زندگی تشکیلات و الگوهای خارجی
متن سند:
زندگی تشکیلات و الگوهای خارجی
الگویابی و الگوپذیری از ویژگیهای بارز زندگی هر جوان است. جوان به اقتضای روحیه آرمانگرایی و ماجراجویی در این مقطع از زندگی و عطش سیریناپذیری که در نهاد خود دارد در این برهه از زندگی درصدد است تا با تمسک جستن به فرهنگ و مرامی خاص به آرمانهای ایدهآل خود دست یابد. ازاینرو میتوان گفت تأسی جوان در این سن به رفتار، گفتار و حتی لباس از الگوهای خاص خود امری طبیعی و اجتنابناپذیر است.
مهدی هاشمی که با کنار نهادن الگوهای حوزوی و اسلامی در این دوره خلأ الگویی، احساس نیاز طبیعی خود را با الگوهایی مقدس، مؤمن و مبارزی که افتخار دین و ملت به شمار میرفتند، پر نکرد؛ بلکه برعکس جذب الگوهایی شد که در سقوط فکری و اخلاقی او نقشی مهم ایفا کردند. وی درجایی به این الگوها اشاره میکند و میگوید:
«... در همان شخصیتهای خارجی که یک زمانی برای ما الگو شده بودند مثلاً در مبارزات از چین گرفته تا فلسطین تا الجزایر و کذا. اینها بیتأثیر نبوده خوب مثل شخصیت یا سر عرفات این چیزی که برای ما جلوهگر بود شخصیت مبارزاتی عرفات بود و خوب حالا در کنار این خصلت مبارزاتی عرفات خوب خصلتهای دیگری هم داشت. شاید مثلاً به طور ناخواسته آن غروریات و آن حالت و آن الگو در ما اثر کرد. ما خیلی علاقهمند بودیم به عرفات یا عبدالناصر یا به شخصیت مائو مثلاً در انقلاب چین؛ یقیناً ما در شعاع همان حالت مبارزاتی و انقلابی- که فکر میکردیم در این شخصیتهای خارجی هست - شیفته اینها شده و آثار آنها را میخواندیم و سعی میکردیم خودمان را با آنها تطبیق بکنیم. یقیناً آن حالت و عوارضی که در آنها بوده که خوب معمولاً یا غیراسلامی بوده یا ضد اسلامی - اینها هم در ما تأثیر کرده...»1
توضیحات سند:
1. کالبد شکافی انحراف، نوار ۵.
منبع:
کتاب
بنبست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 68