صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

سمپوزیم آرم اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر ـ علیاحضرت شهبانوی ایران و والاحضرت همایون ولایتعهد

سمپوزیم آرم اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر ـ علیاحضرت شهبانوی ایران و والاحضرت همایون ولایتعهد


متن سند:

همانطور که در توضیح مختصر آرم اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر اشاره شده از کانون آرم دو دایره متحدالمرکز شروع می گردد و این مرکز نقطه تقاطع دو محور افقی و عمودی می باشند.
در زبان تمثیلی (سمبولیک) خط عمودی محور جهانی یا AXIS MUNDIاست که در این مورد به صورت کره جهانی یا کره البرز در آمده است.
از تقاطع دو محور عمودی و افقی چهار بخش یا چهار جهت پدید آمده است که معرف جهات اربعه می باشند.
در طرف راست محور عمودی فروهر به نظر می رسد که «آسمان را در آن بالا آفرید که زمین را در این پایین آفرید» (نقل از کتیبه داریوش کبیر درباره حفر ترعه سوئز) در این بخش تنها عنصری که به آرم شاهنشاه ایران افزوده شده همانا شکل نیلوفر آبی LOTUSمی باشد.
با اضافه کردن نیلوفر آبی به آرم شاهنشاه ایران دو آرم دیگر آرم علیاحضرت شهبانوی ایران و آرم والاحضرت همایون ولایتعهد توجیه و تفسیر می گردد.
در آرم علیاحضرت شهبانو گیاه نهال یا درختی ترسیم شده که در رأس آن گل نیلوفر شکوفا است.
مفهوم تمثیلی نیلوفر در زبان ESOTERRIQUE یا علم از راه رمز مستقیما مربوط است به یکی از عوامل چهارگانه در طبیعت که در این مورد آب است .
آب عامل نیروهایی است که به اشیاء و موجودات دم تازه و حیات نو می بخشد و آب سمبل یا تمثیل نیروهای ابدی و بی نهایت عالم و بطن کلیه صور آفرینش است که پیش از خلقت به صورت غیر متشکل و بالقوه و بلاتعیین موجود بوده است.
در طرفین نهالی که رأس آن گل لوتوس شکوفا است دو عقاب شاخ دار ترسیم شده است.
عقاب نیز در زبان تمثیلی معانی متعددی دارد که علاوه بر بلند پروازی و تیزبینی معرف خورشید1 نیز می باشد هر یک از این سمبل ها در سیر تحولی خود و در قاموس تمثیلی مفاهیم خاص دارند و طی هزاران سال با نیروی ابدی متجلی می شده اند.
مفهوم تمثیلی آرم علیاحضرت شهبانو و والاحضرت همایون ولایتعهد با آرم اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر در مجموع نماینده و معرف یک تثلیث است.
نیلوفر آبی تنها عنصری که به آرم شاهنشاه ایران افزوده شده در دو آرم دیگر قابل توجیه است.
در رأس این تثلیث آرم اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و در طرفین دو آرم علیاحضرت شهبانو و والاحضرت همایون ولایتعهد وحدت مقدسی را در سه گانگی متجلی و مبین است.
نهال یا گیاه با شکوفه آبی در مفهوم تمثیلی نیروی ابدی سلطنت را بیان می کند که از شاهنشاه ایران در ادوار تاریخی ایران به طور مداوم و در تسلسل نگهبان و تضمین کننده اجتماع ملت ایران است.
و در مفهوم عمیق تمثیلی نیلوفر یا لوتوس و با نیروی تمثیلی عقاب در آرم علیاحضرت شهبانو و والاحضرت همایون ولایتعهد ترکیب یافته است.
هر یک از عوامل متشکله آرم علیاحضرت شهبانو مستند از آثار هخامنشی و ساسانی گرفته شده اند.

توضیحات سند:

1ـ توجه به عقاید و آئین های باستانی در دوره پهلوی برای مقابله با دین اسلام که دین رسمی و اکثریت مردم بود صورت می گرفت، خورشید در آئین زردشتی دارای مقام فائقی بود و یزدگرد چهار بار سوگند آفتاب را تکرار کرده است.
نصوص متعدد اوستا ثابت می کند که پرستش عناصر طبیعی از اصول دیانت زردشتی بود، چنانچه می دانیم زردشتیان کمال مواظبت را مرعی می داشته اند که آب و آتش و خاک را آلوده نکنند و احترام به آب را بیش از هر چیز واجب می شمردند، حتی صورت خود را در آن نمی شستند و جز برای آشامیدن و آب دادن به نباتات به این عنصر مقدس دست نمی زدند.
کریستن سن صص 212 و 209 فرح نیز با الهام از آموزه های دوران باستان دنبال طراحی آرمی برای دفترش بود.

منبع:

کتاب زنان دربار به روایت اسناد ساواک - فرح پهلوی - جلد اول صفحه 495



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.