صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : توهین بمقام شامخ سلطنت

تاریخ سند: 20 اسفند 1356


موضوع : توهین بمقام شامخ سلطنت


متن سند:

گزارش خبر در ساعت 22 روز 17 /12 /36 طی نشست دوستانه ای که عبدالکریم کمالی، قاسم بساوند، اصل دار و نخعی معلمین و دبیران مدارس کنارک داشته اند آقای نخعی با دیدن عکس اعلیحضرت رضا شاه کبیر روی مجله روستا و رستاخیز1 شروع بخندیدن مینماید و وقتی علت را از او سئوال میکنند پاسخ میدهد باین عکس نگاه کنید که دهانش مثل...
و سرش مثل آینه برق میزند سپس قاسم بساوند دنبال حرف او را گرفته و میگوید خانواده سلطنتی اغلب بدنام و...
هستند و نخعی نیز اضافه میکند در تهران شاهزادگان و اعیان و اشراف پارتیهای سکسی ترتیب میدهند و هرکس بنحوی که خواست از دیگری بهره برداری سکسی می کند آیا میشود گفت این کشور اسلامی است؟ بعد قاسم بساوند اظهار نمود پارسال خواهر شاه (مقصود والاحضرت اشرف پهلوی میباشند) به چابهار آمده بود و مامنتظر بودیم که بیاید مدرسه رضا پهلوی را بازدید کند ولی وقتی آمد با یکمشت دزد، ساواکی و رئیس شهربانی به منزلی رفتند و مجلس تریاک و شیره تشکیل دادند و صبح روز بعد بدون سرکشی به اماکن و بررسی اوضاع با هواپیما محل را ترک نموده و یا اینکه شهبانو با شاه رفته اند هندوستان و آنجا به یک هنرپیشه بدنام هندی 1000000 ریال داده اند که برای اسم خودشان تبلیغ کنند وضمن اظهار کلمات رکیک اضافه نموده خوب در مملکت خودمان باندازه کافی مستحق بیک لقمه نان داریم این پولها را به آنها باید داد.
سپس نخعی اضافه نموده شاه...
فقط دارد ارتش خود را تقویت میکند و توجهی به فرهنگ که زیربنای اساسی پیشرفت مملکت است نمیکند و فرهنگ را مسخره گرفته است.
قاسم بساوند اظهار نمود بله در ایران فقط به ارتش توجه دارند و این افسران نامرد و درجه داران در موقع خوشی دارند میخورند و میخوابند و در موقع جنگ هم تفنگهای خود را میاندازند و با دادن ناسزا به شاه فرار میکنند.
نظریه شنبه: آقای نخعی قبلاً در اصفهان دانشجو بوده لکن بعللی وی را 24 ساعت در زندان سیاسی محبوس و پس از اینکه او را کتک مفصلی زده اند آزاد و از دانشکده نیز او را اخراج مینمایند و این مسئله برای او عقده گردیده و بهمین علت همواره از سیاست کنونی انتقاد مینماید.
ضمنا قاسم بساوند نیز بعلت اینکه مدت چهار سال است بصورت پیمانی آموزگار میباشد و چون اقدامی در زمینه رسمی نمودن وی بعمل نیامده است نسبت بدولت بدبین و از سیاست روز انتقاد مینماید.
نظریه یکشنبه: با توجه به دسترسی منبع امکان دارد خبر صحت داشته باشد.
علیهذا تحقیق پیرامون شناسائی و انگیزه نامبردگان از اظهار چنین مطالبی ادامه داشته و نتیجه متعاقبا باستحضار خواهد رسید.
نظریه 11/ ه / چ : نظریه یکشنبه مورد تایید است.
نظریه 11 ه : گزارش عملیاتی اخیر عینا تقدیم خواهد شد.

توضیحات سند:

1- روستا و رستاخیز: نام درست مجله «رستاخیز روستا» است.
پس از تشکیل حزب رستاخیز در ایران، این تشکیلات تعدادی نشریه منتشر کرد که ارگان آن بودند.
مهمترین آنها روزنامه رستاخیز بود که از سال 1354 منتشر شد.
دیگری ماهنامه های رستاخیز کارگران و رستاخیز روستا بودند و بالاخره هفته نامه رستاخیز جوان.
انتشار این جراید به دلیل وابستگی به پیکره نظام شاهنشاهی و انعکاس شعارهای حزبی که رابطه ای با مردم نداشت، نتوانست تحولی در مطبوعات کشور ایجاد کند، با این حال صفحات میانی (غیر خبری) روزنامه رستاخیز به علت گرایش فرهنگی و طرح چهره های تازه ادبی - هنری تا حدودی توانست جلب توجه کند.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 03 صفحه 254


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.