صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: برگزاری مجلس جشن به مناسبت نیمه شعبان در مسجد جلیلی و اظهارات محمدتقی شریعتی درباره نیمه شعبان و اثبات وجود ولی عصر (ع)

موضوع: برگزاری مجلس جشن به مناسبت نیمه شعبان در مسجد جلیلی و اظهارات محمدتقی شریعتی درباره نیمه شعبان و اثبات وجود ولی عصر (ع)


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 27232 /20 ه 2 منبع 617 طبق دعوتی که از چند روز پیش به وسیله کارتهای چاپی و آگهی در روزنامه کیهان شده بود مجالس جشنی در دو شب متوالی جمعه 26 و شنبه 27 /8 /46 برابر با 14 و 15 شعبان در مسجد جلیلی تشکیل گردید.
در یکی از این دو جلسه عده قابل توجهی از مردم شرکت داشتند.
برنامه جلسه شب اول بدین ترتیب آغاز گردید.
پس از نماز جماعت توسط محمدرضا مهدوی و صرف شیر کاکائو و شیرینی برنامه جشن توسط حاجی مالکی فروشنده دستگاههای تهویه هوا در دروازه دولت اعلام گردید و پس از تلاوت آیاتی از قران توسط مظفری و قرائت اشعاری وسیله یک مداح و طرح چند سؤال دینی توسط مداح مزبور از کودک خردسالی در ساعت 1900 استاد محمدتقی شریعتی آغاز سخن نمود وی درباره نیمه شعبان و اثبات وجود ولی عصر (ع) و طرز حکومت جهانی صحبت و در آن به طور مشروح به سیاست های غلط جهان کنونی و نوع تبعیضات نژادی و ادعاهای اروپاییان و کشت و کشتار سیاهان اشاره و آنگاه به کناره گیری مسلمانان از انجام فرامین دینی که عامل انحطاط جامعه مسلمین شده و انحراف نسل جوان صحبت و در مورد هریک از اسناد و مدارک و روایاتی از دانشمندان ایرانی و خارجی به میان آورد.
این بحث برخلاف تمام بحث های گذشته ای که جنبه علمی و بی طرفی را داشت تمام حملات خود را به وضع نابسامانی نسل جوان که از احکام دینی اطلاع ندارند نموده بود و گفت از یک دانش آموز سؤال کردم نماز یومیه چند رکعت است جواب داد 72 رکعت این نمونه دین دار نمودن نسل جوان امروزی ما است.
پس از وی دکتر ناظرزاده کرمانی به مدت 20 دقیقه به قرائت اشعار مذهبی پرداخت و سپس اعتمادزاده واعظ شروع به صحبت نمود و تحت عنوان نیمه شعبان و حکومت جهانی مطالبی ایراد و با استفاده از موقعیت مجلس و ضمن تشریح حیات حضرت ولی عصر (ع) و اثبات این موضوع گفت در جهان کنونی هیچ زمامداری هنوز نیامده و نتوانسته قانونی به میل و رفاه حال مردم وضع نماید که سعادت ملتی را تأمین کند باتوجه به پیشرفت علم در عصر حاضر هنوز این متفکران عالم در میان ملل نتوانسته اند مسأله تبعیضات را از بین ببرند و سیاه به جرم سیاه پوستی خود بایستی از تمام آزادیها و نعمت های موجود محروم باشد.
پیامبران در هر عصر از جانب خدا مأمور مساوات و برابری مردم شدند اکنون رجال و زعمای قوم هر روز به شکلی ادعاهایی به صورت اصلاح وضع مردم به صورت قانون عرضه می دارند ولی نه تنها نتوانسته اند اصلاح نمایند بلکه فساد و تباهی بیشتری دامنگیر ملت ها نموده اند مغز کثیف یک زمامدار با محیط کثیف خود که به صورت قانونی کثیف تر و به وسیله افراد کثیف تر از خودش به تصویب می رساند بایستی ملتی کثیف هم از آن قانون کثیف و مغز کثیف اطاعت کند با این بدعت ها در دین و دخالت های نابجا در آن تظاهر به دینداری نمودن و در پناه دین و اسلام که از سیاستمداران گذشته چون معاویه و دیگران برای آنها به ارث باقیمانده به استثمار و استعمار ملتها که شعار زمامداران بوده و هست پرداخته و برای گمراهی مردم و تسلط بر آنها هر روز نغمه ای در جهت حمایت و اصلاح وضع مردم آغاز می نمایند.
