صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : صورت اسامی روحانیون شهرستانها که به تهران آمده اند.

تاریخ سند: 26 تیر 1342


موضوع : صورت اسامی روحانیون شهرستانها که به تهران آمده اند.


متن سند:

شماره : 1325/ بخش 312 1ـ آیت الله آخوند ملاعلی از همدان 2ـ آیت الله میلانی از مشهد 3ـ آیت الله شریعتمداری از قم ساکن باغ ملک شهرری.
4ـ آیت الله مرعشی نجفی از قم ساکن خیابان امیریه منزل شالچی.
5 ـ آیت الله صدوقی از کرمان ساکن تهران بازار منزل اجاره.
6ـ آیت الله صالحی از یزد 7ـ آیت الله اهری از تبریز 8ـ آیت الله مجتهدی از تبریز 9ـ آیت الله خلخالی از تبریز 10ـ آیت الله حائری یزدی از قم فرزند مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم ساکن منزل برادران سرچشمه.
11ـ آیت الله حاج روح اللّه کمالوند1 از خرم آباد کردستان ساکن سلسبیل 12ـ یک نفر از کرمانشاه.
ضمنا در نظر است و گفته می شود از اصفهان هم چند نفر قصد آمدن به تهران را دارند که منجمله آیت الله حاج شیخ مهدی نجفی2 ـ آیت الله محمدباقر کرباسی ـ آیت الله سیدحسن روضاتی3 ـ آیت الله سیدمحمدرضا خراسانی4 ـ و از کاشان آیت الله یثربی5 و یک نفر دیگر.
در پرونده تظاهرات 15 خرداد بایگانی شود.
شهابی 333 (آقای شهابی) 24 /4 تعداد نسخه : 5 نسخه گیرندگان : سه نسخه در بخش 312 ـ اداره سوم ـ اداره دوم.

توضیحات سند:

