تاریخ سند: 29 اسفند 1356
موضوع: اوضاع اجتماعی
متن سند:
از: 334 تاریخ: 29 /12 /2536[1356]
به: 231 شماره: 2396 /231
موضوع: اوضاع اجتماعی
پیرو 2236 /231- 14 /10 /36
خمینیها گروه مذهبی سیاسی میباشند که از خط مشی خمینی پیروی میکنند. تشکل خمینیها در افغانستان در واقع عکسالعملی است در مقابل نفوذ زیاد سیاسی و اجتماعی حزب اخوانالمسلمین1 که حکومت اسلامی را بر مبنای دستورات فقه حنفیخواهان است. نفوذ سیاسی اخوانیها در کشور موجب شده که پیروان شیعه مذهب مخصوصاً اثنیعشریها متوجه خطر شوند. شیعیان افغانستان از دیرباز خواهان آزادیهای مذهبی بیشتری بوده و مخصوصاً کوشش داشتهاند که این نفوذ را در قانونگذاری و وضع مقررات حقوقی به دست آورند؛ اما نداشتن کادر رهبری درست موجب شد که چند بار رهبران آنها به وسیله عمال دولتی معدوم گردند. بلخی مرحوم رهبر بزرگ شیعهمذهبها آخرین قربانی این گروه بود که در راه احقاق حق خود شهید شد. اینها انگیزههایی بود که جمعی از روحانیون شیعه افغانی ندای خمینیها را لبیک گفتند و تشریک مساعی خود را با وی آغاز کردند. مرکز اصلی فعالیت خمینیها عراق است. مراکز فرعی در ایران و افغانستان قرار دارد. در ایران، مشهد و در افغانستان، هرات، کابل و نقاط مرکزی هزارهجات به عنوان پایگاه مذهبی سیاسی قرار گرفته است. از جمله هرات و کابل به عنوان مرکز پخش افکار و مرکز هزارهجات به عنوان مرکز عملیاتی قبول شده است.
رهبران .
در افغانستان حاجی حسین آقا . اخلاقی روحانی هراتی . شیخ حسن وثوق . شیخ عبدالله وثوق و در کابل بینش و ظفر و در هزارهجات ملاحسین حسینی و رضا رضائی در کادر رهبری قرار دارند. از این عده بیشتر حاجی حسین آقا به عنوان عضو رابط با خمینیهای ایرانی و عراقی انجام وظیفه میکند. حاجی حسین آقا بیشتر در عراق و کویت و ایران اقامت دارد. او در عین حال کاردار اقتصادی جمعیت در افغانستان بوده و جمعآوری حق عضویت زیر نظر وی انجام میشود.
منابع اقتصادی .
این گروه در حال حاضر در افغانستان، ایران و عراق از منابع بزرگ مالی برخوردار است. تمام اهل تشیع چند درصد از جمع درآمد سالانه خود را وقف امور مذهبی میسازند. اکنون حق امام بحق طلبههای دارالعلوم مذهبی و بخشی از پول خمینی به عنوان حق عضویت به این جمعیت پرداخت میگردد.
تعداد اعضاء .
مردم شیعه با درک این موضوع که مذهب آنها در این کشور دچار نابسامانی و مواجه با خطر است، برای حفظ خود فعالیت دامنهداری دارند. میتوان گفت تمام اهل تشیع در افغانستان اگر چه مستقیماً طرفدار خمینی نباشند، اما این گروه را مورد یاری و حمایت قرار میدهند. اکنون به طور کلی تمام روشنفکرانی که عقاید مذهبی خود را حفظ کردهاند، هوادار خمینی میباشند، برای اینکه مکتب خمینی، مذهب را با سوسیالیزم یکجا پیشکش میکند.2 مردم عوام از سوسیالیزم نفرت دارند. به همین مناسبت در تبلیغات از سوسیالیزم چیزی گفته نمیشود و به جای آن از عدالت اجتماعی استفاده میگردد. در هرات بیش از بیست هزار نفر و در کابل بیش از بیست هزار نفر و در نقاط مرکزی هزارهجات بیش از ده هزار نفر طرفدار خمینی هستند.
هدف طرفداران خمینی .
تشکیل دولت سوسیالیست اسلامی است که در آن مسائل کشوری بر اساس شورای روحانیون حل گردد و تضادهای طبقاتی از میان برود. عدالت در تولید و توزیع به وجود آید و احکام براساس روحیه مذهبی تدوین گردد. هرزگیها و بدآموزیها از راه جلوگیری فحشاء، قمار، شراب گرفته شود و زن به عنوان مادر در خانه وظیفهاش را انجام دهد.
