تاریخ سند: 20 مهر 1353
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
به: 312 شماره: 20331 /20ه 12
از: 20ه 12
ساعت 1330 روز 9 /7 /53 ناصر مکارم شیرازی در حضور قریب سه هزار نفر جمعیت در مسجد ارک به منبر رفت و راجع به زیارت قبور ائمه مطالبی بیان داشت و گفت:
قلمهای مسمومکننده و زبانهای فاسد تبلیغ میکنند که زیارت قبر ائمه کفر و شرک است.
اینها از فلسفه آن بیاطلاع هستند.
زیارت قبر1 برای قدردانی از زحمات بزرگان دین است که در راه دین جانبازی کردهاند.
مردم شوروی کمونیست و از خدا بیخبر هستند ولی شخصی که به آنجا رفته بود میگفت رفتم قبر لنین را ببینم.
دیدم حدود یک کیلومتر راه جمعیت صف کشیدهاند و با ادب و احترام میآیند از کنار قبر لنین میگذرند.
مشارالیه سپس راجع به گناهان صحبت کرد و گفت آنجایی که باید حرف زد اگر کسی سکوت کند گناه است.
الان تا اندازهای آزادی بیان و سخن است.
شنیدم در تعدادی از مدارس تهران به بچههای مسلمان کالباس که مخلوط با گوشت خوک است میدهند.
اگر سکوت کنید گناه است.
صد نفر، دویست نفر به مدیر مدرسه و وزیر آموزش و پرورش تلفن کنید و بگویید این چه کاری است که میکنید.
چه کسی به آنها دستور داده به بچههای مسلمان گوشت خوک بدهند.
شماها تمام مسئولیتهای اجتماع را به گردن ما میگذارید.
چند دفعه هم شما بگویید.
نامبرده سپس از تبلیغات مشروبات الکلی در رادیو ـ تلویزیون انتقاد کرد.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
...
نظریه یکشنبه: خبر صحت دارد.
اروند
نظریه سهشنبه: نظریه یکشنبه تأیید میگردد.
برلیان
نظریه چهارشنبه: نظریه سهشنبه مورد تأیید است.
سپاهی
دایره بررسی ـ بایگانی شود
توضیحات سند:
1ـ زیارت قبور: همه علمای شیعه و سنی زیارت قبور را از مستحبات میدانند.
اهل سنت حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل کردهاند که میفرمایند: «زوروا القبور، فإنها تذکرکم الآخرۀ» یعنی: «زیارت کنید قبور را زیرا آن آخرت را به یاد شما میاندازد.
» (پیام پیامبر، صفحه 782، باب دهم) زیارت قبور علاوه بر تذکر و توجه دادن به آخرت، نفع دیگری هم دارد، که آن نوعی تقدیر از آنان هست.
زیارت پیامبر و ائمه (ع) نوعی تجدید بیعت از آنان است و استحباب در لمس حجرالاسود که اثری از آثار ابراهیم (ع) است در واقع به منظور بیعت با این پیامبر در راه توحید و خداپرستی است.
پیامبر فرمود: «مَنْ أَتَانِی زَائِراً کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ القِیَامَۀِ وَ مَنْ أتَی مَکَّۀ حَاجّاً وَ لَمْ یَزُرْنِی بالمَدینَۀِ فقدْ جَفَانِی وَ مَنْ جَفانی جَفوْتُهُ یَوْمَ القِیَامَ» یعنی: «هر کس بیاید به زیارت من شفیع او باشم در روز قیامت و هر که بیاید در مکه به حج و زیارت نکند مرا به مدینه به تحقیق که جفا کرده است بر من و هر که جفا کند مرا جفا کنم او را در روز قیام» (جامع الاخبار صفحه 20، الفصل الثامن)
این روایت با چهل سند نقل شده است و تمام مسلمین در این 14 قرن به زیارت پیامبر (ص) نیز میرفتهاند و سنت بر همین است.
وهابیون مناقشه میکنند که مردم به زیارت مسجد میروند نه زیارت پیامبر (ص)، این یک دروغ بزرگ است که تمام مسلمین بر این امر اقدام کرده و در حال حاضر هم این سنت را ادامه میدهند و زیارتنامه را هم میخوانند.
این افراد قبول دارند که زیارت مستحب است و در بخاری نیز به روایتی اشاره شده که پیامبر اکرم (ص) در روزهای آخر عمر خود به قبرستان رفته و به عایشه هم چگونگی زیارت اموات را تعلیم کرده است.
در کتاب «الفقه علی المذاهب الاربعه» نوشته عبدالرحمن الجزیری آمده است که همه زیارت را مستحب میدانند اما سفر برای زیارت را جایز نمیدانند زیرا براساس حدیث پیامبر (ص): «لا تشد الرحال الا الی ثلاثۀ مساجد،مسجد الحرام و مسجد الاقصی و مسجدی هذا» بار سفر بستن فقط در این مساجد صحیح است پس زیارت مسجد درست است اما زیارت پیامبر (ص) صحیح نیست.
در جواب ایشان باید گفت: اولاً اینجا مستثنیمنه حذف شده و استثناء آن مفروغ است و اگر وهابیون مستثنیمنه را مکانی از مکانها بدانند و بگویند «لا تشد الرحال الی مکان من الامکنۀ الا الی ثلاثۀ ...
» این مطلب آنها ضرورتاً باطل است زیرا در این صورت هر سفری برای تجارت، تحصیل، تفریح، صله رحم و ...
حرام محسوب میشود.
در این حدیث مستثنیمنه «مسجد» است و بحث پیامبر اکرم (ص) نفیاً و اثباتاً حول مسجد است مثلاً کسی که در شهرش مسجد جامع دارد، اگر به شهر دیگری برود برای نماز کار لغو و نه حرام انجام داده و این حدیث ربطی به زیارت قبر اولیاء و انبیاء و ائمه ندارد.
(برگزیده سخنان آیتالله جعفر سبحانی در مدرسه عالی نواب مشهد با موضوع بررسی شبهه وهابیون پیرامون زیارت قبور ائمه اطهار (ع) در تاریخ 4 /5 /89)
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 543