تاریخ سند: 16 بهمن 1355
جلسات شبانه قرائت قرآن پیرو 4851/11 ه ز ـ 16/11/35
متن سند:
از : 11 ه ز
شماره : 4852 /11 ه ز
جلسه مذکور در ساعت 1845 روز 12 /11 /35 توسط سیدمحمدتقی
حسینی طباطبایی در منزل حاج عارفی تشکیل، ابتدا دو نفر از حاضرین آیاتی از
کتاب قرآن قرائت و آنگاه سیدمحمدتقی مشغول قرائت جملاتی عربی از روی
کتاب تفسیر و سپس به سخنرانی ادامه و افراد حاضر در جلسه را به خواندن
کتاب عین الحیات مرحوم مجلسی1 تشویق و داستانی را بازگو کرد مبنی بر این
که حاکمی پسرش را محدود کرده و از آزاد گذاشتن او که وضع رقت بار مردم را
ببیند، جلوگیری می نمود تا اینکه روزی دور از مراقبت مأمورین بیرون رفته و
پیرمردی را با وضع زننده مشاهده نموده که از این موضوع ناراحت و نزد پدر
شکایت کرد.
سپس برای مشاورت دانشمندی خواست ولی پاسخ یافت که
پدرت همه را کشته است.
سرانجام شخصی به نام بلوهر حکیم را یافت و علت
کشته شدن علما را توسط پدرش جویا شد شخص دانشمند این موضوع را به
تعدادی سگ تشبیه نمود که لاشه ای در اختیار دارند و چون رهگذری را ببینند
در حالی که او بالاشه نجس کاری ندارد ولی او را از پا درمی آورند و کار پدر تو
مانند کار این سگهاست سیدمحمدتقی مطلب دیگری عنوان نمود که روزی همان
پسر که حاکم شده بود
وقتی تعدادی جذامی و افراد فقیر را مشاهده کرد که آنها را از تماس با مردم منع
می نمودند اظهار داشت اینها چقدر بیچاره هستند؟ اما وزیر در جواب او بیان
نمود تازه اینها و افراد دیگر ما را آدمهای بدبخت و بیچاره می دانند که به این
حکومت و وزارت می نازیم.
در این جلسه محمد رضایی به اتفاق دوستش و چند
نفر دیگر حضور داشتند.
نظریه شنبه : خبر صحت دارد.
نظریه یکشنبه : تشکیل جلسه فوق صحت داشته و مراقبتهای لازم کماکان ادامه
دارد.
سعید
نظریه 11 ز : نظریه یکشنبه مورد تأیید می باشد.
توضیحات سند:
1ـ مجلسی اصفهانی، ملا محمد
باقر بن محمدتقی بن مقصور
علی از متبحّرین علمای امامیّه و
فحول و اعیان فقهای اثنی
عشریّه، از عدول وثقات
محدثین طریقت جعفریه و
عالمی است عامل ربّانی، فقیهی
است کامل سبحانی، محقّق
مدّقق متکلّم، جامع معقول و
منقول، در فقه و تفسیر و حدیث
و درایه و رجال و اصول فقه و
کلام و دیگر علوم دینیّه مسلّم
خاص و عام.
در اصفهان امام
جمعه و جماعت، از طرف
سلاطین وقت شیخ الاسلام و
دارای نفوذ تمام، یگانه حامی
دین مبین و مجدّد سنن و شرایع
سید المرسلین (ص) و محیی
آثار ائمه طاهرین (ع) بود.
در
اینجا به طور اجمالی تذکر
می دهد که در ترویج دین و
احیای شریعت سید المرسلین
(ع) شاید کمتر کسی به پایه او
برسد.
خصوصا نشر آثار شریعت
مقدّسه در بلاد عجم که همه گونه
اخبار فقه و ادعیّه و قصص و
حکایات راجع به غزوات و
معجزات و دیگر شرعیّات را به
زبان فارسی ترجمه کرده و به
تماس بلاد اسلامی انتشار داده
و سبب هدایت اغلب مردم از
اکابر و فحول عرب و از تألیفات
علامه مجلسی است : 1ـ آداب
الحج 2ـ الاربعون حدیثا 3ـ
بحارالانوار فی اخبار الائمه
اطهار (ع) 4ـ تذکره الائمه 5ـ
تعبیر الرؤیا 6ـ حلیۀ المتقین 7ـ
حیات القلوب 8ـ زادالمعاد 9ـ
عین الحیات و...
ولادت مجلسی
به سال 1037 هجری و وفات او
در سال 1111 هجری واقع شد.
می توان گفت که علاوه بر احیای
دین و شریعت، حفظ و حراست
کشور و مملکت نیز به واسطه
قلّت تدبیر شاه سلطان حسین
صفوی بسته به وجود مجلسی
بوده، چنانچه در سال وفات او
قندهار مسخّر بیگانه شد و بعد
از آن هم وضع سلطنت و
حکومت رو به انحطاط گردید.
ر.ک: حسن عمید، فرهنگ عمید
(جغرافیا و تاریخ و اطلاعات
عمومی)، ص 779 و
دائره المعارف عمومی یا
فرهنگ دانش و هنر، چاپ دوم،
صص 4 /1303
همان منبع
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام سید محمدتقی حسینی طباطبایی صفحه 322