صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: تشکیل جلسه انجمن ضد بهائی

تاریخ سند: 22 بهمن 1353


موضوع: تشکیل جلسه انجمن ضد بهائی


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 22 /11 /53 13675/ ه2 منبع 8157 ساعت 2130 الی 2330 جلسه انجمن ضد بهائی به منظور تشریح موقعیت بندرعباس و احتیاج مبرم جوانان به راهنمائی مفید و خدمات و اینکه چه باید کرد تا بشود خدمت نمود و بطوری که با دستگاه امنیتی نیز بر خوردی به وجود نیاید در منزل حسین دشوارگر کارمند بهداری تشکیل و اعضاء شرکت کننده عبارت بودند از حقانی معمم و به قول اعضاء روشنفکر وارسته، عباس زائری، محمد شریف نحوی، قنبر اردشیر، شکوریان دانشجوی حوزه علمیه قم، حسین آخوندی، علی آچاک، گرجی زاده (متین) که اخیرا از زندان سیاسی قم آزاد شده.
محمد معتضد کیوان، غلامرضا مؤمنی، عبدلی و یحیی زاده ناوی نیروی دریائی.
پس از رسمیت جلسه آقای نحوی اظهار داشت جلسه مزبور به منظور این تشکیل شده که به بینیم چکار می توانیم انجام دهیم که خدمت به مذهب و جامعه کرده باشیم و برخوردی هم با مقامات امنیتی نداشته باشیم زیرا بطوری که می دانیم وضع بندرعباس از این نظر بسیار خراب است حقانی ضمن بحث کوتاهی گفت ابتدا باید دید چکار و در پناه چه نامی می توان انجام داد هر کس در این مورد پیشنهادی دارد ارائه نماید که آقایان آخوندی و آچاک راجع به مشکلات آتی و مالی صحبت کردند حقانی در پاسخ این گفتار گفت مسئله مادی حل شده است زیرا موسسه ای که من اداره می کنم قادر است هزینه عملیات در بندر عباس را تا مدت حداقل 10 سال بپردازد از طرفی عده زیادی از تجار تهران، اصفهان و اهواز مراجعه می کنند و می گویند.
سهم امام را می پردازیم در صورتی که بدانیم در راه جهاد و ترویج دین مصرف می شود از جمله یک نفر در اهواز هست و حاضر است شخصا ماهی 50000 ریال برای این منظور بپردازد این مسئله حل شده بعد آقایان اردشیر و آخوندی راجع به مدیریت و فقر آن در بندر عباس صحبت کردند و گفتند ما اینجا جمع شده ایم که مسائل را حل کنیم آقای حقانی در پاسخ اظهار داشت ما فردی داریم بفرستیم که بنام تفسیر قران کارش را انجام دهد البته برای یک ماه.
سه و حتی شش ماه ولی سالیانه امکان ندارد باید دید چه کار و برای چه مدتی بایستی انجام داد پیشنهاد زیاد بود از جمله ساختن جوانان در سطح افکار گوناگون مانند گذشته و افزایش افراد لایق و آمادگی جوانان بطور تصاعدی همچنین تدریس کلاسهای متعدد انجمن در پناه نام یک کتابخانه اسلامی حتی ساختن ساختمانی به این نام و یا به نام مدرسه علمیه و یا مساجد می توان خیلی کارها کرد و پیشنهاد گردید که در خیابان مرادی جنب مسجد مرادی کتابخانه ای ایجاد و کار شروع شود آقای حقانی راجع به اشکالات اتفاقی و ظاهری کتابخانه اظهار داشت کتابها را با استفاده از راهنمائی که از قم اعزام می گردد دسته بندی کنید برای کتابهای ارزان قیمت ولو اینکه پس نیاورند شرایط ساده تر و برای کتب ارزنده تر شرایط مشکل تر اتخاذ کنید و سعی شود توزیع کتاب بین جوانان از سطوح پائین و با حساب انجام شود زیرا یک فرد را که قصد دارند مکتب کمونیستی بیامورند ابتدا کتابهای ساده می آورند و سپس بالا می روند معلمی که قصد دارد شاگردش روشنفکر پرورش یابد و از این راه مبارزه کند ابتدا به شاگردش توصیه می کند از کتابهای صمد بهرنگی مطالعه کند زیرا شاگرد با آشنائی با فقر و تنگدستی مردم جامعه و ظلم ستمی که به آنها می شود آماده فراگیری و بالاخص [بالاخره] کتاب های بالاتر را می دهند مطالعه کند تا به سرحد منزل برسد.
نظریه شنبه : حقانی که ظاهرا معمم ساده ای بیش نیست ولی صاحب و مدیر موسسه حقانی در قم و مدرس عده ای از طلاب حوزه علمیه و گرداننده خدمات دانشجوئی در این زمینه و همچنین سخنران و مدرس در برخی از حوزه ها در تهران می باشد.
نظریه یکشنبه.
به منبع آموزش داده شد که این نوع گزارشات پس از تشکیل جلسات بلافاصله گزارش نماید تا تأخیری در رسیدن حاصل نگردد.
ضمنا آموزش لازم داده شده است.
نظریه چهارشنبه.
تشکیل جلسه مزبور مورد تائید است.
ضمن اینکه مراقبت از جلسات آتی ادامه خواهد داشت مقرر فرمایند چنانچه سابقه ای از شیخ حقانی و همچنین گرجی زاده (متین) موجود است اعلام فرمایند.
نظریه جمعه.
نظرات فوق مورد تائید است.

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامحسین حقانی به روایت اسناد صفحه 196


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.