نظریه 1. گرایش شیعیان افغانستان به خمینی صحت دارد.
نظریه 2. شیعیان این کشور بیشتر به خمینی اقتدا میکنند و روحانیون ایران در افغانستان نفوذی ندارند.
نظریه اداره کل دوم . امکان صحت خبر وجود دارد.
پینوشت ریاست ساواک . «به اداره کل سوم بدهید بررسی کنند: 1. مشهد یا قم کدام صحیح است. 2. حاجی حسین آقا کیست با اداره کل سوم بررسی کنید.»
محترماً به عرض میرساند.
اداره یکم عملیات و بررسی . در اجرای اوامر صادره بررسیهای لازم معمول نتیجه گزارش به عرض تیمسار ریاست ساواک برسد. 8 /1 /37
در اجرای اوامر صادره عیناً به استحضار ریاست اداره یکم عملیات و بررسی (312) میرساند. از طرف رئیس اداره سوم عملیات و بررسی . آریائی
توضیحات سند:
1. اخوانالمسلمین، قدیمیترین و بزرگترین گروه سیاسی اسلامی است که در سال 1928 م. 1347 .ق. 1307.ش. در شهر اسماعیلیه مصر و به رهبری «حسن البناء» بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به قاهره و سایر نواحی مصر و از آنجا به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد. اقدام البنا در تشکیل گروه اخوانالمسلمین در واقع واکنش به سقوط اسلامگرایان (عثمانیها) در ترکیه در سال 1924 بود که هدف آن پایبندی به اسلام به عنوان شیوهای کامل برای زندگی انسان بود.
سند تأسیس گروه اخوانالمسلمین در سال 1982 رسماً با امضای «مصطفی مشهور»، پنجمین رهبر این گروه و پس از فرار وی به آلمان اعلام شد. اما بخش ارتباطی این گروه با جهان اسلام به دست حسن البنا تأسیس شد. این گروه موفق شد با تلاشهای سعید رمضان، داماد البنا سازمانهایی را در جهان اسلام از اندونزی تا مراکش تاسیس کند.
کمپین انقلاب ژوئیه علیه اخوانالمسلمین مصر که پس از ترور جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری پیشین مصر آغاز به کار کرد، شماری از رهبران اخوانالمسلمین را به فرار از مصر به کشورهایی چون لبنان، کویت، عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز تاسیس شرکتها و موسسات اجتماعی و فرهنگی در این کشورها وا داشت.
پس از سقوط حسنی مبارک در مصر، اخوانالمسلمین در یک انتخابات قانونی قدرت را در دست گرفت، اما در تابستان 2013م. /1392.ش. پس از کودتای ژنرال عبدالفتاح السیسی، محمد مُرسی رئیسجمهور مصر به همراه تعدادی از سران اخوانالمسلمین زندانی شد.
2. یکى از تلاشهاى وسیع رژیم شاهنشاهى در میان جامعه، ترساندن مردم از خطر کمونیسم و توجیه اقدامات خود بود. این ترس که ریشه در برخى حرکات گروههاى کمونیست ایرانى در سالهاى دهه 1320 داشت و از اقدامات ضداسلامى و ضدانسانى آنان سرچشمه مىگرفت و با تبلیغات جهانى در جریان جنگ سرد علیه روسیه شوروى نیز هماهنگ بود، یکى از اقدامات اساسى رژیم براى سرکوب هر نوع حرکتى انقلابى تلقى مىشد به طورى که از مسلمانان مبارز و متدینین، با عنوان «مارکسیست اسلامى» نام برده مىشد. امّا این ترفند براى فریب حوزههاى علمیّه و علماء دینآگاه کارساز نشد و عموم علماء و مدرّسین ضمن مخالفت با کمونیسم، دست از مبارزه با دستگاه حاکمه نکشیدند. این استقلال فکرى حوزه و آگاهى به ماهیت تبلیغات دستگاه رژیم، در میان مردم تبلیغ شد و ملّت بزرگ ایران اسلامى نیز، حساب مبارزین متدیّن و مسلمان را از مارکسیستها و کمونیستها جدا کرده و با همبستگى با یکدیگر، همزمان علیه کمونیسم و رژیم شاهنشاهى قیام کردند، دو جریانى که توسط استعمار به مثابه دو لبهی قیچى براى هدم احکام نورانى اسلام به کار گرفته مىشد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 11 صفحه 79