تاریخ سند: 4 اردیبهشت 1354
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 4 /2 /1354
به: 312 شماره: 25609 /20 ﻫ 12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
از ساعت 2000 روز 29 /1 /54 جلسه مذهبی در حسینیه بنیفاطمه واقع در سرچشمه با حضور پانصد نفر برگزار گردید و ناصر مکارم شیرازی پیرامون مسائل مذهبی سخنرانی خود را شروع و در پاسخ به سؤال یکی از شرکتکنندگان در جلسه راجع به خمس و لزوم مرجع تقلید گفت کوشش استعمارگران و بیگانگان در این است که به جوانان ما بیاموزند وقتی کتاب و قرآن است نباید از کسی تقلید کرد و هر چند بار در مجلات درباره سیدجمالالدین اسدآبادی1 مطالبی مینویسند و باید از اینها پرسید آیا سیدجمالالدین اسدآبادی چه گناهی مرتکب شده، جز اینکه با استعمارگران انگلیس مبارزههایی به نفع کشور و مردم ایران داشته است؟ مشارالیه سپس گفت در حال حاضر هدف استعمارگران از بین بردن مرجع تقلید و کوبیدن علما و دانشمندان مرجع تقلید است و در دنباله سخنانش درباره خمس گفت بر هر مسلمان واجب و ضروری است برای نگهداری و حفاظت دین اسلام در پایان هر سال بیست درصد از درآمد ناخالص خود2
توضیحات سند:
________
1. سیدجمالالدین اسدآبادى، فرزند سیدصفدر، روحانى و فیلسوف مبارز، سیاستمدار انقلابى و منادى وحدت مسلمین جهان، در آبان ماه 1217ﻫ ش، در اسدآباد همدان دیده به جهان گشود. وى تحصیلات ابتدایى را نزد پدرش آموخت و سپس از محضر بزرگانى همچون علاّمه سیدصادق سنگلجى و شیخ اعظم انصارى بهره برد. پس از پایان تحصیلاتش در همدان، به کشورهاى مختلف اسلامى سفر کرد و بر علوم اسلامى، تاریخ و ادبیات عرب تسلط کامل یافت. او همچنین زبانهاى فارسى، عربى، انگلیسى، ترکى و فرانسه را خوب مىدانست. با دیدن وضع مسلمانان، آرزوى تشکیل یک حکومت اسلامى مقتدر اندک اندک در اندیشهاش پدیدار گشت و در هر جا که قدم مىگذاشت، انقلابى فکرى پدید مىآورد. در سال 1287 ﻫ ق، فعالیتهاى سیاسى او در مصر به قیام ارتش علیه «اسماعیل پاشا» منجر شد. سپس از مصر تبعید و به هند رفت و اولین رساله خود را در ردّ طبیعیون منتشر کرد. پس از آن به پاریس رفت و مبارزه را در آنجا ادامه داد و با همکارى شیخ محمد عبده، روزنامه «عروۀالوثقى» را منتشر نمود. او مدتى بعد به لندن رفت و در سال 1303 ق پس از بازگشت به ایران، چند ماهى زندانى شد. بعد از آزادى عازم بصره شد و در رهبرى حوادث سیاسى آن منطقه دخالت داشت. در سال 1309 ﻫ ق، به استانبول رفت و مهمان پادشاه عثمانى شد و در 19 اسفند 1275 ش در همان جا درگذشت. عدهاى معتقدند که سلطان او را مسموم کرد. سیدجمالالدین اسدآبادى سراسر عمر خود را صرف مبارزه با استعمار بریتانیا، روس تزار و ستم و تبهکاریهاى دربار قاجار کرد و در بیدارى مردم منطقه و ایران و وقوع انقلاب مشروطیت سهمى مؤثری داشت.
برخى از آثار به جاى مانده از وى عبارتند از: تتمۀ البیان فى تاریخالافغان، القضاء و القدر، اسلام و علم، نیچریه یا ناتورالیسم، الوحدۀالاسلامیه، الواردات فى سرّالتجلیات و مقدار زیادى مقاله و نامه و متن سخنرانی و مذاکرات.
2. صفحه دوم این گزارش در سوابق موجود نبود.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 327