تاریخ سند: 9 آبان 1351
موضوع: ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
به: 312 شماره: 15688 /20 ه 12
از: 20 ه 12
نامبرده بالا در ساعت 1330 روز 5 /8 /51 در مسجد ارک به منبر رفت و در پاسخ سئوال یکی از حضار اظهار داشت یکی از برنامههای مهم اسلامی این است که مسلمان نباید به کسی ظلم بکند و نه زیر بار ظلم ظالم برود برخلاف انجیل تحریف شده که میگوید اگر یک نفر سیلی به صورت شما زد شما آن طرف صورت خودتان را هم بگیرید تا یک سیلی بزند و اما چرا میگویند حسین مظلوم و نمیگویند حسین شجاع، علتش اینست که امام حسین در مقابل ظلم ظالم شجاعانه جنگید و مظلومانه شهید شد.
ناطق آنگاه بحث اصلی خود را درباره امامت دنبال نمود و گفت یکی از نشانههای امامت اینست که علم امام از منبع وحی الهی است و عالم به همه چیز میباشد و آنگاه داستان زن محکوم به اعدامی را که در زمان حکومت عمر ابن الخطاب اتفاق افتاده بود مطرح کرد و گفت هنگامی که حضرت علی دید آن زن حامله است از اعدام او جلوگیری کرد و گفت طفل این زن که گناهکار نیست شما میخواهید به جرم گناه مادرش او را بکشید1 ولی حالا مردم کشور ما به تقلید از کشورهای غربی کورتاژ2 میکنند.
ناطق همچنین به نحوه اجرای عدالت به وسیله حضرت علی اشاره نمود و گفت روزی جوانی نزد علی آمد و گفت پدرم همراه عدهای به سفر رفته بود حالا همسفرانش برگشتهاند و میگویند پدرت مرده است اما هر چه میپرسیم اثاثیهاش کجاست میگویند نمیدانیم.
علی آنها را احضار کرد وهر ده نفر را به ده ستون بست و از یک یک آنها اعتراف گرفت و معلوم شد آنان پدر آن جوان را کشته و اثاثیهاش را در زیرزمین خانه مخفی کردهاند.
علی برعکس بازپرسان این زمانه یک کلمه دروغ نگفت و پروندهسازی هم نکرد و از قاتلین اعتراف گرفت اما بازپرسهای فعلی باید ده کلمه دروغ بگویند تا یک کلمه حرف راست از متهم اعتراف بگیرند، مکارم سپس به تأخیر در رسیدگی شکایات مردم از طرف مراجع قضایی انتفاد کرد؛ و گفت یکی از روزنامهنگاران که به چین کمونیست سفر کرده است نوشته بود که من در سفر چین میدیدم همه مردم آن کشور در همه جا کتاب مطالعه میکنند آن هم کتابهای خوب نه کتابهای جنایی و پلیسی ولی در تهران به این بزرگی که فقط سیصد باب کتابخانه دارد تمام کتابخانهها خلوت است و جوانان فقط دنبال فوتبال و شطرنج هستند.
یکی از دانشجویان میگفت استاد ما به ما گفته است شطرنج بازی بکنید تا فکر شما روشن شود اما همین استاد نمیگوید فورمول ریاضی حل بکنید تا فکرتان باز شود و بازیگران سیاست و صهیونیسم این برنامهها را اجرا می کنند وباید مواظب این نیرنگها بود.
سخنرانی واعظ موصوف در ساعت 1430 به اتمام رسید و مجلس ختم شد.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: نظری ندارد.
آمال
نظریه سهشنبه: نظری ندارد.
سپاهی
نظریه چهارشنبه: نظری ندارد.
دانشور
اداره کل سوم
9 /8 /51
9189- 7 /8 /51
توضیحات سند:
1ـ دو نمونه از قضاوتهای علی (ع) در عصر خلافت عمر: در روایات آمده است که: در زمان خلافت عمربن خطاب مردی با زن دیوانهای زنا کرد، گواهان عادل بر این مطلب گواهی دادند،عمر دستور داد تا به آن زن، حدّ بزنند، مأمورین آن زن را میبرند تا حدّ (صد تازیانه) را بر او جاری کنند.
علی (ع) در مسیر، او را دید و فرمود: زن دیوانه از فلان قبیله چه کرده بود که او را میبردند؟ شخصی به علی (ع) گفت: مردی با این زن زنا کرده و فرار نموده است و گواهان عادل گواهی بر این کار دادهاند، عمر دستور جاری ساختن حدّ (تازیانه) بر این زن داده است.
علی (ع) فرمود: این زن را به نزد عمر رد کنید و به عمر بگویید: آیا نمیدانی که این زن دیوانه است و پیامبر (ص) فرمود: رُفِعَ القَلمُ عَن المَجْنُون حَتّی یُفِیقُ؛ قلم تکلیف از دیوانه برداشته شده تا خوب شود.
این زن عقل خود را از دست داده است، پس مجازات ندارد.
آن زن را نزد عمر برگرداندند و گفتار علی (ع) را به عمر رساندند.
عمر گفت: خدا در کار علی (ع) گشایش دهد،نزدیک بود با جاری ساختن حد بر این زن، هلاک گردم، سپس زن را آزاد کرد و گفت: لوْلا عَلِیُّ لهَلّکَ عُمَرُ؛ اگر علی نبود، عمر هلاک میشد.
