صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: اظهارات شیخ ناصر مکارم

تاریخ سند: 2 شهریور 1347


درباره: اظهارات شیخ ناصر مکارم


متن سند:

شماره: ج /56 /146 /5 تاریخ: 2 /6 /1347
از: مرکز شهربانیهای استان فارس (شیراز)
به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت فارس
درباره: اظهارات شیخ ناصر مکارم

طبق گزارش قسمت مربوط به ساعت 1945 روز 1 /6 /47 پس از خاتمه نماز مغرب و عشاء نامبرده بالا در مسجد ولی عصر به منبر رفته و اظهار داشته «شیراز از نظر دینی و اخلاقی در خواب فرو رفته و هر کس برای بیدار نمودن این جمعیت وظیفه دارد. شاید گفتار من هم در بیدار کردن جمعیت اثر داشته باشد. در میان جوانان و نسل تحصیل‌کرده این موضوع که من اظهار می‌دارم همه جا مطرح است و نویسندگان مخالف ما در نوشته‌های خود طرح کرده و شاید باعث گمراهی شده باشد. عده‌ای می‌گویند با پیشرفت صنایع و علوم طبیعی روز دوران مذهب و دین تمام شده است. مذهب نقش خود را در اجتماع از دست داده است. پایه‌های ایمان به خدا در دل‌های مردم دنیا به واسطه علوم طبیعی و صنایع روز به روز متزلزل شده است و با هیچ وسیله‌ای قابل ترمیم نیست. زمان ما زمان مذهب و دین نیست. من می‌خواهم ثابت کنم که در زمان ما پایه ایمان در دل‌ها متزلزل نمی‌شود بلکه جاده دین صاف‌تر و روشن‌تر و آشکارتر است و سپس در دو مورد زیر بحث نموده است.
1 . پیشرفت علوم و صنایع روز، جاده انبیاء را روشن‌تر و طریق خداشناسی را نورانی‌تر و پایه ایمان را محکم‌تر می‌نماید.
2 . با پیشرفت‌های علوم و صنایع امروز احساس و نیاز احتیاج دنیا به مذهب و تعلیمات پیامبران نسبت به گذشته بسیار زیادتر شده است و نیز اضافه نمود که شیراز ما از چند چیز عقب افتاده. در اصفهان یک نفر بانو1، دانشگاهی تأسیس نموده که صد نفر دختر جوان هم به علم روز و علم احکام و اسلام مشغول خواندن هستند و دارالایتام و سالن سخنرانی برای بانوان و جوانان و کودکان درست کرده‌اند و کتابخانه قصد دارند درست کند. موقعی که من تابلو درمانگاه ولی عصر را دیدم که به برادران بی‌بضاعت کمک می‌شود چقدر خوشحال شدم و موقعی که آقای شریعتمداری می‌خواستند آقای مجدالدین محلاتی را به تهران ببرند درخواست نمودم که وجود این شخص در شیراز بسیار مؤثر است و وقتی شنیدم که از آمدن به تهران منصرف شده‌اند خوشوقت شدم. شما برادران شیرازی بایستی از این قبیل جلسات داشته باشید مثل مکتب زهرا که محل خوبی است. شما برای زنان - جوانان و کودکان محل‌هایی از نظر تفریح و تبلیغ دین باید داشته باشید. در خاتمه مردم را به تشویق از طلاب که جانشین دانشمندان می‌شوند و کارهای خیر ترغیب و از دروغ گفتن و عدم امانت‌داری پرهیز داد. مجلس در ساعت 21 خاتمه پذیرفته است.2
رئیس شهربانی‌های استان فارس . سرتیپ محمدحسن پهلوان
از طرف سرهنگ 2 منصوری
محترماً به عرض می‌رساند.

