تاریخ سند: 8 بهمن 1356
گزارش خبر موضوع : محمدتقی محرر شغل واعظ و دبیر در محمدیار ساکن قریه عطاءاله
متن سند:
در ساعت 1000 مورخه 5 /11 /36 عده ای از اهالی که در مجلس ترحیم حاج نور
محمد در مسجد محمدیار شرکت کرده بودند نامبرده بالا ضمن صحبت اظهار داشته
دولت در تظاهرات قم چندین طلبه را کشته است، محرر افزوده تظاهر کنندگان در
شعارهای خود بازگشت آیت اله خمینی را به ایران و خواستار رژیم جمهوری شده اند،
در اینموقع پیشنماز قریه گل از محرر سئوال نموده علت اصلی تظاهرات چه بوده؟ وی
پاسخ داده شاه با کارتر عرق خورده و بانک صادرات را هم به بهائیها واگذار نموده
است، محرر اضافه نموده مردم شهر تبریز و سایر شهرها عزادار میباشد، اندکی بعد
پیشنماز قریه گل که در نزد حاجی عباس حسینی مروج مذهبی روستای علی ملک
حومه نقده نشسته بود اظهار داشته گویا در شهر قم عده ای از روحانیون را کشته اند،
حسینی گفته بلی خدا در عوض آنها شاه را ...
.
حسینی ادامه داده تمام مردم مسلمان
حساب خودشانرا در بانک صادرات بسته اند و شما هم در مجلس و منابر مسلمانان را
روشن نمائید حسینی افزوده تمام شهرهای ایران برای فوت مصطفی خمینی فرزند
آیت اله خمینی مجلس ترحیم گرفته بودند.
نظریه شنبه: مذاکراتی بشرح فوق بین نامبردگان بالا صورت گرفته است ضمنا اکثر
روحانیون اهل تشییع مخالف آزادی زنان میباشند و با تبعید خمینی شاه را ضد اسلام
می دانند و بطور کلی مخالف رژیم هستند.
نظریه یکشنبه: باتوجه به دسترسی شنبه بیان مطالب فوق از جانب محرر و حسینی
متصور است، مراقبت از آنان ادامه دارد نتایج حاصله مستمرا باستحضار خواهد رسید
ضمنا حاج عباس حسینی فاقد سابقه در 16 میباشد.
حامد
نظریه دوشنبه : نظریه یکشنبه مورد تائید است.
اردوان
نظریه 16 : نظریه دوشنبه مورد تائید است.
نظریه چهارشنبه: نظریه 16 مورد تائید است ضمنا عباس حسینی [ناخوانا] فاقد سابقه میباشد.
نظریه جمعه : نظریه چهارشنبه مورد تائید است.
توضیحات سند:
* دیروز (4 /11 /56) سولیوان
سفیر امریکا در ایران درنامه ای
به وزارت خارجه کشور متبوع
خود نوشت: «واقعه قم و
عواقب آن این بوده که
مخالفت دینی را به جایگاه
نمایان و برجسته تری در بین
کسانی که تا اینجا از اعطای
آزادیهای اخیر نفع برده اند
ارتقاء داده است.
پیروزیهای
آیت الله ها و ملاها در ایجاد
تجمعات در جواب به وقایع قم
تحسین برانگیز است.
هرچند
برای آنها مشکل خواهد بود که
در غیاب رویدادهای دیگر،
صرفاً برای مقاصد سیاسی،
تظاهرات فوری برپا کنند.
برای مثال در این مورد تردید
وجود دارد که آیا در آینده
نزدیک بتوانند جهت حمایت
از یک قانون یا برای تظاهرات
به نفع اصلاح قانون اساسی
بسیج شوند.
به هرحال ترکیب
و آمیزش بالقوه سیاست و
مذهب چیزی است که شاه و
دولت ایران را از خطر آمیزش
روحانیت در سیاست آگاه
کرده است.
» (اسناد لانه
جاسوسی / ش 12 / صص 38
و 39)
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 02 صفحه 200