صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اجتماع در مسجد قبا*

تاریخ سند: 22 مرداد 1357


موضوع : اجتماع در مسجد قبا*


متن سند:

به : 312 از : 20ه12 در ساعت 00:21 الی 00:23 مورخ 20 /5 /37 اجتماعی با شرکت پنج هزار نفر از طبقات مختلف مردم در مسجد قبا تشکیل گردید بعد از اقامه نماز جماعت در ساعت 00:22 دکتر محمد مفتح پیشنماز مسجد به منبر رفت و پس از تلاوت آیاتی از کلام اللّه مجید اظهار داشت مسأله سیاست با مذهب توام بوده و در تمام زمانها رهبران دولتها حق سیاست را از رهبران مذهبی سلب نموده اند و با گرفتن همین حق در حال حاضر مگر کسی نیست که بگوید برای چه ملت شریف و غیور مشهد و هشتصد میلیون مسلمان دنیا چرا دست به مبارزه و قیام زده اند من مدت هشت سال است که از طرف امام خمینی مأموریت دارم که بیان ایشان را برای ملت شریف و مسلمان ایراد کنم.
سپس اضافه کرد در شیراز1 با آنهمه کثافتکاری که جشن فرهنگ و هنر به راه انداخت ملت مسلمان طاقت نیاوردند و قیام کردند در تبریز ملت مسلمان مبارزه کردند و شهید دادند در حال حاضر در کشور اسلامی اگر یک دختر حجاب اسلامی داشته باشد او را به دانشگاه یا هنرستان و یا مدارس راهنمائی اجازه تحصیل نمی دهند این را هم باید گفت که ملت ایران آگاه است دیگر زمان قاجاریه نیست در زمان قاجاریه ملت غیور مشروطیت آوردند اما در هر حال وضع ایران در پنجاه ساله اخیر بهتر شده و ملت هم آگاهی باین موضوع دارند در طول سخنرانینامبرده اعلامیه هایی در صحن مسجد پخش گردید و حاضرین با آوردن اسم خمینی سه بار صلوات می فرستادند.
نظریه شنبه: بیشتر اعلامیه های پخش شده توسط خانمها صورت می گرفته.
ضمنا قرار است در مورخه 21 /5 /37 مهندس مهدی بازرگان بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا سخنرانی نماید.
نظریه یکشنبه: شنبه در اجتماع مسجد قبا شرکت و اعلامیه مورخ 21/ شهر شعبان 98 به امضاء خمینی تکثیر از فرزندان مکتب زینب و اعلامیه دستنویس همان متن تکثیر از فجر اسلام را تسلیم نموده که چون به آن اداره کل قبلاً ارسال گردیده از ایفاد مجدد خودداری بعمل آمده.
ضمنا اعلامیه دیگری نیز به امضاء علی تهرانی از مشهد به تاریخ 18 شعبان 98 که در پشت آن متن تلگراف مخابره شده به شهربانی کشور شاهنشاهی به تاریخ 5 /5 /1357 که از طرف 57 نفر امضاء گردیده در مسجد توزیع که فتوکپی آن بپیوست ایفاد می گردد.
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه تأیید می گردد.
علاءالدین ارسال گردد.
22 /5

توضیحات سند:

