صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

[حوادث و وقایع شهر مشهد ـ استان خراسان]1

تاریخ سند: 18 مهر 1357


[حوادث و وقایع شهر مشهد ـ استان خراسان]1


متن سند:

5ـ در ساعت 0830 روز 18 /7 /57 تعدادی از قشریون مذهبی و محصلین با تحریک شیخ علی مرادخانی ارنگه ای (معروف به شیخ علی تهرانی، یکی از روحانیون قشری استان خراسان)، حسین آزاد صفائی و سید کاظم مرعشی (از روحانیون مشهد) قصد داشته اند در محل «گنبد سبز» شهر مشهد اجتماع و مبادرت به تظاهرات نمایند که با دخالت مأمورین فرمانداری نظامی متفرق گردیده اند.
6ـ ساعت 0830 روز مذکور حدود 70 نفر از قشریون مذهبی در خیابان تعبدی شهر مشهد اجتماع نموده و ضمن انجام تظاهرات خیابانی، بطرف حرم حرکت کرده اند.
تظاهرکنندگان با دخالت مأمورین انتظامی متفرق گردیده اند.
7ـ ساعت 0835 روز 18 /7 /57، حدود 2000 نفر از قشریون مذهبی در خیابان دانش اجتماع و سپس به طرف خیابانهای دیگر براه افتاده اند.
تظاهرکنندگان ضمن دادن شعارهای مضره در مسیر حرکت خود، وارد مغازه هائیکه دارای تمثال اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بوده، شده و آنرا پاره نموده اند و لحظاتی بعد توسط مأمورین فرمانداری نظامی متفرق شده اند.
8ـ ساعت 0845 روز مذکور حدود 4000 نفر از قشریون مذهبی در چهارراه دروازه طلائی شهر مشهد اجتماع و مبادرت به دادن شعارهای مضره کرده اند.
تظاهرکنندگان بوسیله مامورین فرمانداری نظامی متفرق شده اند.

توضیحات سند:

1ـ بندهای پنجم تا هشتم این بولتن مربوط به رویدادهای روز هجدهم مهرماه مشهد است.
بندهای اول تا چهارم مربوط به حوادث هفدهم مهر ماه بود که در میان سندهای روز قبل آمد.
بنا به نوشته روزنامه ها بخشی از تظاهرات امروز صبح مشهد مربوط به دانش آموزان مدارس شهر بود که «با دادن شعار در خیابان های گنبد سبز، فردوسی، سرشور و بازار فرش فروشان به راه پیمایی پرداختند و پس از آن مقابل خانه حضرت آیت الله العظمی قمی اجتماع کردند و خواسته های شان را مطرح کردند.
این تظاهرات که تا نزدیکی ظهر ادامه داشت با دخالت پلیس خاتمه یافت.
» (رستاخیز، ش 1036، صص 1 و 13) در سند بعدی نیز به این موضوع اشاره شده است که حوادث مشهد را از ساعت 11 صبح به بعد یاد می کند.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 13 صفحه 162

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.