ناطق سپس گفت حکومت به حق و اجرای احکام الهی توسط منجمی [منجی] عالم بشریت می تواند صورت گیرد تا جهان را از لوث اهریمنان و ناپاکان و غاصبین به حقوق ملت ها پاک نماید اوست که بنیان کاخ های بیدادگر جابرین و ستمگران را ویران و پرچم عدل و داد برفراز گیتی در اهتزاز خواهد آورد و قدرت های فرعونی و مسابقات تسلیحات اتمی را خنثی می گرداند بشر با مغز الکلی و کثیف خود نمی تواند برای بشر قانون گزار باشد.
جلسه شب اول مسجد جلیلی در ساعت 2100 خاتمه یافت و افراد محل مذکور را ترک نمودند.
دومین برنامه جشن ساعت 1700 روز 27 /8 /46 آغاز گردید و پس از پایان نماز جماعت اشعار و آیاتی از قرآن تلاوت و سپس محلاتی به مدت یک ساعت درباره حکومت جهانی و نیمه شعبان بحث و ضمن آن به وضع انحرافات مردم از تعالیم اسلامی و فقر و فساد اجتماعی و انتظار مصلح کل صحبت نمود پس از وی محمدتقی فلسفی واعظ نیز مدت یک ساعت درباره نیمه شعبان و هدایت مردم و توجه آنان به برنامه منظم قرآن و احکام الهی مطالبی بیان داشت.
ساعت 2030 فلسفی گفتار خود را خاتمه داد و مردم پس از صرف چای و شیرینی از مسجد خارج گردیدند ضمنا در موقع ورود افراد به مسجد در شب دوم اوراقی که قبلاً چاپ شده بود به آنان تحویل می گردید.
در جشن روز 27 /8 /46 به ترتیب کلیه هیئت ها.
اعضای امور مساجد در محل های مختلف با پیشنمازهای خود دسته دسته به مسجد می آمدند و عده ای از روحانیون و طلبه ها در این مجلس شرکت داشتند.
افراد شناخته شده که در جلسات دو شب فوق الذکر شرکت داشتند عبارت بودند که از محمدرضا مهدوی، محمدتقی شریعتی، اعتمادزاده واعظ1، محلاتی واعظ2، فلسفی واعظ3، دکتر ناظرزاده کرمانی، طاهری.
حاجی...
مظفری اسماعیل دیانت زاده، مهندس محمدعلی گل افشانی، مهندس عباس فر، محمدرضا توانا، حسن توانایان فر، احمد فراهانی، احمد رضایی، رضا تقدسی، داریوش چوبک، محمدمهدی اندوهی، مصطفی صادقی، حاج احمد صادق، عبدالحسین کازرونیان، شیخ حسین لنکرانی، دزفولی پیشنماز مسجد مهدوی واقع در خیابان غیاثی شهباز، محمد شانه چی عضو جبهه ملی، حسن تهرانی، مهدی بشرا، مظاهری کارمند بانک صادرات.
محمدصادق قاضی، فتوت، توسلی، متصدی مسجد ارک، حاج علی اکبر نبوی، حسین نبوی، قدس میرسجادی فرش فروش در سیدنصرالدین از افراد مذهبی مسجد حاج اتفاق، فقیهی فرش فروش در بوعلی نو.
مصطفی فرهادی، ابراهیم کریمی، محسن فیروزآبادی، حسن افتخار اردبیلی، ابوالفضل سیروس کبیری، حاجی جوهری که سابقه بازداشت دارد.
علی سلیمی، قاسم عسگری، راننده تاکسی که محمدرضا مهدوی را به منزل می برد.
احمد عدنانی، حسین صبحدل4، فتوت خیاط، مرتضی بیوک افشاری.
ملاحظات: سه نسخه از اوراق فوق الذکر و یک عدد کارت دعوت مسجد جلیلی به پیوست ایفاد می گردد.
رونوشت برابر اصل است.
اصل در 123613 بایگانی شود.
14 /9

