراه دو تن از اقوام سببی خود محمدحسین و محمدحسن توانایان فرد شرکت می جست.

منبع:

کتاب آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک صفحه 30


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.