صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره : عباسعلی روحانی پیرو شماره 1045/312 ـ 23/2/54

تاریخ سند: 18 خرداد 1354


درباره : عباسعلی روحانی پیرو شماره 1045/312 ـ 23/2/54


متن سند:

به : ریاست ساواک تهران (20 ه 12) از : اداره کل سوم (312) شماره : 1737 /312 به طوری که در گزارش بازجویی از مهدی شاه آبادی واعظ که فتوکپی گزارش مزبور طی نامه شماره 547 /312 ـ 8 /2 /54 به آن ساواک ارسال گردیده، قید شده است، شاه آبادی قبلاً نیز با نام مستعار شیخ عباسعلی روحانی در بالای منبر مطالب خلاف مملکتی عنوان کرده است.
از سوی دیگر پس از مراجعه مأمورین کمیته مشترک ضدخرابکاری به آدرس مذکور در نامه شماره 22782 /20 ه 12 ـ 6 /11 /53 به منظور دستگیری شیخ عباسعلی روحانی، مشخص گردیده که منزل مزبور متعلق به مهدی شاه آبادی می باشد و شاه آبادی به مأمورین مذکور عنوان کرده که عباسعلی روحانی یکی از طلاب مدرسه فیضیه1 و یا دارالشفاء قم2 می باشد.
و حال آن که تحقیقات انجام شده وسیله ساواک قم نشان داد که چنین طلبه ای در مدارس مذکور مشغول تحصیل نمی باشد.
با توجه به این که برابر قرائن موجود مهدی شاه آبادی در گرایشهای ضدامنیتی خویش پابرجا می باشد و احتمال دارد روحانی واعظ که مکررا از وی گزارشهایی دال بر انجام سخنرانی تحریک آمیز واصل گردیده، همان شاه آبادی باشد، علیهذا خواهشمند است دستور فرمائید از طریق ارائه عکس او را به منابع 7880 و 7900 و استفاده از سایر امکانات موجود، اولاً تعیین نمایند روحانی مورد بحث در گزارشهای ارسال (21608 /20 ه 12 ـ 10 /9 /53، 22724 و 22727 /20 ه 12 ـ 2 /11 /53، 22787 /20 ه 12 ـ 5 /11 /53، 22789 و 22807 و 22808 /20 ه 12 ـ 6 /11 /53، 22867 و 22869 /20 ه 12 ـ 8 /11 /53، 23041 / ه 12 ـ 13 /11 /53، 23465 /20 ه 12 ـ 27 /11 /53 و 25690 /20 ه 12 ـ 8 /2 /54) همان شاه آبادی می باشد یا خیر؟ ثانیا با توجه به این که در صورتی که شاه آبادی همان عباسعلی روحانی نباشد، به احتمال قوی با روحانی مورد نظر در تماس بوده و عباسعلی روحانی در مسافرتهای خود به تهران در منزل این شخص سکونت می نماید، پیرامون چگونگی موضوع تحقیق و نتیجه را مرتبا به این اداره کل اعلام دارند.
مدیرکل اداره سوم ـ ثابتی

توضیحات سند:

1ـ مدرسه فیضیه : این مدرسه از بناهای عهد صفویه است علت نامگذاری آن به فیضیه به این علت است که مدتی محدث حکیم و عالم ربّانی ملامحسن فیض کاشانی در این مدرسه سکونت داشته و بعضی هم گفته اند چون در جنب مرقد پر فیض حضرت معصومه(س) است ، بدین نام موسوم گشته است.
این مدرسه یکی از مراکز فعال در جریان نهضت امام خمینی (ره) بوده و همیشه به عنوان سنگر مستحکم برای حمله به سیاستهای غلط و استعماری رژیم شاه و دست نشاندگان وی بود.
بسیاری از تجمعات و سخنرانیها و افراد مخالف با رژیم و نصب اعلامیه های مراجع و گروههای مبارز، بر روی تابلو اعلانات این مدرسه صورت می گرفت.
واقعه فروردین سال 1342 که منجر به حمله کماندوهای رژیم به مدرسه فیضیه و قتل و غارت طلاب گردید، یکی از نقاط آغازین انقلاب اسلامی می باشد.
اکنون این مدرسه از بزرگترین مراکز و مجامع روحانیت شیعه می باشد که بیش از یک صد حجره دارد.
ر.ک : محمد شریف رازی، گنجینه دانشمندان، ج 1، صص 42 ـ 40 2ـ مدرسه دارالشفاء : این مدرسه در زمان فتحعلی شاه بنا شده و متصل به مدرسه فیضیه می باشد.
پیش از آن، مکان دارالشفاء صحن کوچکی بوده که در هر طرف آن چهار اطاق بیشتر نبوده و معروف به صحن شادقلی بوده است.
مرحوم آیت الله حایری پس از ورود به قم چون مدرسه فیضیه گنجایش طلاب را نداشت، آنجا را نیز طلبه نشین نمود و در زمان مرحوم آیت الله صدر بعضی از بازرگانان تهران حجرات فوقانی آن را بنا نمودند.
در زمان مرحوم آیت الله بروجردی در قسمت شرق آن دو طبقه بنا شده و محل سکونت طلاب گردید.
در سالهای اخیر مدرسه دارالشفاء تغییرات اساسی نموده و به شکلی زیبا نوسازی شده است.
ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت الله ربانی شیرازی، ص 138.

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شاه آبادی به روایت اسناد ساواک صفحه 153

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.