* از : 20 ه ش تاریخ : 20 /5 /37 به : 20 ه12 شماره : 1740 /20 ه ش موضوع: مسجد قبا ساعت 10:22 ـ 20 /5 /37 جلسه سخنرانی مذهبی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد قبا با شرکت بیش از سه هزار نفر تشکیل پس از قرائت قرآن و دعا برای زندانیان سیاسی و سلامتی خمینی، دکتر مفتح منبر رفته به دنبال سخنان شب قبل خود در زمینه رهبری امامت و حکومت اسلامی صحبت و به موضوع سیاست و دین اشاره و اضافه نمود سیاست و دین از هم جدا نیستند همانطور که پیغمبر یک سیاستمدار و زمامدار اسلام بوده است آنگاه درباره خمینی صحبت و با نقل قول از او اظهار داشت که از ایشان در مورد اغتشاشات پرسیدند گفته است فکر می کنند من مردم را تحریک می کنم در صورتی که این مردم هستند که درک می کنند سپس به وقایع تبریز اشاره و گفت نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای ملی اظهار داشته اندعده ای اجنبی با شناسنامه جعلی از آن طرف مرز آمده اند بعد خودشان تکذیب کردند و گفتند مردم تبریز بوده اند (خنده مستمعین) و آخر هم اتاق اصناف مقصر قلمداد شده نامبرده به آزادی زنان اعتراض و اضافه نمود دولت بتازگی از ورود دختران با پوشیدگی اسلام نه چادر به دانشگاهها جلوگیری می نماید و حتی از جریان این امر در دانشسرای راهنمائی خبر دارمواز مردم خواست تا اگر مورد مشابهی سراغ دارند وی رامطلع سازند که مستدل ترصحبت نماید و اضافه نمود چرا باید هرزگی در دانشگاههای ما رواج پیدا کند و با راه دادن دخترهای بی حجاب جوانان ما را منحرف نمایند استعمار می خواهد اسرائیل دوم را با تجزیه لبنان برای پیشبرد مقاصد خود ایجاد نماید این جلسه در ساعت 10:23 خاتمه پذیرفت.
نظریه شنبه : سخنان وی کلاً جنبه تحریک داشته است ضمنا وی طی صحبتهای خود اشاره نمود چندین سال آزادی نبود و نمی توانستیم حرفهای خودمان را بزنیم.
نظریه یکشنبه: از سخنرانی نامبرده نوار تهیه شده است ضمنا شنبه در اظهارات خود صادق است.
نظریه 20 ه ش : نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
گیرنده عباسی گوینده کیوانفر 2ـ جشن هنر شیراز روز 27مرداد 1356 مصادف با دوم رمضان سال 1397 جشن هنر شیراز با حضور فرح پهلوی گشایش یافت.
جشن هنر شیراز که نوعی فستیوال بین المللی هنری بود، و چند سال قبل از آن تاریخ، در شیراز برگزار می شد و با وجود مخارج سنگینی که در بر داشت هرگز مورد توجه و استقبال مردم قرار نمی گرفت، بلکه اعتراض و انتقاد قاطبه مردم را دامن می زد، زیرا هنرها و نمایشهایی که از طرف هنرمندان کشورهای مختلف عرضه می شد با روحیات اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران، مطابقت نداشت و نمایش بعضی از صحنه های آن در تلویزیون،موجب تمسخر و استهزای مردممی گردید.
در جشن هنر تابستان شیراز، علاوه بر این که صحنه های نامناسب و نامأنوس، نمایشهای زننده و خلاف عفت عمومی به روی صحنه آمد با اعتراض و هیاهوی شدید مردم روبرو شد و موضوع در مساجد و منابر مورد انتقاد شدید قرار گرفت.
آنتونی پارسونز سفیر پیشین انگلیس در ایران در کتاب غرور و سقوط خود، «جشن هنر سال 1356 شیراز» را به عنوان یکی از نخستین جرقه های انقلاب ایران توصیف کرد و نوشت:«جشن هنر سال 1356 شیراز از نظر کثرت صحنه های اهانت آمیز به ارزشهای اخلاقی ایرانیان از جشن های پیشین فراتر رفته بود.
به گفته یک شاهد عینی صحنه هایی از نمایشی را که ترتیب داده بودند، یک باب مغازه را در یکی از خیابانهای پر رفت وآمد شیراز اجاره کرده و ظاهرا می خواستند برنامه خود را کاملاً طبیعی در کنار خیابان اجرا کنند.
صحنه نمایش نیمی از داخل مغازه و نیمی در پیاده رو مقابل آن بود.
یکی از صحنه ها که در پیاده رو اجرا می شد، تجاوز به عفت بود که به طور کامل (نه به طور نمایشی و وانمود سازی) به وسیله یک مرد (کاملاً عریان یا بدون شلوار درست به خاطر ندارم) با یک زن که پیراهنش به وسیله مرد متجاوز چاک داده می شد در مقابل چشم همه صورت می گرفت.
ولی موضوع به شیراز محدود نشد و طوفان اعتراض که علیه این نمایش برخاست، به مطبوعات و تلویزیون هم رسید.
من به خاطر این که موضوع را با شاه درمیان گذاشته و به او گفتم اگر چنین نمایشی به طور مثال در شهر منچستر انگلیس اجرا می شد، کارگردان و هنر پیشگان آن جان سالم به در نمی بردند، شاه مدتی خندید و چیزی نگفت».
روز 21 /5 /57 صدها نفر مردم شیراز برای بیان مخالفت خود با جشن هنر شیراز که هر ساله در این شهر برگزار می شود ـ تظاهرات کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
طی این تظاهرات، شیشه های بانکها و مغازه ها شکسته شد و سه نفر جان خود را از دست دادند.
بدین جهت این روز از سوی علمای شیراز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد روز 25 /5 /57 سازمان جشن هنر، اعلام کرد که به جهت وقایع اخیر شیراز و اصفهان امسال جشن هنر در شیراز و جشن فرهنگ در اصفهان برگزار نمی شود.
ر.ک : هفت هزار روز تاریخ ایران، جلد 2، ص 881 و 877 21 /5 /57 مطابق با 5 رمضان مردم شیراز در مخالفت با جشن هنر ـ که هر ساله در شیراز برگزار می شدـ در مسجد نو شیراز که از مساجد باشکوه و قدیمی آن شهر است اجتماع می نمایند که پلیس به مسجد حمله کرده و اقدام به ضرب و جرح و قتل مردم نموده، به مسجد جامع نیز خساراتی وارد می کند.
در پی این حادثه، در شیراز عزای عمومی اعلام شده و تمام بازار و مغازه های شهر در اعتراض به کشتار مسجد نو تعطیل می شود.
امام خمینی نیز در پیامی به حوادث 20 مرداد اصفهان و 21 مرداد شیراز اشاره می نمایند و مراجع تقلید قم نیز در اعلامیه مشترکی این حادثه را محکوم می کنند.
در این خصوص سازمان جشن هنر شیراز اعلام می کنند که امسال مراسمی نخواهد داشت.

منبع:

کتاب شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح به روایت اسناد ساواک صفحه 416


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.