صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

سازمان اطلاعات و امنیت مازندران 2 ﻫ

تاریخ سند: 7 آذر 1357


سازمان اطلاعات و امنیت مازندران 2 ﻫ


متن سند:

شماره: 4489 /2ﻫ 1 تاریخ: 7 /9 /1357
از: سازمان اطلاعات و امنیت مازندران 2 ﻫ
به: 312

برابر گزارش سازمان بابل از ساعت 15:30 روز جاری تا کنون عناصر اخلالگر در سطح شهر بابل به تحریک مهدی یزدانی شغل ملامین‌فروش با استفاده از بقایای لاستیکهای دیشب و تعدادی لاستیک دیگر که روز جاری تهیه شده در نقاط مختلف شهر، مبادرت به آتش افروزی نموده‌اند که از طرف نیروهای انتظامی‌نسبت به اطفاء حریق اقدام و قرار است وسیله مأمورین شهرداری نسبت به جمع آوری و پاکسازی محیط شهر اقدام لازم به عمل آید.1
رخشا
گوینده: ممقانی
گیرنده: کارمند ارشد نگهبان ـ علویان
ساعت: 19:30
بولتن 8 /6 /1357
در بولتن درج گردید
جهت بهره‌برداری به استحضار رئیس دایره عملیات می‌رسد کندری 9 /9 /1357
قاسم پی 11 /9 /1357

توضیحات سند:

1. جلال سعید نیاء، فرماندار بابل، در 9 /9 /1357 در گزارشی به استاندار مازندران نوشت: «با استناد گزارش شماره 198 /5 – 7 /9 /1357 شهربانی که عیناً به شرح زیر درج می‌گردد به استحضار می‌رساند.
از صبح روز جاری مشابه روزهای قبل اجتماعات پراکنده 200 الی 300 نفری در گوشه و کنار شهر اقدام به عملیات آتش افروزی به وسیله‌ی لاستیک‌ها و درختان قطع شده کنار خیابان ایجاد راهبندان برای خودروهای انتظامی‌نموده و مانع تردد آنها شده سپس آنان را از هر سو و از مسافات دور هدف سنگ و چوبهای خود قرار داده‌اند. مأمورین انتظامی‌آشوبگران را با اخطارهای پی در پی متفرق ولی پس از متفرق شدن مجدداً در محل درگیری تجمع می‌کرده و دست به اقدامات فوق می‌زده‌اند تمام این موضوعات کراراً ادامه داشته و آتش‌های موجود در سطح خیابانها وسیلۀ آتش‌نشانی خاموش می‌گردیده است. با استفساری که از بیمارستان شاهپور (آقای رسولی) به عمل آمده در روز جاری هیچگونه حادثه‌ی شومی ‌رخ نداده در ضمن جمعیتی که به عنوان متحصن در اداره‌ی آموزش و پرورش و مخابرات شده است سایرین و رهگذران را تحریک و دعوت به اجتماع نموده و باعث ازدحام در خارج از محوطۀ مذکور می‌گردند.»

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 10 صفحه 184

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.