تاریخ سند: 4 مرداد 1352
موضوع: ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 4 /5 /1352
به: 312 شماره: 3739 /20 ﻫ 12
موضوع: ناصر مکارم شیرازی
نامبرده بالا در ساعت 2030 روز 28 /4 /52 در حسینیه بنیفاطمه به منبر رفت و ضمن صحبت گفت جوانی از من سؤال کرده است که آیا قرآن همه علوم اعم از علوم قدیمی و امروزی را دارد یا خیر؟ این سؤال دو جواب دارد. اول اینکه قرآن کتاب هدایت اخلاق است بنابراین لزومی ندارد که در آن از علم هیئت و جبر و هندسه صحبت شدهباشد. دوم اینکه در قرآن هفتصد بار مردم به فراگرفتن علم تشویق شدهاند پس ریشه تمام علوم در قرآن موجود است و قرآن عظیمترین فرهنگ میباشد. ناطق آنگاه بحث خود را درباره معاد دنبال نمود و گفت اگر کسی ایمان به رستاخیز نداشته باشد چنانچه پس از مرگش برای او مجسمه بسازند و یا روی مزارش گل قرار دهند و یا یک دقیقه سکوت کنند چه ارزشی خواهد داشت. اگر مردم وجدان داشته باشند به یکدیگر کمک و مساعدت میکنند اما آیا باید همه در مقابل کارشان مزد بگیرند و یا عدهای برای نجات دیگران خود را فدا کنند؟ مثلاً باید اعراب برای نجات سرزمینهای اشغالی کشته بدهند تا افرادی که بعد از این نسل روی کار میآیند به راحتی زندگی کنند. در زمان قدیم شخصی به نام مسیلمه کذاب1 ادعای پیغمبری کرد. مسلمانان برای رفع خطری که از ناحیه او متوجه اسلام بود قیام کردند ولی چون مسیلمه کذاب و یارانش در قلعه مستحکمی سنگر گرفته بودند لذا مسلمانان نمیتوانستند آنها را شکست بدهند تا اینکه یک فرد با ایمان گفت با چند نفر دیگر وارد قلعه میشوم گرچه ما کشته میشویم ولی در قلعه را به روی شما باز میکنیم و همین کار را کردند. در نتیجه مسلمانان پیروز شدند، چون آن شخص به رستاخیز ایمان داشت خود را فدا کرد و دیگران نجات پیدا کردند. مثال دیگر اینکه من روزی از قم به تهران میآمدم راننده اتومبیل بر سر دوراهی رسید دید جاده اصلی تحت تعمیر است از جاده دیگر رفت. پس از طی مسافتی چون راه مسدود بود برگشت وقتی بر سر آن دوراهی رسید به کمک راننده گفت چند عدد سنگ جلوی جادهای که راهش مسدود بود بگذارد تا دیگران وقت خود را بیخود تلف نکنند. این شخص در اثر ایمان چنین کاری را کرد و حال آنکه اگر پلیس راه به وی دستور میداد و حتی جریمه میکرد این کار را نمیکرد. ناطق اظهار داشت سخنان من جنبه جهانی دارد زیرا هفته گذشته من هرچه گفته بودم نوشته بودند و به من اعتراض کردند و آنگاه بیان داشت که در تاریخ 29 و 30 /4 /52 [در] حسینیه غلامحسین مسفروش و حسینیه بنیفاطمه از طرف گردانندگان حسینیه بنیفاطمه و به وسیله ایرانیان رانده شده از عراق نمایشنامهای اجرا میشود و از حضار خواست که برای دیدن این نمایشنامه حضور یابند و در ساعت 2130 به وعظ خود خاتمه داد و مجلس ختم شد. تعداد شرکتکنندگان حدود 2500 نفر میشدند.
نظریه شنبه. نظری ندارد
نظریه یکشنبه. به احتمال قوی گزارش تسلیمی شنبه صحت دارد.
توضیحات سند:
________
1. اصل: مسلم. مسیلمه بن ثمامه بن کبیر بن حبیب حفنی وائلی معروف به مسیلمه کذاب، از طایفه بنی حنفیه و از مردم یمامه، یکی از مدعیان دروغین نبوت بود. وی در زمان حیات رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در سال نهم هجری، به مدینه آمد و اظهار اسلام کرد؛ ولی پس از بازگشت، در اندیشه نبوت رفت و مرتد شد و در نامهای به پیامبر نوشت که من در کار نبوت با تو شریک شدم؛ نیمی از زمین از آنِ ماست و نیمی از آنِ قریش. پس از رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم زمینه بیشتری برای مسیلمه فراهم شد و عدهای را بر گرد خویش جمع نمود.
در سال دوازدهم هجری، سپاهی مجهز که تعدادی از بزرگان صحابه همچون عمار یاسر سلامالله علیه در میان آنان بودند، به فرماندهی خالد بن ولید راهی یمامه شد و پس از جنگی سخت، که در تاریخ به جنگ یمامه مشهور است، سپاه مسیلمه درهم کوبیده شد و مسیلمه نیز به قتل رسید. پایگاه ویکی فقه
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 58