تاریخ سند: 19 خرداد 1342
متن سند:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
(اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و من
تبعه)
در تعقیب اعلامیه مورخه 12 محرم الحرام
یعنی روزی که حضرت آیت الله خمینی دامت
برکاته غافلگیر و عالم تشیع را غرق در دریای
تأثر نمودند لازم دانستم که مجددا متذکر شوم.
هدف اصلی روحانیت جز جلوگیری از آنچه را
که برخلاف شرع مطهر اسلام است نبوده و در
این هدف مقدس تمام آیات عظام قم و نجف
اشرف و مشهد مقدس و سایر شهرستانها و
عموم حجج اسلام و خطبا عظام دامت
تأییداتهم با پشتیبانی قاطبه ملت مسلمان
ایران و شیعه جهان سهیم می باشند.
و از روز
اول علمای اعلام و مراجع عالیمقام برای روشن ساختن اذهان عموم مردم متدین فتاوای خود
را با تحمل مشقات زیاد در دسترس مسلمین قرار داده و در ضمن کرارا دولت را به نصایح خود
متوجه و اعلام نمودند که هر چه زودتر با خواسته های مشروع عالم روحانیت موافقت نموده و
باعث تشنج و برانگیخته شدن احساسات دینی مردم نشوند.
متأسفانه مصادر امور کوچکترین
موافقتی از خود نشان نداده بلکه در مقام کارشکنی ملت بیگناه و ستمدیده را با شدت عمل به
خاک و خون کشیده و عده ای را در زندانها تحت شکنجه قرار و روزبه روز عواقب امر را وخیم تر
می سازد غافل از اینکه اگر حالا هم به فکر چاره جویی افتاده و به خواسته های مشروع عالم
روحانیت جواب مثبت دهند متضرر نخواهند بود (آیا) آیت الله خمینی غیر از خواسته های
عموم مراجع مطالبی داشت.
(آیا هدف ایشان غیر از هدف سایر آیات عظام بوده.
یقینا ایشان
جز صلاح دین و مملکت منظوری نداشته اند.
(آیا) وجدان اجازه می دهد مردی را که در تمام
مدت عمر به فکر ترویج دین و اصلاح جامعه باشد این نحوه گرفتار شود.
(آیا) روا است که ملت در
خواب راحت باشند و آیت الله خمینی در تاریکی شب به دست مأمورین مسلح بی رحم گرفتار
شود.
اینها فردا در محکمه عدل الهی چه جوابی خواهند داد.
چیزی که موجب مزید تأثر است
این که حجت الاسلام آقای آقامصطفی (آقازاده معظم له) اطلاع دادند که آیت الله خمینی در
همان شب گرفتاری شدیدا کسالت داشتند و تاکنون جا و مکان ایشان معلوم نشده که لااقل
احوالپرسی بعمل آید تا بتوانیم خانواده جلیله و اطفال ایشان را ساکت نمائیم.
ما به زودی شفای
عاجل و بهبودی کامل و استخلاص ایشان را از خداوند بزرگ مسئلت می نماییم.
خوب است اولیای امور به نصایح عالم روحانیت گوش داده دست از این اعمال غیرانسانی بردارند
و از قهر و غضب ملت ستمدیده و محروم بترسند و از توهین مراجع دینی و علمای اعلام
بهراسند والا روزبه روز بر احساسات دینی مان افزوده خواهد شد.
ملت مسلمان از منافع و
مادیات خود صرف نظر می کند ولی از دین و پیشوایان مذهبی خود صرفنظر نخواهد کرد.
تعطیل چند روزه بازار و دکاکین ایران با این وضع خراب اقتصاد مملکت بهترین شاهد است بر
این معنی.
با این که حقیر و عموم آیات عظام مردم را کرارا به حفظ آرامش توصیه نموده ایم.
دستگاه تبلیغات خیال می کند که با توهین و هتک و حرمت آیات عظام مردم را از هدف مقدس
دینی خود منصرف خواهد نمود.
حاشا و کلا.
بعضی از مسئولین امر که ادعا می کند با یکی از روحانیون موردعلاقه خود ملاقات کرده و درباره
انتخابات نسوان صحبت نموده و آن فرد روحانی گفته است زنهای ایرانی مثل زنان دیگر
نیستند بهتر آن است که برای اثبات و مدرکیت حرف خود بر فرض صحت آن روحانی را معرفی
نموده و یقینا عالم روحانیت و افکار عمومی ملت مسلمان ایران درباره او قضاوت خواهد نمود.
چنانچه حقیر در اعلامیه مورخه (15 شوال) عدم جواز و استلزام مفاسد کثیره این امر را صریحا
تذکر داده ام.
ما علاوه از گرفتاری حضرت آیت الله خمینی از پیش آمد ناگوار و گرفتاری حضرات آیت الله قمی
از مشهد و آیت الله محلاتی از شیراز و حجج اسلام آقای استرآبادی1 و آقای خلخالی2 و آقای
خندق آبادی3 و آقای فلسفی واعظ شهیر و سایر خطبای عظام از طهران و حجج اسلام آقای
دستغیب و آقای مصباحی4 و آقای مجدالدین محلاتی5 را از شیراز بسیار متأسفم.
امید است که اگر سرنیزه بگذارد در حرم مطهر حضرت معصومه علیها سلام نصف شب دعاگو
بوده و استخلاص همه را با عملی شدن خواسته های شرعی آنان از خداوند مسئلت نمایم.
حقیر روز سه شنبه را به مناسبت روز هفتم جوانانی که در راه پشتیبانی از عالم اسلام جانبازی
کرده اند روز عزا اعلام و مراتب تأثر و همدردی خود را با بازماندگان آنان ابراز و رحمت واسعه
پروردگار عالم را مسئلت نموده و صبر جمیل و اجر جزیل را خواهانم.
