صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

مطلق گرایی

مطلق گرایی


متن سند:

مطلق گرایی
مطلق‌گرایی از دیگر عوامل شکل‌گیری شخصیت فکری مهدی‌ هاشمی به شمار می‌رود.‌ این عامل را نیز می‌توان در همه عملکردها و موضعگیری‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زندگی خصوصی وی مشاهده کرد. تأثیر ‌این اصل در سیر مطالعاتی و برداشت‌های مهدی‌ هاشمی به قدری عمیق و ژرف است که «تبدیل مسال‌های فرعی به اصلی» را زاییده‌ این اصل برمی‌شمارد. در ادامه تبلیغ مبانی فکری ‌این جریان التقاطی، می‌رفت تا‌ این اصل به عنوان «اصلی ثابت» در مراکز فرهنگی و فکری، به ویژه حوزه‌های علمیه و در میان طلبه‌های جوان جایی برای خود باز کند. مهدی‌ هاشمی در‌ این خصوص می‌گوید:
«در زمانی که قبل از انقلاب در منطقه قهدریجان بودیم خُب، مفاسد اخلاقی را مهم می‌کردیم. مبارزه با مفاسد اخلاقی را نمی‌توانستیم ببینیم. مفاسد اخلاقی همان منطقه را مطلق می‌کردیم و هکذا روش مبارزه با مفاسد اخلاقی به ‌اندازه‌ای مطلق می‌شد که از فکر مبارزه با رژیم، انسان انصراف حاصل می‌کرد. یا از کارهای زیربنایی‌تر و عمده‌تر انصراف حاصل می‌کردیم. در برابر مسایل اجتماعی و اخلاقی در یک مقطعی باز مفاسد سیاسی برای ما اصل شد در‌ این اواخر، که فرض کن اگر یک فرد ولو‌اینکه خودش هم یک انحرافات خیلی ضعیف و کمرنگی از نظر اخلاقی دارد ‌این را رویش حساس نبودیم که مثلاً خوب نهی از منکرش بکنیم. می‌گفتیم خُب همین که در یک حرکت مبارزه با منکرات سیاسی عضویت داشته باشد و سهیم باشد ‌این مثلاً کافی است.‌ اینجا مطلق کردن مسایل سیاسی بود و مفاسد سیاسی. در همان مفاسد سیاسی هم از نظر ثبوت یعنی در مقام ثبوت بحث است حالا مفاسد بوده یا نبوده. حالا فرض اگر مفاسد باشد خوب‌ این مفاسد را مطلق می‌کردیم؛ مضافاً‌ اینکه حالا انسان نگاه می‌کند که در بعضی اموری که فکر می‌کنند مفاسد است اصلاً مفاسد نبوده؛ منتهی در راستای خط و خط بازی فکر می‌کردم که حالا یک مفسده است که در تفکراتی که در قم بین طلاب القا می‌شد بطور جنبی‌ و حاشیه‌ای همان جناح‌بندیها و خط و خط بازیها در مسایلی که بطور جنبی‌در حزب‌الله ‌این اواخر القا می‌شد یا مسائلی که در منبرهای من مطرح بوده هم اول و هم ‌این اواخر در هر مقطعی بر حسب شرایط آن مقطع و آن زمان یک سلسله از مفاسد را مبارزه باهاش را مطلق می‌کردیم. بطوری که یک مسئله فرعی، می‌شد اصلی و یک مسئله اصلی می‌شد فرعی و یک سلسله بازیهای انحرافی و مسایل اخلاقی بوجود می‌آورد که آنها هم مثل ما فکر بکنند ‌این یک مورد بود که مطلق‌گرایی در‌اندیشه ما راجع به مفاسد بود.»1

توضیحات سند:

1. نوار شماره 4.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد اول / مهدی هاشمی ریشه‌های انحراف صفحه 95
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.