1ـ آیت الله روح اللّه کمالوند خرم آبادی در سال 1319 ق در خرم آباد متولد تا سال 1336 ق در زادگاه خود مشغول تحصیل بوده، آنگاه به بروجرد آمده و دو سال از محضر آیت الله العظمی بروجردی (ره) و اعاظم معاصر آن دیار بهره ها برد، سپس به اراک مهاجرت نموده و از محضر آیت الله العظمی حائری یزدی (ره) بهره مند شده، پس از مهاجرت ایشان به قم با حضرت استاد معظم به قم مهاجرت نمود و تا سال 1346 ق در قم نیز از حوزه تدریس معظم له استفاده کرد.
دروس عقلی را از میرزاعلی اکبر یزدی آموخته، سپس به خرم آباد مراجعت، وقتی که آیت الله العظمی بروجردی به قم آمدند مجددا به قم مراجعت و مدت پنج سال از محضر ایشان کامیاب شده و در سال 1369 ق طبق امر استاد بزرگوارش آیت الله العظمی بروجردی به خرم آباد برگشته و به تأسیس حوزه علمیه آن سامان پرداخت، و در سنگر تدریس، اقامت جماعت، و ارشاد مسلمانان آن منطقه تا آخر عمر ادامه داده تا آن که در سال 1383 ق دعوت حق را لبیک گفت.
رحمه اللّه علیه ر.ک : گنجینه دانشمندان، جلد 5، ص 29 2ـ آیت الله شیخ مهدی نجفی در ماه شعبان سال 1298 قمری در اصفهان متولد گردید، تحصیلات خود را در اصفهان از عهد کودکی و جوانی در سایه حسن تربیت و کمال مراقبت پدرش انجام داد.
مدتی نزد مرحوم پدرش تحصیل می نمود و پس از فوت او به سال 1325 قمری رهسپار نجف اشرف گردید و چهار سال نزد اساتید بزرگ چون آخوند ملامحمد کاظم خراسانی به فراگرفتن اصول فقه و مرحوم سید محمدکاظم یزدی به فراگرفتن فقه پرداخت و در سال 1329 قمری به اصفهان مراجعت نمود و در آنجا به تدریس و ترویج دین و اقامه نماز جماعت پرداخت.
از آقای حاج شیخ مهدی نجفی آثار قلمی زیادی مانده است که از جمله آنها: 1ـ انحصار در حکایات و شرح حال و اشعار به فارسی.
2ـ الأرائک به عربی در اصول فقه.
3ـ جنات عدن در ادعیه.
4ـ الشهاب الثاقب در تفسیر.
5ـ المرتفق در امور اخلاقی و دینی بر اسلوب جدید.
6ـ اساورمن ذهب در شرح حال زینب (ع) 7ـ رساله ای در رد وهابیین و...
ر.ک: رجال اصفهان در عام و عرفان و ادب و هنر، دکتر محمدباقر کتابی، جلد اول، صص 1 /230 نقل به اختصار.
3ـ آیت الله میر سیدحسن روضاتی تولد وی رجب سال 1294 ه.
ق و وفات او 13 جمادی الاولی سال 1377 ه.
ق در اصفهان اتفاق افتاد و جنازه او به نجف اشرف حمل و در وادی السلام مدفون گردید.
مرحوم حاج میر سید حسن چهارسوقی ملجأ و پناهی بود برای مردم اصفهان و از خلق و خوی او تواضع و خدمت به مردم بود و به اصلاح امور شرعیه ایشان اهتمام می ورزید و (محضر شرعی) ایشان برای مردم گره گشایی می نمود.
از اقدامات ایشان اقدام و اهتمام در ساختمان (حسینیه اصفهانیها) در کربلا است.
همچنین پیشنهاد تأسیس هیئت علمیه اصفهان.
اساتید ایشان : آیت الله سید محمدباقر درچه ای و حکیم بزرگوار آخوند ملامحمد کاشانی و آقا سید محمود کلیشادی.
آثار این عالم ربانی : 1ـ تقریرات اصولیه، دروس استاد بزرگوار محمد باقر درچه ای.
2ـ جامع الدّر در دو مجلّد در موضوعات متفرق منظوم و منثور، عربی و فارسی.
3ـ جزوه ها و رسائل متعدّد جهت وعظ و خطابه.
ر.ک : رجال اصفهان در علم و عرفان و ادب و هنر، دکتر سید محمدباقر کتابی، جلد اول، صص 7 /226 4ـ شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی خراسانی در دوم اردیبهشت ماه 1308 ه ش در منطقه «نوغان» مشهد دیده به جهان گشود.
دروس ابتدایی را نزد پدرش سیداحمد آموخت و در دوران نوجوانی به لباس روحانیت درآمد.
او برای ادامه تحصیل به مشهد رفت و منطق و اصول را نزد عالمان برجسته ای چون ادیب نیشابوری، شیخ هاشم قزوینی، شیخ کاظم دامغانی و شیخ مجتبی قزوینی فرا گرفت.
پس از پایان دروس سطح به شهر قم هجرت کرد و از محضر آیات عظام بروجردی و میرزا هاشم آملی کسب فیض نمود.
با راه یافتن به محضر درس حضرت امام خمینی (سلام اللّه علیه)، جزو نامدارترین شاگردان ایشان شد و با دریافت لبّ اسلام ناب محمدی، تلاشهای سیاسی اش آغاز گردید.
اولین بار در آبادان به خاطر سخنرانی علیه حکومت دستگیر شد که با وساطت آیت اللهالعظمی بروجردی آزاد گردید.
پس از آن به فرمان ایشان برای تبلیغ و تدریس به کویت رفت و چند سال در این کشور اقامت گزید.
در حادثه 15 خرداد 1342 که منجر به دستگیری امام خمینی گردید، در کویت رژیم شاه را به باد انتقاد گرفت و با ارسال نامه برای مراجع مقیم نجف آنان را از خطری که جان امام را در ایران تهدید می کرد، مطلع نمود.
