صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : کنفرانس مطبوعاتی دانشجویان مقیم ایتالیا

تاریخ سند: 24 آذر 1344


موضوع : کنفرانس مطبوعاتی دانشجویان مقیم ایتالیا


متن سند:

کشور : ایتالیا شماره : 333/ط 22 /8 /44 ـ 1042 /315 در ساعت پنج بعد از ظهر روز سه شنبه 18 /8 /44 یک کنفرانس مطبوعاتی از طرف دانشجویان ترتیب داده شد تا درباره محاکمات برعلیه متهمین حادثه کاخ مرمر صحبت شود.
در روی کارتهایی که برای شرکت کنندگان کنفرانس فرستاده شد نوشته شده بود که این کنفرانس از طرف اتحادیه دمکرات ایتالیاـ کمیته ایتالیایی برای دفاع از زندانیان سیاسی.
فدراسیون اتحادیه دانشجویان ایرانی در ایتالیا ـ مجمع نمایندگان ملی دانشگاهی ایتالیا موسسه برتراند راسل1 (شعبه ایتالیا) تشکیل می شود و در آن آقایLuigi CavaIieriدرباره محاکمات تهران صحبت می کند.
در این کنفرانس قریب 50 نفر دانشجوی ایرانی و خبرنگاران جراید چپ و چند نفر از وکلای چپ و همچنین یک خانم خبرنگار از نشریه اکونومیست لندن حضور داشتند.
در گوشه سالن کنفرانس که در یک آپارتمان می باشد یک بیرق سرخ وجود داشت.
آقای Luigi CavaIieriجریان محاکمه را تشریح کرد و گفت که درهای دادگاه بسته بود و به طور کلی در ایران قانون وجود ندارد و در دادگاه محیط ترور وحشت وجود داشت.
خبرنگار نشریه اکونومیست درباره شکنجه به متهمین سئوال کرد و وی گفت که به متهمین شکنجه داده اند و یکی از متهمین به من گفت که دندان او را شکسته اند و سیخ داغ در گوشهای او فرو برده اند.
خویشان متهمین می گفتند که پلیس سری ساواک مانند گشتاپوی هیتلر همه گونه زجر و شکنجه به متهمین داده است.
در پایان کنفرانس جزوه هایی بین حضار بخش شد.
روز بعد از کنفرانس روزنامه Cunitaارگان حزب کمونیست ایتالیا و روزنامه AVanti ارگان حزب سوسیالیست ایتالیا مطالبی درباره کنفرانس نوشتند این دو روزنامه یادآور شده اند که در تهران در کار CaVIieriاخلال شده است.
نظریه نمایندگی ایتالیا : چنانچه استحضار دارند روابط ایران و ایتالیا حسنه و بسیار خوبست و با استناد به این موضوع می توان آقای CaVIieriرا که کنفرانس ایشان دخالت مستقیم در امور داخلی کشور است تحت تعقیب قرارداد.
انجام این امر به دو صورت می باشد یکی شکایت مستقیم از طرف وزارت امور خارجه و دیگری که به عقیده اینجانب اگر عمل شود از هرگونه اجتماعات و تحریکات در آینده برعلیه ایران جلوگیری خواهد کرد موضوع تظاهرات است به این معنی که اگر ترتیبی داده شود که عده زیادی دانشجو و اصناف در مقابل درب سفارت ایتالیا در تهران اجتماع کرده و برعلیه دخالت مستقیم شخص مزبور و همچنین مطالب مغرض جراید چپ تظاهراتی بنمایند، بطور قطع مؤثر خواهد بود زیرا گذشته از اینکه دولت ایتالیا به خاطر روابط دوستانه به حساب شخص مزبور رسیدگی خواهد کرد کشور ایتالیا نیز منافعی در ایران دارد (منافع نفتی) که به هیچ وجه حاضر نخواهد بود که به این منافع لطمه بخورد.
سعی دارد روابط خود را به ایران روزبروز توسعه دهد.
حتی یقین دارم که شرکت نفتی ایتالیا (enl) که خیلی در این کشور نفوذ دارد و اکثر جراید را اداره می کند در این مورد فورا اقدام خواهد کرد و نتیجه صد در صد موثر خواهد بود.
در پرونده 31 ـ ف بایگانی شود.

توضیحات سند:

1ـ برتراند راسل : برتراند آرتور ویلیام (RUSSLE.
Bertrand Arthur William) فیلسوف معاصر انگلیسی (1970ـ1872) وی در کالج ترینیتی در کمبریج به تحصیل پرداخت و در سال 1895 م.
به عضویت کالج مزبور پذیرفته شد.
در سال 1894 پس از فراغ از کمبریج چند ماه به عنوان وابسته سفارت انگلیس در پاریس گذرانید و چند ماه نیز در برلین به مطالعه کار سوسیال دمکراتها مشغول شد و سپس به انگلستان برگشت و یکسره به مطالعه فلسفه پرداخت و در سال 1908 به عضویت انجمن سلطنتی انگلستان انتخاب شد.
پس از شروع جنگ جهانی اول، راسل به سبب اعلامیه ای که انتشار داد به 100 پوند جریمه محکوم گردید و کتابخانه اش توقیف شد.
در سال 1918 نیز به جهت مقاله ای که ضدجنگ در تریبونال (Tribunal)نوشته بود به 6 ماه حبس محکوم گردید.
در زندان اثر ممتع ممتاز را به نام «مقدمه ای بر فلسفه ریاض(Introbuction Tomathematical Philosophy) را نگاشت.
در 1920 «عمل و نظریه بلشویسمThe Practice and Theoryol Bolshevism را پس از سفری کوتاه به روسیه نوشت و در همان سال به چیفت و یک سال در دانشگاه پپینگ (Peping)در مباحث فلسفه سخنرانی کرد و سپس به انگلستان بازگشت و به نوشتن کتب عامه فهم پرداخت.
در 1938 به آمریکا رفت و در چند دانشکده به تعلیم پرداخت ولی در نیویورک به سبب بعض نظرات اخلاقی از تدریس فلسفه محروم شد.
وی از 1944 به بعد بخش اعظم عمر خود را در انگلستان گذرانید.
در 1950 به اخذ جایزه ادبی نوبل نایل آمد.
از آثار معروف او قدرت (Power) ،تاریخ فلسفه غرب (A History of Western Philosophy) و آرزوهای نو برای جهان متحول (New Hopes for a Changing World)را باید نام برد.
در فلسفه راسل منطق اهمیت دارد.
وی فلسفه اش را به نام ذره گرایی منطقی (Logical atomism)می نامد.
ر.ک : فرهنگ معین.

منبع:

کتاب چپ در ایران - حزب توده در خارج از کشور به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 79


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.