تاریخ سند: 9 اردیبهشت 1357
[گزارش] موضوع : مجلس روضه خوانی
متن سند:
ساعت 2230 روز 7 /2 /2537 مجلس روضه خوانی در مسجد صاحب الزمان
واقع در ترک آباد این شهر با حضور قریب 120 نفر از طبقات مختلف مردم مرد و
زن و جوانان محصل برگزار گردید در این جلسه (آخرین جلسه) شیخ سید محسن
پور میر غفاری میر جبار شناسنامه 50 تبریز متولد 1330 شغل محصل علوم
دینی ساکن قم صفائیه به منبر رفته و اظهار داشت بجهت ابراز عدالت و همکاری
در نهضت ملت مسلمان و روحانیت و ایجاد پیشرفت برای نهضت مقدس و به
جهت اظهار حمایت و همدردی با روحانیت در مسیر مبارزه های مقدس ملی همه
با هم بلند شوید و جلوتر بیائید و برای پیروزی مسلمانان و اظهار حمایت از حوزه
مقدسه علیه قم و ابراز پشتیبانی از رهبران اسلام خاصه رهبر عالیقدر بزرگ آزاد و
متعهد پیشوای عالم تشیع روح الفدا [= روحی له الفدا ](صلوات مردم) ناطق آنگاه
چنین ادامه داد.
هدف زمامداری و رهبری بر یک ملت از دیدگاه قرآن و مسئولیت حاکم و زمامدار
در این زمینه و پایه های حکومت اسلامی چنانچه برنامه علی پیاده شود جامعه
عدالت و آزادی می شود و آن ملتی را که برنامه علی در کار و محیط اجتماعی اش
بیاورد آن ملت هم امیدوار بزندگی حسینی وار زندگی میکند حسینی بر وزن
خمینی میشود (صلوات مردم) چون اگر تمدن واقعی در میان مردم باشد بیدار
میشوند و معاویه نمیتواند مردم را اداره کند و در برابر مردمی که میگویند (الله)
سلطنت معاویه متزلزل خواهد شد برنامه کشورداری از نظر اسلام در 16 اصل
خلاصه کرده ام.
1ـ هدف کلی و اساس مقام زمامداری 2ـ خودسازی عادل و بعد زمامداری 3ـ
موقع شناس و استفاده از قدرتها 4ـ رابطه حاکم با مردم براساس فتوت و مهربانی
5 ـ امیرالمومنین درباره ظلم مسئله دارد 6ـ نهضت کامل در انتخاب مباشر و
اطرافیان حامی و حاکم 7ـ طبقه بندی مردم بچند دسته 8ـ موقعیت سربازان و
ارتش و وظایف آن 9ـ موقعیت کارمندان 10ـ موقعیت قضاوت و شرایط قاضی
بودن 11ـ تائید و تردید حاکم یا مالک در آباد کردن زمینهای بایر و بهره برداری
صحیح (البته آباد کردن واقعی زمین نه فقط گفتن) 12ـ نویسندگان و موقعیت آنان
و طرز رفتار با آنها 13ـ موقعیت تجار و صنعتگران [و] وظایف آنها 14ـ سفارش
اکید بمستمندان 15ـ تنظیم حقوق و مساوات و سرعت در کارها 16ـ طرز رفتار با
ثروتمندان و روسای قبایل.
و این عهدنامه که از اعلامیه حقوق بشر است و خود
کشورهای استعمارگر این اعلامیه را امضاء کرده اند خودشان بآن عمل نکرده اند
اسلام میگوید غنایم جنگی و کلیه زمینهای بایر و منابع و معادن نیز به مردم تعلق
دارد حتی جنگلها و مراتع و منابع خدادادی بلاصاحب سهم امام است که در غیب
اجازه داده شده است که بمردم واگذار نماید در اسلام تمام مسلمانان در برابر
دشمن سرباز میباشد و هنگامیکه حاکم یا امام دستور داد همه باید بسیج شوند و
در مقابل دشمنان بهر طریقی و بهر شکلی که باشد بدستور امام باید بلند شوند و
پیکار و مبارزه نمایند حمایت از نهضت مذهبی باید از راه دین و دانش باشد اگر
مردم میخواهند این نهضت ها بنتیجه عالیه مقدس الهی و اسلامیش برسد باید همه
باهم صف را بهم فشرده دستها را بهم داده و یکپارچه این نهضت را ادامه بدهند و در
مقابل دشمنان مبارزه را ادامه بدهند تا بنتیجه مطلوب برسند و اگر این مبارزه
خنثی شود خون همه تلف شدگان پایمال خواهد شد و شکنجه ها و تبعیدها ادامه
خواهد یافت بین کشورهای اسلامی مرزی نخواهد بود و همه یکی هستند لذا باید
در برابر دشمن دیرینه اسلام بمعنی یهود و اسرائیل و صهیونیسم همه مسلمانان
قیام کنند و نام کشورداری را کنار بگذارند عناوین باید کنار برود دفاع در هر
لحاظ و هر نوع و هر زمان برای همه واجب است برای حفظ
کشورهای اسلامی هم تعداد محدودی سرباز لازم است که آنرا نیروی لشکر
میگویند ولی حالا تعداد کثیری هستند که اموال ملت کشور اسلامی را میخورند و