توضیحات سند:

1. بانو سیده نصرت بیگم امین، معروف به بانوى ایرانى، فرزند محمدعلى امین‌التجار در سال 1265 ﻫ ش، در خانواده‌اى باایمان، سخاوتمند و خیرخواه متولد شد. نسب ایشان با سى واسطه به امام على ابن ابى‌طالب (علیه‌السلام) مى‌رسد. در فضایى که فراگرفتن علم را براى دختران تجویز نمى‌کردند، مادرش از چهارسالگى وى را براى آموزش قرآن و فراگیرى خواندن و نوشتن به مکتب فرستاد. او از شدت علاقمندى به فراگیرى علوم قرآنى از همان کودکى به جاى بازى به مطالعه کتاب مى‌پرداخت. در سن پانزده سالگى ازدواج کرد و در بیست سالگى به تحصیل زبان عربى و فقه و اصول پرداخت. پس از آن که صرف و نحو، تفسیر، حدیث، فقه، اصول، حکمت و فلسفه را آموخت، به مطالعات خود در سطوح عالیه ادامه داد تا به درجه اجتهاد رسید. وى علیرغم مصائب عدیده (از دست دادن هفت یا هشت فرزند) هیچگاه درس خود را تعطیل نمى‌کرد و عزم و اراده و جدیتش به حدى بود که مى‌فرمود: هیچ چیز نمى‌تواند کلاس درس را تعطیل کند حتى مرگ فرزند. اساتید ایشان دانشمندانى نظیر حجت‌الاسلام زفره‌اى، میرزا على‌اصغر شریف، سیدعلى نجف‌آبادى و شیخ مرتضى مظاهرى بودند. خانم امین در سن چهل سالگى مورد آزمون علما و مراجع زمان خود قرار گرفت و از طرف برخى از آنان نظیر آیت‌الله‌ العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى، آیت‌الله‌ العظمى آقا سیدمحمدکاظم شیرازى، آیت‌الله‌ اصطهباناتى، آیت‌الله‌ شیخ محمدرضا نجفى و شیخ مرتضى مظاهرى به درجه اجتهاد و اجازه روایت نائل شد. وى در درجه‌اى از سطح علمى قرار گرفت که دانشمند و فقیه عظیم‌الشأن، آیت‌الله‌ العظمى سیدشهاب‌الدین مرعشى نجفى (ره) از مجتهد امین درخواست اجازه رؤیت کرد و ایشان اجازه دادند. همزمان با کشف حجاب و تفکیک اسلامیت و ایرانیت توسط رضاخان، خانم امین براى اعلام هویت اصلى زن ایرانى از نام مستعار «بانوى ایرانى» استفاده کرد و در همین زمان که بعضى از زنان به عنوان تجددخواهى هویت واقعى خود را از دست داده بودند، بانو امین با تحریر کتاب «روش خوشبختى» به مبارزه با این غرب‌زدگان پرداخت. وى چندین سال در منزلش مبلّغ، مدرس و موعظه‌گر جامعه زنان اصفهان بود. اولین مکتب جهت تحصیل علوم دینى جهت زنان توسط ایشان به نام مکتب فاطمیه(س) تأسیس شد و مى‌توان گفت تمام بانوانى که هم اکنون در سراسر کشور مشغول تحصیل علوم دینى مى‌باشند، مرهون این اقدام بانو امین هستند. همچنین ایشان اقدام به تأسیس دبیرستان دخترانه امین در علوم جدید در اصفهان کرد. مجتهده امین نمونه‌اى از فضیلت‌ها بود که به بسیارى از سرچشمه‌هاى جوشان علم و معرفت دست یافت و سراسر عمر پربرکتش را صرف تحصیل و ترویج دین جدش کرد و آثار ارزشمندى را در ابعاد دینى، علمى، ادبى، فقه و اصول، عقلى و نقلى و اخلاق از خود به یادگار گذارد. تألیفات این بانوى گرانقدر بدین شرح مى‌باشد: 1ـ مخزن اللئالى 2ـ سیر و سلوک 3ـ معاد 4ـ ترجمه اخلاق ابن مسکویه 5ـ روش خوشبختى 6ـ مخزن العرفان در 15 جلد 7ـ نفحات الرحمانیه 8ـ جامع الشتات 9ـ اربعین هاشمیه. این حکیم الهى و عارف به نفحات رحمانى، نابغه دوران و مجتهده زمان سرانجام در سال 1362 (اول ماه مبارک رمضان) روى در نقاب خاک کشید و در جوار رحمت الهى آرام گرفت.
2. ساواک شیراز این گزارش را طی شماره 8563/ ﻫ – 5 /6 /47 برای اداره کل سوم ارسال نموده است. بخش ضمائم

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 324

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.