تاریخ سند: 1 تیر 1346
آیتاله بهبهانی به همراه پسرش و دو سه نفر دیگر غیر معمم
متن سند:
از: 10/ ﻫ تاریخ:1 /4 /1346
به: 316 شماره: 1427
آیتاله بهبهانی به همراه پسرش و دو سه نفر دیگر غیر معمم ساعت 1700 روز سهشنبه 30 /3 /1346 با هواپیما از اهواز به اصفهان وارد و 1500 نفر از طلاب و روحانیون و کسبه و افراد عادی که به وسائل مختلف خود را به فرودگاه رسانیده بودند از وی استقبال کردند. یحیی مرتضوی سدهی برای بزرگداشت روحانیت و سلامتی بهبهانی هنگام ورود صلوات فرستاد بعد از پیاده شدن از هواپیما آیتاله بهبهانی به اتفاق همراهان از مسیر پل خواجو و مجسمه و چهارباغ به میدان شاه آمدند درب مسجد شاه پیاده و داخل مسجد مذکور شدند و از درب دیگر به منزل شیخ محمدجواد نجفی وارد گردیدند. در بدو ورود به منزل ابتدا مصطفی ابطحی نطقی کرد و گفت امروز روز مبارزه بین قرآن و تورات و انجیل است1 و 15 هزار نفر در یک روز از مسلمین کشته شدند و این پیشبینی را مرجع بزرگ شیعه نمودند و اضافه نمود آقای مرعشی نجفی در قم حسابی به شماره 1 در بانک اصناف افتتاح کرده که تجار و مردم مسلمان با کمکهای مالی خود به بازماندگان شهدای مسلمین کمک کنند.
سپس یک از طلاب به نام [عبدالسید ] محمودی2 که از طلاب قم است و در ایام محرم و صفر در اهواز به منبر رفته و از طلاب افراطی است. گفت میخواهم از زبان آقای بهبهانی از روحانیون و مردم اصفهان تشکر کنم و افزود امروز کفر و اسلام مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند باید نهضت کرد و اشاره به حساب افتتاح شده در بانک اصناف قم نموده گفت در فاتحه عصر جمعه 26 /3 /1346 که در مسجد امام حسن عسگری قم برگذار[برگزار] شده این مطلب نیز برای اهالی قم بازگو شده است و از آنان خواسته شده که به بازماندگان شهدای مسلمین کمک کنند و مجدداً اشاره نمود به اینکه مرجع بزرگ شیعه این رهبری و پیشبینی را قبلاً کرده است. در خاتمه از طلابی که جهت استقبال آقای بهبهانی از قم آمده بودند تشکر کرد و به روحانیت دعا نمود مجلس مقارن ساعت 6 بعد از ظهر خاتمه یافت. صفی
ملاحظات:
نظریه منبع: به نظر منبع مقصود از مرجع بزرگ شیعه آیتاله خمینی بوده است.
نظریه رئیس امنیت داخلی: احتمال نمیرود آقای بهبهانی در مدت اقامت خود در اصفهان بعضاً نسبت به خواسته روحانیون افراطی توجه کرده و اقدامی معمول دارند.
نظریه رئیس ساواک: اعمال و رفتار بهبهانی در مدت توقف در اصفهان توسط منابع مربوطه و با استفاده از امکانات موجود کنترل و در صورت مشاهده فعالیتی مراتب به استحضار خواهد رسید.
توضیحات سند:
1. با توجه به گسترش فعالیتهای مسیونرهای مذهبی که از آمریکا، انگلیس و فرانسه اعزام شده بودند و از سوی دیگر فعالیت صهیونیستها حساسیت علماء، وعاظ و مجامع مذهبی نسبت به حرکت عوامل استعمار بیش از پیش شد، در صورتی که همواره اقلیت های مذهبی در طول تاریخ زندگی آرام و مسالمتآمیزی داشتهاند.
دین اسلام که کاملترین و جامعترین دین آسمانی است بعد از این که بر منشاء الهی بودن همه ادیان صاحب کتاب و شریعت تأکید می ورزد، شرایطی را تبیین مینماید که اگر اهل کتاب به آنها توجه کنند و مسلمانان بر اساس آن عمل نمایند، جهانی خالی از عداوت و مملو از آرامش و صلح شکل میگیرد.