16 محرم الحرام 1383
شهاب الدین الحسینی المرعشی النجفی
توضیحات سند:
1ـ سید ضیاءالدین استرآبادی فرزند مرحوم حاج سید محمد در سال 1323 هجری قمری متولد شد.
پس از
خواندن مقدمات و سطوح نزد پدر و آقا سید محمد وحید در تهران، به قم مشرف و در حوزه درس حضرات
آیات شیخ حسن فاضل، سید محمد تقی خوانساری و شیخ عبدالکریم حائری حاضر گردید.
وی بعدها از آیات
عظام حائری، اصفهانی، خوانساری، حکیم و دیگران اجازه اجتهاد گرفت.
پس از فوت آیت الله حائری مشغول
تدریس متون فقه و اصول شد تا اینکه در سال 1365 قمری بعد از فوت پدر به تهران آمد و به جای ایشان در
مسجد جمعه به اقامه جماعت پرداخت و مدیریت مدرسه علمیه محمدیه را نیز به دست گرفت.
وی صاحب
آثاری از جمله تقریرات مباحثات فقه و اصول استدلالی اساتید قم، رساله العقائد الامامیه، رساله ای در خمس،
رساله ای در زکات، رساله ای در صلوه اللیل و رساله ای در تجرد بقاء روح می باشد.
ر.ک: محمد شریف رازی، گنجینه دانشمندان، ج 4، ص 373.
2ـ سید محمد مهدی خلخالی فرزند سید فاضل موسوی خلخالی در 1342 ق.
در رشت متولد شد و در سن
چهار سالگی به علت فوت پدرش به همراه مادرش از رشت به نجف اشرف مهاجرت نمود و نزد علمای بزرگی
همچون عمویش سید محمد خلخالی آیت الله میرزا حسن یزدی، آیت الله مجتبی لنکرانی، آیت الله شیخ حسن
حلی، آیت الله سید محسن حکیم و آیت الله ابوالقاسم خوئی به تحصیل علوم دینی پرداخت.
سپس در تیر سال 1343 در حدود ربیع الاول 1384 ق به تهران عزیمت نمود و در مسجد صدریه واقع در
خیابان رسام میدان خراسان به تبلیغ دین و اقامه جماعت پرداخت وی صاحب تألیفاتی همچون شرح
عروه الوثقی، کتاب حج، یک دوره حاشیه بر کفایه الاصول، تقریرات درس آیت الله خوئی در مکاسب و تقریرات
دوره کامل اصول معظم له، تقریرات درس طهارت شرح بر عروه الوثقی بنام فقه شیعه، رساله ای در اوضاع و
تقیه.
برگرفته از گنجینه دانشمندان.
3ـ جعفر خندق آبادی فرزند شیخ احمد و نوه ملامحمد کاشانی در سال 1310 ق در تهران متولد شد وی پس
از گذراندن علوم مقدماتی و ادبیات به تحصیل علم فقه و اصول و حکمت نزد میرزا احمد آشتیانی و برادر خود
شیخ محمد خندق آبادی پرداخت و از سن 20 سالگی به تبلیغ دین و اقامه جماعت در مسجد خندق آبادی
تهران پرداخت سرانجام در سال 1358 ش دارفانی را وداع گفت و پیکر او را در شهرری در جوار حضرت
عبدالعظیم حسنی به خاک سپردند.
به نقل از اختران فروزان ری و تهران.
4ـ حجت الاسلام والمسلمین سید مجدالدین مصباحی در سال 1308 ه ش در شیراز به دنیا آمد.
وی از
شاگردان برجسته حاج سیدنورالدین حسینی، شیخ بهاءالدین محلاتی و حاج شیخ علی ارسنجانی بود.
چند
سالی نیز در اصفهان تحصیل علوم دینی کرد.
مدتی در نجف بدین امر بسر برد.
از جوانی در بقعه سید ذوالفقار
زادگاهش امامت جماعت را به عهده گرفت و چون سخنرانی ماهر بود در نهضت ملی شدن صنعت نفت و قیام
سی تیر نقشی مؤثر داشت.
وی در 28 مرداد، روز کودتای امریکایی در سال 1332 بازداشت شد.
ایشان در
سال 1342 نیز دستگیر شد و به زندان افتاد.
مبارزات وی و تعقیب و مراقبت ساواک از او تا پیروزی انقلاب
ادامه داشت.
برای آگاهی از مبارزات سیاسی وی ر.ک : خاطرات 15 خرداد شیراز، ج 1 و 2.
5ـ شیخ مجدالدین محلاتی فرزند آیت الله بهاءالدین محلاتی در سال 1304 ه .
ش در نجف متولد شد و چندی
بعد به همراه پدر به شیراز آمد.
وی تحصیلات خود را در همین شهر آغاز و دروس جدید را تا بیست سالگی
ادامه داد و در سال 1324 راهی قم شد و نزد اساتید آن زمان به آموزش علوم دینی پرداخت و طی 15 سال به
مدارج بالای علمی رسید.
ایشان در سال 1339 به شیراز بازگشت.
حجت الاسلام مجدالدین محلاتی با آغاز
نهضت امام خمینی در سال 1342 به گروه مبارزان پیوست و پایداری در همین امر موجب شد به ایرانشهر و
زاهدان تبعید شود و گاه راهی زندان گردد.
نتیجه علاقه ایشان به ترجمه، برگردان دو اثر از دکتر تیجانی تونسی
است.
همچنین در تألیف برخی از کتابهای دروس معارف برای دانشگاه شرکت جسته است.
حجت الاسلام
مجدالدین محلاتی از روحانیان برجسته استان فارس است.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 104