تاریخ سند: 11 اسفند 1356
موضوع: نجف احمدیان فرزند حجى
متن سند:
به: 312 تاریخ: 11 /12 /2536[1356] 13561211
از: 26 ﻫ شماره: 2440 /26 ﻫ
موضوع: نجف احمدیان فرزند حجى
ساعت 1500 روز 4 /12 /36 نامبرده بالا که ساکن ندک شهر بابک از توابع استان کرمان مىباشد و از قم عازم محل مذکور بود مورد سوءظن مأمورین شهربانى یزد قرار گرفته و در بازرسىهاى معموله یک فقره نامه مشکوک به دست آمده که مفاد آن از این قرار است. اخبار در قم به قدرى زیاد است که از حوصله یک گزارشدهنده خارج مىباشد و امروز که مشغول نوشتن نامه هستم حوزه مقدسه به مناسبت همدردى با شهداى تبریز که خود قربانى چهلم شهداى قم شدند تعطیل است و از مشارالیه نیز خواسته آنچنان باشد که مردان حق و حقیقت بودند و آن راه را دنبال کند که گذشتگان صالح و رهبران شایسته موجود طى مىکنند و ضمنا در آخر نامه اضافه نموده که وضع حوزه مقدسه به علت تبعید چند نفر از طلاب آشفته است و اسامى طلاب تبعید شده را نیز به شرح زیر اعلام نموده است.
1ـ شیخ محمد یزدى: بندر لنگه 2ـ مکارم شیرازى: چابهار 3ـ شیخ على آقا تهرانى: سیرجان 4ـ حسین نورى1: خلخال 5ـ صادق خلخالى: رفسنجان
6ـ خزعلى متوارى است 7ـ معاى [معادى]خواه :سیرجان 8ـ فهیم کرمانى: سنقر و عدهاى هم زندان مىباشند. نظریه شنبه: نجف احمدیان در تحقیقات معموله اظهار داشته نامهها را از قم به شهر بابک مىبرده تا به صاحبان آنها برساند و از مفاد آن هیچ اطلاعى نداشته است ضمنا مشارالیه بلافاصله مرخص گردیده است
نظریه یکشنبه: 1ـ صحت خبر مورد تایید است 2ـ اصلح است از طریق پستهاى مربوطه نسبت به شناسایى افراد مورد بحث و کنترل اعمال و رفتار آنان اقدامات لازم به عمل آید. افق
نظریه سهشنبه: 1ـ نظریه یکشنبه مورد تایید است 2ـ یک برگ فتوکپى گواهینامه نجف احمدیان فرزند حجى اهل و ساکن ندیک شهر بابک از توابع استان کرمان که حامل نامه جهت اشخاص مختلف از جمله کوچکعلى کافى در ندیک (کنگ) شهربابک بوده و سه برگ فتوکپى نامه جعفرى ساکن قم خیابان خاک فرج بعد از موزائیک سازى حاج عباس پلاک 316 که نامه فوق را براى کافى ارسال داشته جهت مزید استحضار به پیوست تقدیم مىگردد. اورنگ
نظریه 26 / ﻫ : نظریه سهشنبه مورد تایید است.
امنیت داخلى
22 /2/
شعبه 1: بایگانى شود
23 /12 /36
توضیحات سند:
1. آیتالله العظمی حسین نوری همدانی، فرزند ابراهیم در سال 1304ﻫ ش در خانوادهای مذهبی و روحانی، در شهر همدان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در محضر پدرش آغاز کرد و در هجده سالگی راهی حوزهی علمیهی قم شد. در قم به مدت پانزده سال در درس آیتالله العظمی بروجردی حضور داشت و محضر آیتالله سید محمد داماد و حضرت امام خمینی (ره) را درک کرد.از جمله دوستان تحصیل آیتالله نوری همدانی میتوان به: شهید آیتالله دکتر مفتح، آیتالله حاج سید مهدی روحانی، آیتالله حاج شیخ عباسعلی ایزدی نجفآبادی و امام موسی صدر اشاره کرد. آیتالله نوری همدانی آغاز آشنایی خود با حضرت امام (ره) را سال 1322 میداند و از همان زمان همواره با بذل جان و مال در خدمت اهداف سیاسی و مذهبی ایشان قرار گرفت. آیتالله نوری همدانی مهمترین ویژگی عالم دینی را براساس آیات و روایات، زمان شناسی و آگاه بودن به زمانه میداند و امام خمینی (ره) را بهترین و شایستهترین مصداق آن معرفی میکند. وی از آغاز نهضت حضرت امام (ره) در کنار ایشان قرار گرفت و با سخنرانیهای خود به افشای ماهیت رژیم پهلوی پرداخت. منزل این بزرگوار در 19 دی 1356 کانون اجتماع تظاهرکنندگان بود و ایشان در سخنانی تند و انقلابی ضمن حمله به سیاستهای رژیم با تجلیل از قیام امام (ره) بر ادامه مبارزه تأکید کرد. پس از این سخنرانی تظاهرات مردمی به خیابانهای اطراف کشیده شد و در نتیجه رژیم بسیاری از مردم را به شهادت رساند. آیتالله نوری همدانی پس از این ماجرا دستگیر و به شهر خلخال تبعید شد. ایشان به سبب مبارزه پیگیر خود بارها مورد بازجویی و تعقیب قرار گرفت و به زندان افتاد که در یک مورد سه ماه در سلول انفرادی قزلقلعه محبوس بود. وی از وعاظ ممنوعالمنبر نیز بود. آیتالله نوری همدانی پس از رهایی از آخرین تبعیدگاهش در سفر کردستان برای دیدار امام(ره) به پاریس شتافت. ایشان پس از انقلاب مأموریتهای بسیاری را با فرمان امام(ره) در کشورهای مختلف انجام داد. آیتالله نوری همدانی همواره از یاران امام(ره) و مدافع ارزشهای انقلاب بوده و در سالیان اخیر از مقام معظم رهبری حمایت فراوانی کرده است. ایشان هماکنون از مراجع معظم تقلید میباشد و به دو زبان انگلیسی و عربی تسلط کامل دارد. از جمله تألیفات ایشان: شگفتیهای آفرینش، دانش عصر فضا، رسالهی عملیه ـ جمهوری اسلامی، اجتهاد و تقلید، جایگاه بانوان در اسلام و ... اشاره کرد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 4 صفحه 264