تاریخ سند: 9 آذر 1351
موضوع: سیدعلی خامنهای
متن سند:
از: 9/ﻫ تاریخ:9 /9 /1351
به: 312 شماره: 9848/ﻫ 1
موضوع: سیدعلی خامنهای
یادشده دو جلد کتاب به نام زنان قهرمان1 از دکتر احمد بهشتی و پیامبر نور2 از محمد غزالی مصری3 تألیف سید احمد طیبی شبستری در 254 صفحه4 جهت مطالعه در اختیار گذارده است.
نظریه یکشنبه: سید علی خامنهای از افراد ناراحت و متعصب مذهبی است و از دوستان نزدیک سید عباس واعظ طبسی و محمدرضا محامی میباشد. آرزو
توضیحات سند:
__
1. کتاب زنان قهرمان به قلم احمد بهشتی در دو جلد در سال 1350 توسط انتشارات «آئین جعفری» روانۀ بازار شد. نویسنده در این کتاب پس از بررسی نتایج نهضت علمی پیامبر بر زنان صدر اسلام و فراگیری علوم قرآنی، به معرفی و بررسی نقش زن در صدر اسلام میپردازد. قهرمانان این کتاب، شصت زن از زنان برجستۀ تاریخ اسلام و شیعه و الگویی برای پاکی و درستی و عفت و انسانیت هستند. دختر گرامی پیامبر اسلام (ص)، حضرت فاطمه (س)، از بارزترین و برجستهترین شخصیتهایی است که در این کتاب معرفی میشود و نقش آن حضرت در جامعۀ اسلامی و تأثیرش در ایمان آوردن زنان تحلیل شده.
2. در اصل: نور پیامبر.
3. شیخ محمد غزالی مصری در پنجم ذی الحجه سال ۱۳۳۵ق. برابر دوازدهم سپتامبر ۱۹۱۷میلادی در روستای نکلاالعنب تابع استان البحیره در مصر متولد شد. پدرش احمد، که به عارف بزرگ اهل سنت، ابوحامد غزالی (۵۰۵) عشق میورزید، با توجه به علاقهاش و خوابی که دیده بود تصمیم گرفت نام فرزندش را محمد غزالی بگذارد. شیخ محمد غزالی یکی از پرچم داران وحدت اسلامی در سده اخیر است. غزالی معتقد است که اسلام دین وحدت است و در اوایل ظهور توانست بین تمام قبایل عرب و عجم اتحاد برقرار کند و هفتاد سال بزرگترین تمدن انسانی و اسلامی را بنا نهاد؛ ولی متاسفانه پس از آن، تخم تفرقه پاشیده شد و جمعیتها متفرق گشتند. بنابراین، غزالی اعتقادی به مرزهای جغرافیایی ندارد و بسیار فراتر از آن فکر میکند. از منظر غزالی هرجا مسلمانی زندگی میکند، آن جا کشور بزرگ اسلامی است. وی در اینباره میگوید: «وطن کوچک ما سرزمین نیل است که مورد توجه ماست؛ ولی وطن بزرگتر ما سرزمینی است که عرب آن را در اختیار دارد و مورد علاقه ماست؛ اما وطن عالی ما منطقهای است که همه مسلمانان را طبق یک اصول و فکر و عقل با یکدیگر مربوط ساخته و قلبهایشان با یکدیگر رابطه دارد. مسلمین برسر امور واهی همچنان دستخوش خصومت و اختلاف ماندهاند و جامعهای که میباید ایشان را از تفرقه باز دارد هنوز به صورت آرزویی باقی مانده و نور صفا و محبتی که سزاوار است راه را در برابرشان روشن سازد هنوز پرتوی فراراه ایشان نیفشانده است.