به دلیل اعتقاد به یگانگی خداوند، اشتراکات فراوانی بین پیروان ادیان الهی وجود دارد و آنها همیشه در کنار یکدیگر زندگی مسالمتآمیزی داشته و دارند و البته این وضعیت پس از انقلاب اسلامی پررنگتر نیز شده است.
اساس همزیستی مسالمتآمیز در ایران میتواند برای سایر کشورها نوعی سرمشق باشد. این سرزمین جامعهای دارد که مسلمان، مسیحی، یهودی و...کنار هم زندگی میکنند و این موضوع میتواند به عنوان یک الگو مطرح شود.
اصفهان همواره در عرصههای مختلف در کشور دارای شرایط قابل توجهی بوده از لحاظ توجه به ادیان مختلف نیز شرایط ویژهای را داراست چنانچه از این استان میتوان به عنوان مرکز همزیستی ادیان توحیدی یاد کرد که پیروان ادیان مختلف الهی با آرامش و آزادانه در کنار یکدیگر زندگی میکنند. از قرنهای گذشته تاکنون مسلمانان در کنار مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان در اصفهان زندگی مسالمتآمیزی با یکدیگر داشتهاند و تفاهم و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی با یکدیگر برقرار کردهاند که این موضوع زبانزد همه و قابل تحسین است. در شهر اصفهان پیروان حضرت مسیح 12 کلیسای فعال و دارای محلهای مخصوص می باشند و یهودیان نیز دارای محلهای مخصوص و دارای کنیسه و عبادتگاه می باشند و زرتشتیان یک آتشکده فعال دارند و به دور از هیچ مشکلی مراسم مذهبی خود را برگزار میکنند.
اصفهان امروز مرکز و تجلی همزیستی مسالمتآمیز ادیان توحیدی به معنای واقعی در دنیاست و ما میتوانیم این مهم را در اصفهان به صورت واقعی و منسجم مشاهده کنیم.
امروز در مجلس شورای اسلامی سه نماینده مسیحی جهت تدوین قوانین و مقرارت کشور حضور دارند و هر ۵۷۰ هزار مسیحی یک نماینده منتخب در مجلس شورای اسلامی دارد این در حالی است که هر یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسلمان کشور ما یک نماینده در مجلس دارد.
2. شیخ عبدالسید محمودى بهبهانى، در سال 1314 ﻫ ش در بهبهان متولد گردید. تحصیلات مقدماتى را در زادگاهش به پایان رساند و بخشهایى از سطح اول را نزد مرحوم آیتالله حاج شیخ عبدالهادى مجتهدى بهبهانى فرا گرفت، سپس به اهواز مهاجرت و در مدرسه علمیه مرحوم آیتالله انصارى به ادامه تحصیل پرداخت، آنگاه به قم عزیمت نمود و سطوح فقه و اصول را از محضر حضرات آقایان، ستوده، مشکینى، اعتمادى، سلطانى، بروجردى به اتمام رساند و خارج فقه و اصول را از محضر آیات عظام بروجردى، امام خمینى و آیتالله گلپایگانى بهرهمند شد. آقاى محمودى در سن 23 سالگى به فعالیتهاى تبلیغى و فرهنگى و وعظ و خطابه پرداخت، با بیان شیوا و خطابه بلیغ خود در شهرهاى مختلف از نهضت امام خمینى و حوادث و مبارزات پس از 15 خرداد 42 دفاع کرد تا آنکه در سال 42 دستگیر و به زندان قزل قلعه برده شد و پس از گذراندن دوره محکومیت، همچنان به خدمات خود ادامه داده تا آنکه در اواخر سال 56 مجدداً دستگیر و پس از محاکمه به پیرانشهر تبعید گردید و پیوسته ساواک نام ایشان را در زمره وعاظ ممنوعالمنبر آورده. آقاى محمودى داراى آثار قلمى زیاد مىباشد. ایشان با تأسیس مکتب حضرت زینب (سلامالله علیها) در حوزه علمیه قم به خدمات فرهنگى و آموزشى خود ادامه می دهد.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی میرسید علی موسوی بهبهانی به روایت اسناد ساواک صفحه 103