تاریخ سند: 7 مهر 1343
احتراماً شیخ محمد خیرخواه یزدی در مسجد امام چنین اظهار داشت: بحث در مورد تاثیر محیط بر افراد
متن سند:
[تاریخ:]7 /7 /1343
ریاست محترم امنیت شهرستان قم
احتراماً شیخ محمد خیرخواه یزدی در مسجد امام چنین اظهار داشت: بحث در مورد تاثیر محیط بر افراد و تاثیر افراد بر محیطها و آیا حکومت استعماری از چه عواملی استفاده میکنند تا یک محیط روشنی را به یک محیط تاریک بدل سازند و حکومتهای جابر استعماری در محیطی برای استعماری نمودن افراد آن محیط، از سه عامل استفاده میکنند:
1ـ فرهنگ عمومی 2ـ فقر 3ـ مقدسات ملی یا مذهبی.
1- فرهنگ عمومی: اگر سطح فرهنگ ملتی هر چقدر پایین باشد دست استعمار زودتر در هدف خود موفق خواهد شد و اگر ملتی فرهنگ آنها قوی بود و دارای سطح فرهنگ روشنی بودند دست استعمار به این زودیها نمیتواند یک ملت روشنی را تحت استعمار خود درآورد. دست استعمار ملتی را میتواند تحت استعمار درآورد و آن ملت به حقوق اجتماعی فردی خود آشنایی نداشته باشند و به فرهنگ خود آشنایی نداشته باشند، دست استعمار میکوشد تا فرهنگ چنین ملتی را متزلزل نماید تا به هدف خود برسد. ای آقایان هوشیار باشید دنبال عقاید پوچ و بی مغز نروید و اغفال نشوید. چون هوشیاری شما باعث متزلزل شدن افکار سیاه استعمارگران است.
2- فقر: فقر عامل مهمی است که ملتی را به استعمار درمیآورد. یعنی اگر ملتی گرسنه و بیچاره باشند که در مقابل پول شخصیت و حیثیت و حتی خود را از دست میدهند و اما اگر ملتی غنی شد و از در و دیوار کشورش زر و سیم ریخت دیگر در مقابل پول سست نمیشود و در فکر آن هستند که کشوری را به استعمار خود درآورند تا فرآوردههای صنعتی خود را به بازار فروش برسانند. در فکر آن هستند که کشاورزی را در استعمار خود درآورند به زودی روشنفکر نشوند و در جهل و جهالت به سر ببرند، بی فرهنگ باشند که درک فهم مسائل سیاسی در آنها رشد نکند که بتوانند روی پای خود بایستند. دیگر بازار استعمار آنها متزلزل شود پس دست استعمار همیشه در صدد است که ملتی را در منتهای فقر نگه دارد تا بتوانند در هدف خود نائل آیند.
3- مقدسات ملی یا مذهبی: هر ملت و قومی پایبند یک سلسله عقاید هستند و آن عقاید را مقدسات ملی یا مذهبی آن قوم و ملت میگویند. پس معلوم شد هر قوم و ملیت به این سلسله عقاید علاقمند هستند و حکومتها را [ناخوانا] میخواهد بر آن ملت مسلط شوند و تحت استعمار خود درآورند از راه مقدسات ملی آن قوم را اغفال میکنند یعنی اول سنگ مقدسات را به سینه میزنند چون ادعا میکنند که دین و کیش و آیین ما در مخاطره است. بقیه کوشش میکنند که افراد آن جامعه را با یک سلسله مطالب پوچ سرگرم و خود در باطن سریعاً به فعالیت کردن تاریخ شاهد عرض است. معاویه دو سال تمام با مردم مماشات و ملایمت و تمایل به عقاید مردم داد و بعد که بر تمام دستگاهها مسلط شد یک فرد مستبدی شد که حتی توانست در اثر تبلیغاتی بر علیه علی کند که علی[ع] را از نظر مردم شاید دور کند و خانهنشین نماید. بلی معاویه در اثر تمایلات های اولی علیها را خانهنشین کردند وحی و فرزندان علی[ع] را سربار و مفتخوار و بیکاره به جامعه معرفی کردند. معاویه در اثر تبلیغ به علی[ع] و فرزندان علی را به جامعه بد معرفی کردند ای مردم ای آقایان هوشیار باشید دست استعمار قوی است شما را با یک سلسله مطالب پوچ سرگرم نکند. تا دین و آیین شما در مخاطره باشد. اصلاً کی به معاویه اجازه میدهد و علیها را این چنین به جامعه معرفی کند. خلیفهای که بر مسند حکومت اسلامی تکیه زد معنی ندارد حکمی بر علیه قانون صریح اسلامی حکم کند.
معاویه که علی را به شام به مرکز حکومت اسلامی تبعید کرده با وضع آن چنانی روبهرو شد حسینها در مقابل یزید چارهای جز این ندارند که خون گلوی خود را بدهند. چرا حسین فرزند شش ماهه خود را به میدان برد خواست به جهانیان ثابت کند که اینها همانند که در اول سنگ اسلام را به سینه میزدند.
احمدی
رونوشت برابر با اصل است.
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ محمد یزدی صفحه 10