او عدم آگاهی نویسندگان مغرض و یادآوری اختلافات گذشته را از عوامل تفرقه میداند و به نقش مسئولین در حفظ وحدت اشاره می کند. همان طور که غزالی با نوشتن بیش از پنجاه کتاب پر محتوا و مفید نام خود را به عنوان یکی از نویسندگان مهم مصر و جهان اسلام به ثبت رساند، از امر تبلیغ و خطابه هم غافل نبود و توانست با زبان، مردم را به سوی تعالیم اسلامی فراخواند. وی فعالیت مطبوعاتی خود را با هفتهنامه «اخوان المسلمین» وابسته به جمعیت اخوان المسلمین آغاز کرد. مقالات وی در این هفته نامه به طور مرتب در ستونی به نام « خواطر حره» به چاپ میرسید. ولی با دستگیر و زندانی شدن وی در سال ۱۳۶۷ق. امکان همکاری با مطبوعات از او سلب شد. مسئلهای از مسائل روز نبود که غزالی در مقابل آن موضعگیری نکند و مقالهای درباره آن ننگارد. مقالات انقلابی و اسلامی او در مطبوعات مصر، خشم حکومت را بر میانگیخت.
او در سال ۱۹۸۹ با تألیف کتاب جنجالی «السنه النبویه بین اهل الفقه و اهل الحدیث» (ترجمه شده با عنوان نگرشی نو در فهم احادیث نبوی رسماً با تفکر ظنی/حدیثی خداحافظی کرد و پا در مسیر شاگردان معنوی عبده مانند محمود ابوریه، علی عبدالرزاق، شلتوت، صبحی منصور و… گذاشت. او در این کتاب با استاد احمد امین همنظر است که متأسفانه محدثین به جای توجه به نقد متن حدیث، تمام همت خود را صرف نقد سند آن کردهاند. غزالی در این کتاب ضمن ارجاع به تفکر متقدمان اهل حدیث، در اینکه هیچ یکی از محدثان، معصوم از خطا و اشتباه نیست، نقدهای جدی را بر احادیث جعلی وارد شده در برخی کتب حدیثی معروف وارد میکند. پس از انتشار کتاب «السنه النبویه بین اهل الفقه و اهل الحدیث»، حملات بسیاری بر غزالی وارد شد. حتی او را به انکار سنت متهم کردند. اما دو سال بعد و در سال ۱۹۹۱، غزالی بدون عقب نشینی از مواضع قبلی خود، این بار ضمن انتشار کتاب «تراثنا الفکری فی میزان العقل و الشرع»(ترجمه شده با عنوان ارزیابی میراث فکری مسلمانان/نشر احسان) با استدلالات قویتری، سخنان خود را تکرار کرده و قبای شک و ظن و گمان را بر تن احادیث کرد. او سرانجام در حین مناقشه مسئلهای عقیدتی در کنفرانس دعوت اسلامی در ریاض دچار حمله قلبی شد و در اثر آن در نوزدهم شوال ۱۴۱۷ق/ ۱۹۹۶م. درگذشت و در مدینه منوره در قبرستان بقیع دفن شد.
4. کتاب پیامبر نور: این کتاب که ترجمه و تلخیصی از کتاب «فی موکب الدعوه» امام محمد غزالی است، در سال 1350 با ترجمه احمد طیبی شبستری توسط کانون انتشار منتشر شد. در کتاب «فی موکب الدعوه» که چاپ دوم آن را در سال 1957م. انتشارات دارالکتاب العربی (قاهره) منتشر کرد، غزالی سعی دارد اندیشه و همت مبلغان و دعوتکنندگان به اسلام را برانگیزد و به اصلاح موقعیت آنان بپردازد. او در این کتاب نه از منظر مذهبی خاص، بلکه از منظر اسلام به مواردی که آنها را مورد انتقاد میداند، میپردازد. این کتاب در کنار انتقاد از سیاست جبهۀ اسلامی در داخل که رشد افراد منافق و دجالصفت را باعثشده است، به برخی از ویژگیهای برجسته اسلام و پیامبر اکرم (ص) نیز اشاره کرده است. برخی از عناوین این کتاب عبارتند از: مرگ قهرمانان در راه انحاء قدرت در قرآن، اخلاق پیامبری، اسلام، دین دولت، اسلام مکتبی جامع، جهاد و تربیت و ... .
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 07 صفحه 312