زن حاملهای را نزد عمربن خطاب آوردند که زنا کرده بود، عمر دستور داد تا او را سنگسار کنند، علی (ع) فرمود: فرضا تو بر این زن ـ به خاطر گناهش ـ تسلط داشته باشی، ولی چه تسلطی بر کودک او در رحمش داری؟ با اینکه خداوند در قرآن میفرماید: (وَ لاتَزِرُ وازِرَِۀ وِزْرَ اُخْری ...) هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمیکشد.
عمر گفت: لا عِِشْتُ لِمُعْضَلّۀٍٍ لا یِکْونُ لَها اَبِوالْحَسَن؛ در هیج کار دشواری زنده نباشم که ابوالحسن (ع) در آنجا نباشد.
سپس عمر گفت: با این زن چگونه رفتار کنم؟ علی (ع) فرمود: او را نگهدار که بچهاش متولّد شود و پس از آن اگر سرپرستی برای بچّهاش یافت، آنگاه حدّ الهی را بر او جاری کن.
عمر با دریافت این دستور، شادمان شد و طبق آن رفتار کرد.
2ـ سقط جنین: طبق آمار جهانی، سالانه 75 میلیون بارداری ناخواسته در دنیا پیش میآید که از این بین 45 میلیون نفر تصمیم میگیرند مادر نشوند و اقدام به سقط جنین خود میکنند.
طبق این آمار سالانه در جهان حدود 585 هزار زن به دلیل عوارض حاملگی جان خود را از دست میدهند که از این تعداد 20 درصد آن به دلیل سقطهای غیرقانونی است.
در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم سقط جنین در اکثر کشورهای دنیا مطرود و غیرقانونی بود.
در نخستین سالهای دهه 1950 آزادسازی سقط جنین در بسیاری از کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفت و سپس در طول دو دهه 1960 و 1970 در تمامی کشورهای پیشرفته مجاز کردن سقط جنین شروع شد.
در حال حاضر در چند کشور اروپایی از جمله فنلاند، سوئیس، پرتقال و اسپانیا شرایط خاصی از جمله شرایط بد اقتصاد خانواده و ناتوانی در تأمین هزینههای یک عضو جدید، سن کم یا زیاد برای بارداری، وضعیت تجرد زن و تعداد زیاد فرزندان برای سقط جنین در نظر گرفته شده است.
در میان کشورهای اروپایی تنها در ایرلند است که سقط جنین به هر شکل و تحت هر شرایطی ممنوع میباشد.
در کنار محدودیتهایی که برای زن ایرلندی در خصوص سقط جنین وجود دارد، آنها این امتیاز را دارند که برای سقط به انگلستان سفر کنند.
در کشورهای لهستان، عراق، لبنان، یمن و سوریه سقط جنین را جز در مورد تهدید سلامت مادر مجاز نمیدانند و تنها ترکیه سقط را در تمام موارد مجاز دانسته است.
در سال 1999 میلادی سازمان ملل متحد در یک پژوهش جهانی کشورهای مختلف جهان را از لحاظ تجویز سقط جنین و دلایل آن مورد بررسی قرار داد.
دلایلی را که برای سقط جنین مورد توجه قرار گرفت، عبارت بود از:
حفظ جان مادر، حفظ سلامت جسمانی زن، حفظ سلامت روانی زن، وضعیت جنینهای ناشی از تجاوز به عنف و زنای با محارم، ناقص بودن جنین، دلایل اقتصادی و اجتماعی و خواست خود زن.
مطابق این تحقیق از میان 193 کشور جهان 189 کشور، سقط جنین را برای حفظ جان مادر مجاز کردهاند.
سقط جنین به دلیل سلامت جسمانی زن و معالجه او در 122 کشور قانونی و در 71 کشور غیرقانونی است.
سقط جنین برای حفظ سلامت روانی زن در 120 کشور جایز و در 73 کشور غیرقانونی است.
مجاز کردن سقط جنین مطابق ارزیابیهای به عمل آمده موجب شده است مرگهای ناشی از سقط جنین غیرقانونی حداقل 25 درصد کاهش یابد.
با توجه به غیرقانونی بودن سقط جنین در کشور ما نمیتوان آمار کامل و دقیقی ارائه کرد.
برآوردهای غیررسمی ـ که چند سال پیش در یک تحقیق علمی آمده بود ـ عدد 80 هزار سقط در سال را نشان میداد.
براساس آمار دیگر، بیشتر زنانی که به سقط جنین دست میزنند 23 ساله هستند و این به دلیل روابط ممنوع قبل از ازدواج صورت میگیرد و یا اینکه در دوران نامزدی باردار شدهاند.
سقط جنین در ایران ممنوع است و فقط در شرایطی با آن موافقت میشود که ماندن جنین در بطن مادر خطر جانی برای او به همراه داشته باشد.
غیرقانونی بودن سقط جنین این مسأله را به موضوعی سیاه و زیرزمینی تبدیل نموده است.
بیشتر سقطهایی که در ایران رخ میدهد در محلهایی فاقد امکانات بهداشتی و یا از سوی افراد غیر متخصص و با هزینههای بالا صورت میگیرد.
سقط جنینهای غیرقانونی در ایران سالانه موجب مرگ صدها زن میشود.
این در حالی است که در بسیاری از کشورها پس از رفع ممنوعیت سقط جنین آمار مرگ و میر زنان کاهش یافته است و تنها در بریتانیا از سال 1963 پس از لغو قانون ممنوعیت سقط جنین تعداد مرگ و میر زنان به نصف رسید.
(مقاله وضعیت سقط جنین در کشورهای مختلف، محسن افتخاری، سایت حقوقی دادخواهی ایران به نشانی: www.
rs272.
com)
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 481