تاریخ سند: 23 شهریور 1357
گزارش موضوع: وعاظ ممنوع المنبر
متن سند:
از: 312
محترماً به استحضار می رساند:
بدین وسیله صورت اسامی وعاظ و عناصر افراطی مذهبی که به علت ایراد مطالب خلاف مصالح مملکتی و تحریک آمیز ممنوع از وعظ شدهاند به پیوست از نظر عالی میگذرد.
همانطوریکه استحضار دارند، وعاظ و عناصر افراطی که تا چند سال قبل ممنوع از وعظ بودند قریب 30 الی 50 نفر بود که به علت گسترش فعالیتهای افراطی مذهبی و متعاقب آن توسعه و آغاز فعالیتهای گروههای هوادار جبهه به اصطلاح ملی و روحانیون افراطی به تعداد افراد ممنوع از وعظ افزوده شد و اکنون طبق لیست مذکور 124 نفر ممنوع از وعظ می باشند.
افزایش تعداد وعاظ ممنوع المنبر مشکلات زیر را در پی داشته است:
1ـ کنترل مجامع و محافل مذهبی برای جلوگیری از سخنرانی وعاظ و سخنرانان مذهبی ممنوع از وعظ با اشکال مواجه بوده و امکان جلوگیری از سخنرانی تمامی این افراد در نقاط مختلف کشور امکان پذیر نیست.
2ـ روحانیون افراطی ممنوع از وعظ برای سخنرانی در مجامع و محافل مختلف به شیوههای مختلفی متوسل میشوند و با انتخاب نام مستعار و یا مسافرت به شهرهای غیر از محل سکونت خود از منبر استفاده و سپس محل را ترک میکنند.
3ـ عناصر دعوت کننده از وعاظ مذکور که اغلب از افراطیون مذهبی هستند، عموماً با همفکری چندتن از عوامل مذهبی منطقه نسبت به دعوت واعظ مورد نظر اقدام بهطوریکه حضور اینگونه وعاظ در یک منطقه تا قبل از سخنرانی وی و حتی بعد از آن روشن نمیگردد.
4ـ ممنوع از وعظ شدن روحانیون افراطی معروفیت آنها را در پی داشته و این امر موجب توجه عناصر افراطی به آنها و دعوت برای سخنرانی از آنان میگردد.
این موضوع وسیله و عاملی است که آنها از منبر به صورت غیر مجاز آن استفاده کنند.
5ـ با ممنوع از وعظ شدن روحانیون افراطی نه تنها درآمد آنها قطع نمیگردد که موجبات تنبیه آنها از اقدامات خلاف گردد، بلکه این امر اغلب اوقات وسیلهای بوده که روحانیون افراطی با تمسک به آن معروفیت پیدا نمایند و بدین وسیله با جلب توجه عناصر افراطی مذهبی راه را برای پرداختن وجوه شرعی به آنها باز نمایند.
لذا مشاهده میشود که وضع مالی این قبیل از وعاظ و روحانیون اکثراً نسبت به دیگران بهتر و از شرایط زندگی راحتتری برخوردارند.
6ـ وعاظ ممنوع از وعظ قبلاً پس از ممنوع المنبر شدن با توسل به برخی از روحانیون و آیات و یا نوشتن دادخواستهای متعدد و ابراز ندامت از اعمال گذشته خود تقاضای رفع ممنوعیت از منبر خود را میکردند که در سنوات اخیر اینگونه توسل و نوشتن دادخواستها به نسبت قبلی کمتر شده و وعاظ ممنوع از وعظ تقاضائی در زمینه رفع ممنوعیت از منبر خود نمیکنند.
7ـ بهطوریکه تجربه نشان داده تعدادی از وعاظ که ممنوع از وعظ شده و پس از رفع ممنوعیت از منبر از آنها به عمل آمده، پس از گذشت مدتی همان رویه قبلی خود را در پیش گرفتهاند و مجدداً ممنوع از وعظ گردیدهاند و این امر برای چندین بار استمرار یافته بدون آنکه اینگونه وعاظ واقعاً در نیت و هدف قبلی تغییری داده باشند.
مجموعاً باتوجه به موارد بالا که ذکر شد، توسل به ممنوع از وعظ کردن روحانیون افراطی هر چند در گذشته تا حدودی دارای اثراتی بود و موجب میگردید که روحانیون افراطی تا حدی از دنبال کردن اعمال خلاف خود بازداشته شوند، لیکن در شرایط فعلی آن اثرات گذشته بر اعمال و گفتار آنها مترتب نیست و تأثیر پذیری موضوع (ممنوع از وعظ کردن) آن حالت و شرایط قبلی خود را تا حدود زیادی از دست داده است.
لذا پیشنهاد میگردد:
1ـ منبعد جز در موارد استثنائی که وضعیت و سوابق واعظ یا روحانی مورد نظر ایجاب نماید از ممنوع از وعظ کردن وعاظ و روحانیون خودداری و برحسب درجه و شدت عملی که انجام داده با مدارک موجود از وعاظ مورد بحث نسبت به تعقیب قانونی اینگونه وعاظ اقدام گردد.
2ـ از وعاظی که طبق لیست تقدیمی ممنوعالمنبر هستند جز عدهای که با علامت مشکی مشخص شدهاند، بقیه از لیست حذف و در صورت اقدام به عمل خلاف مصالح مملکتی و یا ایراد مطالبی که تعقیب قانونی را الزام آور سازد نسبت به تعقیب قانونی آنها اقدام گردد.
از طبقهبندی سری خارج و در طبقهبندی خیلی محرمانه قرار گرفته است.
در کلاسه 18355 شخص (محمد موحدی گیلانی) ردیف 109 بایگانی شود.
کندری 23 /6 /57
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی محمد فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک صفحه 247