توضیحات سند:

1ـ حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین اعتمادزاده فرزند علی اصغر در سال 1310 در تهران متولد شد.
پس از طی تحصیلات مقدماتی به حوزه علمیه رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت.
ایشان در دوران مبارزه از جمله روحانیون مبارز و فعالی بود که بارها توسط ساواک دستگیر شد.
ساواک در گزارشی درباره وی چنین نوشته است : «برابر سوابق موجود نامبرده از روحانیون افراطی و طرفدار خمینی که در تاریخ 3 /3 /1351 دستگیر و در تاریخ 29 /3 /1351 با تبدیل قرار مرخص شده است.
برابر گزارشات واصله یاد شده بعد از آزادی از زندان در منابر مبادرت به اظهار مطالب تحریک آمیز و خلاف مصالح مملکت نموده که در نتیجه در تاریخ 16 /12 /1355 ممنوع المنبر گردیده است.
در ضمن نامبرده با اخذ تعهد آزاد گردیده اما باز هم همانطور که در گزارش مورخ 30 /3 /1357 آمده در سخنرانی که در کرمانشاه در مسجد حاج شهباز خانی نموده به تعهد خود عمل ننموده و مطالب تحریک آمیزی عنوان کرده است».
2ـ شهید حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ فضل اللّه محلاتی فرزند غلامحسین در سال 1309 ش در شهرستان محلات متولد شد.
در سال 1324 به حوزه علمیه قم وارد شد.
در طول مدت تحصیل از محضر اساتید بزرگواری چون آیات عظام حاج سید محمدتقی خوانساری، بروجردی، حضرت امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و مشکینی کسب فیض کرد.
از سال 1326 به دنبال آشنایی با فدائیان اسلام و مرحوم آیت الله کاشانی، مبارزه خود را علیه رژیم آغاز نمود.
در جریان قیام 15 خرداد رابط بین علمای قم بود.
در جریان نهضت امام خمینی(ره) بارها دستگیر، بازداشت، زندانی و ممنوع المنبر شد.
شهید محلاتی در آستانه ورود حضرت امام یکی از فعالترین اعضای کمیته استقبال از معظم له بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیتش را به عنوان معاون کمیته مرکزی انقلاب اسلامی شروع کرد.
او نخستین دبیر جامعه روحانیت مبارز بود و در سال 1359 به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در همان اوایل به عنوان نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب گردید.
سرانجام در اول اسفند ماه 1364، هنگامی که به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان قضایی کشور، با هواپیما عازم جبهه های نبرد بودند، به وسیله هواپیماهای جنگی رژیم بعثی ـ صهیونیستی عراق در حوالی اهواز مورد هدف قرار گرفتند و به همراه 40 تن دیگر از دلباختگان مکتب عشق، به فیض شهادت نائل آمدند.
3ـ نابغه سخنوران حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدتقی فلسفی فرزند علامه شیخ محمدرضا تنکابنی در سال 1288 شمسی در تهران متولد شد.
پس از فراگیری علوم اسلامی در تهران و قم، روش نوینی را در وعظ پایه گذاری کرد و تحول عمیقی را در فن سخنرانی به وجود آورد.
روایات پیامبر (صلیّ اللّه علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) را با منطق علمی روز تشریح و توضیح می داد.
در زمان حضرت آیت الله العظمی بروجردی دهه آخر ماه صفر را در منزل ایشان به سخنرانی می پرداخت.
وی مورد توجه کلیه مراجع تقلید زمان خود بوده و آثار و تألیفاتی گرانقدر از جمله کتاب کودک در دو جلد، کتاب جوان در دو جلد و آیه الکرسی را به رشته تحریر در آورده است.
آقای فلسفی در طول دوران مبارزات مردم ایران با سخنرانی های خود به افشای چهره کریه رژیم ستمشاهی می پرداخت و از یاران حضرت امام خمینی (ره) محسوب می شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیرغم کبر سن همچنان در سنگر تبلیغ به ادای وظیفه مشغول بود و سرانجام در سال 1377 شمسی در جوار رحمت حق جای گرفت.
4ـ حسین صبحدل فرزند علی بابا و طاهره در سال 1310 در تهران متولد شد، تحصیلات خود را تا ششم ابتدایی ادامه داد و در شرکت سهامی دامپروری پوش مشغول به کار شد، نامبرده ساکن چهل و پنج متری سیدخندان بود و از سال 1345 در جلسات مسجد هدایت و حسینیه ارشاد شرکت می کرد و به لحاظ صدای خوش و آشنایی با اصول قرائت قرآن در شروع جلسات مسجد و حسینیه مذکور قاری قرآن بوده و در وقت اذان، اذان گوی آن مسجد بود.
پس از تعطیلی مسجد هدایت در سال 1351 از طرف ساواک، برخی اوقات در حسیینه ارشاد و یا مسجد جلیلی حضور می یافت.
در تاریخ 18 /4 /51 بنا به دستور اداره کل سوم به ساواک تهران به مدت سه ماه تحت تعقیب و مراقبت غیرمحسوس قرار می گیرد.
در تاریخ 23 /1 /52 بلحاظ ارتباط با مرحوم آیت الله طالقانی و اعضای نهضت آزادی ایران به ساواک احضار و تحت بازجویی درباره روابط خود با گردانندگان مسجد هدایت قرار می گیرد.
در همین زمان سازمان اوقاف مشخصات 13 نفر از کارکنان حسینه ارشاد را به ساواک فرستاده و از ساواک در خصوص ادامه خدمت آنها استعلام به عمل می آورد.
ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور به غیر از نامبرده صلاحیت باقی افراد را تأیید می نماید.
در اردیبهشت سال 53 برادر وی به نام عباس صبحدل کارمند شرکت های کشن و نوکار جهت استفاده در امور راهسازی و ساختمانی تقاضای حمل مواد منفجره و محترقه می نماید که به لحاظ سابقه گزارش برادرش از صدور پروانه برای وی خودداری می گردد.
سابقه انقلابی حسین صبحدل و صدای زیبا و اذان دلنشین وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش معنوی خود را حفظ کرده و ندای اللّه اکبر او در وقت اذان خاطره انگیز و گوش نواز مردم مسلمان و متدین ایران است.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 141


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.