تاریخ سند: 28 بهمن 1349
موضوع : شیخ حسین لنکرانی
متن سند:
از: 20 ه3
به: 316 شماره: 11759 /20 ه3
در ساعت 2000 روز 21 /11 /49 عده ای از جمله احمد انتصاری کارمند
شرکت فارما ـ اسداللّه نقاش زاده کارمند ثبت.
محمدحسن توسلی خادم مسجد
ارگ.
علی صحت طلبه مقیم قم و دو نفر دیگر در منزل لنکرانی اجتماع نموده و
درباره موضوعات مختلف
با هم صحبت می کردند.
علی صحت مشغول نوشتن
کتابی درباره تمجید از
فدائیان فلسطین است که
آنرا به سبک ادبیات
توصیفی نوشته و دو
صفحه اش را برای لنکرانی
خواند و لنکرانی ضمن
تصحیح آن از وی تعریف
نمود.
لنکرانی همچنین از
جلال آل احمد1 به خاطر
خدماتی که به نفع اسلام
انجام داده و همچنین سید
عبدالکریم هاشمی نژاد2
تمجید نمود و به توسلی
گفت چند بار گفتم هاشمی نژاد را بیاور اینجا دوستش دارم توسلی جواب داد
نامبرده اکثرا مشغول مطالعه و تحقیق علمی است و وقت زیادی ندارد بعد صحت
درباره تاکتیک ایجاد نفاق بین مسلمین از طرف استعمارگران صحبت کرد و در
جواب نقاش زاده در مورد نقش صوفیه و اخباریها در قم اظهار داشت حجت
علیشاه بلاغی برادر سید صدرالدین بلاغی3 که مرد فاضلی است به قم آمده و
مشغول تبلیغ درباره مسلک صوفی می باشد و یک نفر دیگر از معممین به سبک
علامه برقعی برعلیه ولایت و کتاب ولایت فقیه خمینی کتاب می نویسد و
تبلیغ وهابی گری می کنند علی صحت نام این نویسنده را نبرد فقط گفت کتاب
دیگری نوشته به نام جمال انسان4 که در آن قیام حسینی را انکار کرده و ثابت
نموده است که حضرت حسین (ع) قیام نکرده بلکه دفاع نموده است.
لنکرانی
افزود این مرد عامل استعمار است و برای من ثابت شده که دین عین سیاست و
سیاست عین دین است.
نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: یکشنبه نظری ندارد.
نظریه چهارشنبه: نظری ندارد
مستقیما ارسال شود.
2658
توضیحات سند:
1ـ رجوع شود به: جلال آل احمد
به روایت اسناد ساواک، تهران،
مرکز بررسی اسناد تاریخی،
1380
2ـ شهید حجه الاسلام سید
عبدالکریم هاشمی نژاد از
چهره های برجسته قلم، بیان
مبارزه بود.
در سال 1311 در
پیرمحله بهشهر متولد شد.
پس
از پایان تحصیلات ابتدائی وارد
حوزه علمیه شد.
تحت تربیت و
تحصیل آیت الله کوهستانی قرار
گرفت.
پس از گذراندن دوران
تحصیلات مقدماتی برای ادامه
تحصیل به حوزه علمیه مشهد
مقدس هجرت کرد.
محضر شیخ
علی کاشانی و برخی از مدرسین
قرار گرفت.
سپس به قم هجرت
نمود محضر حضرات آیات
بروجردی امام خمینی،
تحصیلات خود را ادامه داد.
و
در سن بیست و دوسالگی عازم
نجف اشرف گردید.
در سال
1335 به ایران بازگشت.
در
سال 1337 کتاب مناظره دکتر
وپیر را منتشر کرد.
که مورد
استقبال وسیع و گسترده قرار
گرفت.
در سال 1339 ـ 1340
به مشهد مقدس مهاجرت و به
درس شیخ مجتبی قزوینی حاضر
شد و ضمن تحصیل به تدریس و
سخنرانی مشغول شد.
با آغاز
نهضت اسلامی به رهبری امام
خمینی، هاشمی نژاد چون دیگر
روحانیان مبارز، مجاهد، آگاه به
افشای جنایات شاه در سلطه ای
امریکا در ایران پرداخت.
توسط ساواک دستگیر و مدت
چهل و یک روز زندان بود بار
دیگر پس از آزادی و
سخنرانی های مکرر دستگیر، و
روانه زندان شد.
پس از سه ماه
حبس در سلول انفرادی پادگان
لشگر 77 خراسان آزاد شد.
مدتی بعد کانون بحث و انتقاد
دینی تأسیس و در جذب
دانش آموزان، دانشجویان،
جوانان همت نمود و مورد
استقبال نسل جوان قرار گرفت.
اما ساواک تاب نیاورد، کانون
را تعطیل نمود.
پس از آن
صندوق قرض الحسنه برای
کمک مالی به مستمندان تشکیل
داد.
و سپس مؤسسه
انصارالحجه را برای ازدواج
جوانان راه اندازی نمود.
هاشمی نژاد عالم و نویسنده ای
توانا بود.
آثارش در جهت
«آگاهی و گواهی» جامعه مؤثر
بود.
در سفری به اصفهان
دستگیر شد.
پس از آزادی، با
قیام 24 خرداد 1353 در مشهد
راهپیمائی علیه رژیم راه
انداخت.
ساواک وی را دستگیر
و در سلول تنگ و تاریک و
مرطوبی زندانی گردید.
وی در
سال های 1354 تا 1356 در
زندان بسر برد.
با شهادت شهید
آیت الله سید مصطفی خمینی در
مشهد فعالیت جدیدی آغاز و
اعلامیه ای انتشار داد.
در
تظاهرات مشهد دستگیر ولی با
حضور مردم در صحنه پس از
یک شبانه روز آزاد شد اندکی
بعد عوامل ساواک به طرف خانه
وی مواد منفجره پرتاپ کردند.
در جریان انقلاب یکی از
مهمترین رهبران انقلاب در
منطقه بود و براساس خط امام
حرکت می کرد.
در سال 1358
دبیر حزب جمهوری اسلامی
خراسان گردید.
با شروع جنگ
تحمیلی عموما در جبهه حضور
می یافت.
در 5 مهر 1360
سازمان منافقین خلق وی را در
محل حزب بشهادت رساندند.
شهادت شهید هاشمی نژاد
مصادف با روز شهادت امام
جواد (ع) بود.
از آثار ایشان:
1ـ درسی که حسین به انسان ها
آموخت.
2ـ قرآن و کتابهای دیگر
آسمانی
3ـ مسائل عصر ما
4ـ مناظره دکتر وپیر
5 ـ هستی بخش
6ـ پاسخ به مشکلات جوانان
7ـ رهبران راستین
3ـ ایشان حجت بلاغی برادر
سید صدرالدین بلاغی اشتباه
گرفته اند.
مرحوم حجه الاسلام
صدرالدین بلاغی هیچگاه براه
صوفی گری نرفتند در قم زندگی
نمی کردند.
4ـ جمال انسانیت، حجه الاسلام
نعمت اللّه صالحی نجف آبادی،
قم، 1348
آنچه باعث بحث های گسترده ای
شد کتاب دیگر نویسنده: «شهید
جاوید، قم، 1347 بود.
منبع:
کتاب
شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک صفحه 325