میچاپند و مشغول عمل فحشا و منکر هستند مرتب لشکر بسازید اسلحه درست
کنید و یا بخرید و انبار کنید اینها همه برای ایجاد رعب و وحشت است اگر ترس
نباشد هیچکس جرأت سلطنت را نخواهد داشت این ترس است که باعث میشود
مردم ذلت پذیر باشند اسلحه های خریداری شده از پول ملت است و صدای غرش
فانتمها بچه های معصوم را از بالای پشت بام بزمین میاندازد و کشتن این همه از
ترس مرگ است می بینید تمام فریادهای امریکا در برابر ویتنام بی نتیجه ماند
عاقبت هم آمریکا گفت من نیستم و دست کشید هر اندازه تعداد ملتی هم که باشد
ولی متحد باشند میتوانند کارهای بسیاری انجام دهند در کشورهای اسلامی باید
حکومت اسلام باشد و زمامدارش هم مسلمان باشد و ایمانش هم به قرآن و حقوق
و احترام یک فرد مسلمان در کشور اسلامی واجب است هیچکس حق ندارد بیک
فرد عالم خدمتگذار و مسلمان توهین و تهمت بزند مانند آن مرد بزرگ روح الفدا
[ =روحی له الفدا ] کار استعمار نابود کردن ملت و دین و براندازی قرآن است
وظیفه مسلمان بوجود آوردن محیط و حکومت سالم اسلامی و رشد مبانی
اخلاقی است نه اینکه وسیله تبلیغاتی آنها نظیر رادیو تلویزیون روزنامه بجای
اینکه در تربیت مردم همت گمارند عکس آنرا عمل کنند حکومت ظلم و ستم
پایدار نیست و حاکم باید براساس عدالت و انصاف حکم کند در غیر اینصورت
صنار نمی ارزد ناطق در پایان اظهار داشت در مدتی که در گنبد بودم پی بردم
جوانان تحصیل کرده خیلی بمسائل دینی و قرآن علاقه نشان میدهند ولی رهبر
دلسوز و معلم باتجربه ای ندارند که برایشان جلساتی تشکیل دهد و آنها را تشویق
نماید بانوان هم انشاالله از فتوت و ذکاوت و بزرگی و حجاب حضرت زهرا
سرمشق بگیرند این جلسه ساعت 2400 پس از ذکر مصیبت خاتمه یافت.
دستور تبعید مشارالیه از مرکز به شهربانی گزارش شده است ملاحظه فرمودند.
توضیحات سند:
* «گفت و شنود با مردم» از
برنامه هایی بود که جناح
سازنده حزب رستاخیز اقدام
به برپایی آن در شهرهای
مختلف کرد.
هوشنگ
انصاری مسئول این جناح
امروز (7 /2 /57) در اصفهان
نخستین برنامه حزب را با این
عنوان اجرا کرد.
روزنامه
اطلاعات با تیتر «آزادی اظهار
عقیده حق همه مردم است»
صحبتهای انصاری را چاپ
کرد اما از گفت و شنود بین
وی و مردم اصفهان خبری
نداد.
او در این سخنرانی از
تعبیر«انقلاب ایران» ـ منظور
تصویب لوایح دوازده گانه
است که محمدرضا پهلوی آن
را انقلاب سفید شاه و ملت
نامید ـ بسیار استفاده کرد.
او
گفت : «انقلاب ایران را یک
فرمانده استثنایی، یک فرزند
شجاع و از خود گذشته ایران
به اتکای نظام شاهنشاهی
طرح و آغاز کرد...
امروز ملت
ایران می تواند با سربلندی
توأم با انصاف و واقع بینی
درباره دست آوردهای خود
در اولین مرحله انقلاب
قضاوت کند...
انقلاب ایران
متعلق به قلمرو اوهام و
خیالهای نوشته شده یا نوشته
نشده نیست...
انقلاب ایران
که متعلق به دنیای عمل و
واقعیات است می تواند و باید
از نظر اجرایی مورد ارزیابی و
قضاوت قرار بگیرد...
»
انصاری که قبل از پیروزی
انقلاب اسلامی از کشور
گریخت و اکنون مشهورترین
سرمایه دار ایرانی مقیم
امریکاست گفت: «وجود
فساد یک تهدید اجتماعی
است.
انقلاب نمی تواند و
نباید میکروب فساد را تحمل
کند.
ریشه کنی فساد از
طریق حرکتهای صرفا اداری
ممکن نیست.
فساد منحصر به
سوءاستفاده های مالی و رشوه
خواری نیست.
بی اعتنایی به
مسائل و مشکلات و
بی اعتنایی به مردم نیز جزو
انواع فساد است.
احترام به
قانون قابل تقسیم نیست.
آنها
را که حمایت قانون را نیز
دارند خود احترام به قانون را
نباید فراموش کنند، در حالی
که از تغییر قوانین در جهت
خیر و صلاح مردم نباید
ترسید.
مجموعه روند قانونی
را به عنوان زمینه اصلی
مناسبات فردی و اجتماعی
باید پذیرفت.
» (اطلاعات /
ش 15595 / ص 18)
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 05 صفحه 103