پس از چند ماه به قصد زیارت حضرت امام با لباس مبدل وارد ایران شد و به دنبال تبعید ایشان از ترکیه به نجف، خود را به آنجا رسانید و برای بهتر شناساندن امام به علما و مدرسین حوزه علمیه تلاش فراوانی کرد.
او در مسیر مبارزه علیه رژیم شاه بارها توسط ساواک تحت تعقیب قرار گرفت، دستگیر شد و ممنوع المنبر گردید.
وی در ماجرای کاپیتولاسیون، به شدت علیه مستشاران آمریکایی به انتقاد پرداخت.
پس از بازگشت به قم، به دعوت عده ای از مؤمنین جنوب شرقی تهران، به مسجد موسی بن جعفر (علیه السلام) آمد و ضمن اقامه جماعت در آنجا، مسجد را به صورت پایگاهی قوی علیه رژیم شاه درآورد.
در سال 1345 به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر و 66 روز بازداشت بود.
سال بعد به طور مخفیانه به عراق رفت.
در سال 1347 به فرمان امام مأمور جمع آوری کمک برای فلسطینیان شد.
در اردیبهشت 1349 در اعتراض به مشارکت سرمایه داران آمریکایی در اقتصاد ایران سخنرانی کرد.
او ورود سرمایه گذاران آمریکایی به ایران را خیانتی بزرگتر از کاپیتولاسیون و قراردادی استعماری تر از تنباکو می دانست و با سخنان تند، نامه ها و بیانیه های افشاگرانه، رژیم شاه را سخت به وحشت می انداخت.
به همین دلیل در روز 11 خرداد 1349 مأموران با هجوم به منزل وی، او را دستگیر و به زندان قزل قلعه بردند.
مدت 10 روز تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت و استقامت نمود تا آن که سرانجام مأموران ساواک با طرح مرموزی در روز 20 خرداد 1349 با قطع برق زندان و یورش به سلولش، با پیچیدن عمامه به دور گردنش، وی را به شهادت رساند.
در تاریخ 21 خرداد، جنازه شهید برای مراسم کفن و دفن به قم انتقال یافت.
ساواک برای جلوگیری از حرکت مردم، به طور مخفیانه جنازه را دفن کرد؛ در حالی که در مراسم دفن، به غیر از چند نفر ساواکی و شاهد محلی تنها سید محمد سعیدی، فرزند آن شهید حضور داشت.
رئیس ساواک برای جلوگیری از شرکت مردم و روحانیون در مراسم ترحیم شهید آیت الله سعیدی، دستور داد کسانی که در این زمینه تبلیغ یا فعالیت کنند به مدت سه سال تبعید گردند.
در حالی که جو خفقان و وحشت در همه جا حاکم بود و ساواک از تشکیل مجالس ترحیم برای شهید ممانعت می کرد، جمعی از مردم تهران، در حالی که روحانی مجاهد آیت الله سید محمود طالقانی و دکتر عباس شیبانی در جلو جمعیت در حرکت بودند، با بازگشایی مسجد موسی بن جعفر (علیه السلام) که از تاریخ بازداشت شهید بسته بود، اولین مجلس ترحیم را برای او برگزار کردند.
به همین علت در تاریخ 22 خرداد، آیت الله طالقانی و دکتر شیبانی بازداشت شدند و در قم، طلاب حوزه علمیه با انتشار اطلاعیه ای از کیفیت شهادت مرحوم شهید آیت الله سعیدی، توطئه ها و اقدامات اخیر رژیم پرده برداشتند.
ر.ک : دانشگاه انقلاب، شماره 12، خرداد 1361، ص 95.
شاهر الشعراء، شماره 110، 1360، ص 3.
سروش، شماره 148، خرداد 1361، ص 38.
یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت الله ربانی املشی، صص 126ـ 127.
یاران امام به روایت اسناد ساواک، شهید آیت الله سعیدی، 1376.
5ـ آیت الله آقای حاج آقا سید مهدی یثربی ـ در حدود 1347 ق در کاشان متولد شدند ایشان در کودکی پدر خود را از دست داده و تحت کفالت و تربیت برادر علامّه اش آیت الله العظمی یثربی پرورش یافته، پس از تحصیل دروس جدید و مقدمات و ادبیات و قسمتی از سطوح و استفاده از محضر اخوی معظم خود، به قم عزیمت و سطوح را در محضر مدرسین حوزه تکمیل و در درس خارج مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و مرحوم آیت الله محقق داماد و حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) و دیگران بهره ها برد تا آن که در سال 1379 ق که برادر علامه شان بنا به درخواست و اصرار مردم کاشان و امر مرحوم آیت الله بروجردی به کاشان برگشته و به جای مرحوم آیت الله یثربی (اخوی معظم شان) اقامه جماعت و به خدمات دینی و تربیت طلاب پرداختند و آثار و باقیات الصالحات زیادی را همچون مدارس علمیه طلاب، مساجد، حسینیه، بیمارستان و صندوق قرض الحسنه و...
به جای گذارده، و نماینده مردم شریف اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بوده اند و در سنگر اقامه نماز جمعه و نمایندگی از ولی فقیه به خدمات خود ادامه می دهند.

منبع:

کتاب قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد 8 صفحه 334

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.