تاریخ سند: 14 آذر 1344
متن سند:
استاد بسیار محترم لژ آفتاب
محترما بدین وسیله آقای دکتر نهاوندی را برای پیوستن به جمعیت ما پیشنهاد
می نماید.
سوابق و مشخصات جوینده نامبرده به شرح زیر می باشد.
نام خانوادگی نهاوندی نام هوشنگ فرزند ــــ سن ــــ دارای زن و ــــ فرزند
شغل فعلی وزیر آبادانی و مسکن شغل یا شغلهای سابق ــــ نشانی ــــ
اینجانب مشارالیه را به خوبی می شناسم و ایشان را از هر جهت شایسته عضویت
جمعیت1 ما می دانم.
با تقدیم احترامات برادرانه
نام معرف ب مهندس حسینعلی شیخ الاسلامی
امضاء
در جلسه صاحب منصبان در تاریخ 14 /9 /44 مطرح و تصویب شد در تاریخ
14 /9 /44 به کمیته تحقیق تسلیم گردید.
از طرف استاد لژ
نظر کمیته تحقیق موافقم
نتیجه نهایی کاملاً روشن بود و به اتفاق آراء تصویب شد 1019 /44
توضیحات سند:
1ـ فراماسونری سازمانی کاملاً
مخفی و گاه نیمه مخفی که با
استفاده از روابط پیچیده و
پنهانی میان اعضای خود، از
نفوذ و قدرت فراوانی در امور
سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و
فرهنگی کشورهای مختلف
برخوردار است.
کلمه
«فراماسون» کلمه ای است با
ریشه فرانسوی
Francmaconکه در زبان
انگلیسی Freemason گفته
می شود.
این عبارت معنای
لفظی بنای آزاد دارد و در
تشریح بیشتر آن گفته اند
«افزارمند یا بنایی که آزاد بوده
و با ابزارهایی مانند تبر، چکش،
گرز و اسکنه روی سنگهای
تراشبردار کار می کرده با توجه
به این که چنین سنگی در زبان
انگلیسی Freestoneفری
ستون نام دارد، فری میسن
نامیده می شده است.
نیز احتمال
داده اند که بدین گونه
افزارمندان «آزاد» Free
می گفتند زیرا که در روزگار
حاکمیت نظامهای فئودالی آنان
آزاد بودند که به هر نقطه ای از
کشور که خدماتشان مورد نیاز
بوده سفر کنند و به کار پردازند.
از آنجا که این افزارمندان از
هنری پراهمیت و موردنیاز
جامعه بهره مند بودند، اسرار
حرفه و هنر خود را در میان
خویش نگاه می داشتند و از
طریق نشانه ها و علامتهای
قراردادی میان خود ارتباط
برقرار می کردند.
این شرایط
خود به خود موجب تشکیل
انجمنهای صنفی میان ایشان
می شد.
در تاریخ جهانی
فراماسونری از این گونه
انجمنها با لقب «فراماسونری
عملی» یاد می کنند.
این
گروههای صنفی از آنجا که
دارای تخصصهای ویژه بودند و
از این راه درآمدهای خوبی
می اندوختند اندک اندک در
زمره اقشار مهم و با نفوذ اجتماع
درآمدند و هم اینان در
پایه گذاری تمدن بورژوازی
اروپا پس از رنسانس تأثیر
بسیار داشتند.
قدرت نفوذ جایگاه
بنایان آزاد در جامعه اروپا تا
آنجا رسید که بسیاری از
ثروتمندان و قدرتمندان اروپا با
آن که بنا و معمار نبودند، در
انجمنهای این صنف عضو
می شدند و با ایشان ارتباط
برقرار می کردند.
رفته رفته
انجمنهای مخفی بنایی به
انجمنهایی بدل شد که بنایان در
آن در اقلیت بودند و بیشتر
اعضای آن را ثروتمندان و
قدرتمندان تشکیل می دادند.
با
گسترش روزافزون انجمنهای
فراماسونری (که در اصطلاح
«لژ»های فراماسونری خوانده
می شدند) ضرورت ایجاد یک
تشکیلات منظم و منسجم که
محصول اتحاد لژهای مختلف
باشد احساس شد، از این رو در
سال 1717 م (1096 ش) چهار
لژ مهم انگلستان طی یک
گردهمایی مهم که در لندن برگزار
شد با اتحاد خویش لژ اعظم
انگلستان را تشکیل دادند.
همچنین در این گردهمایی مواد
مهمی نیز به تصویب رسید ؛ از
جمله این که حقوق فراماسونری
از این تاریخ به بعد فقط به گروه
بنایان عملی محدود نخواهد بود.
بلکه هر فردی که لیاقتش در
لژهای قانونی به اثبات برسد
می تواند به سلک ماسونی در
آمده و از حقوق آن استفاده کند و
این اعلام رسمی آغاز دوره ای
جدید در تاریخ فراماسونری بود
که اصطلاحا فراماسونری نظری
یا نمادین خوانده می شود.
بعدها لژهای اعظم دیگری در
کشورهای مختلف اروپا از جمله
فرانسه، اسکاتلند، آلمان و
اسپانیا تشکیل شد.
لژهای
فراماسونری که متأثر از افکار
دوره رنسانس اروپا و برابر با
نیازهای روزگار خود شعار
«آزادی، برابری و برادری» را
برگزیده بودند، در اروپا قدرت
فراوانی یافته در صدر قوای
استعمارگر اروپایی به کشورهای
پیرامونی و مستعمره نیز راه
یافتند.
در کشورهای مستعمره
لژهای فراماسونری با جذب
اقشار مختلف مردم خصوصا
روشنفکران و نخبگان جامعه از
ایشان برای تثبیت نفوذ و قدرت
استعماری خود بهره می جستند.
در کشور ما نخستین لژ
فراماسونری در سال 1324 ق
مطابق با 1907 م تحت عنوان
«لژ بیداری ایران» در تهران
شکل گرفت.
پیش از این تاریخ
بسیاری از ایرانیان در خارج از
کشور به عضویت لژهای
فراماسونری درآمده بودند و
حتی برخی از ایشان چون میرزا
ملکم خان ناظم الدوله به
تلاشهایی نافرجام برای تشکیل
یک لژ فراماسونری در ایران
دست زده بودند.
اما لژ بیداری
ایران نخستین لژ وسیع و قانونی
فراماسونری بود که به شکل
مخفیانه در ایران آغاز به کار کرد.
این لژ ماهیتی فرانسوی داشت و
تحت نظر لژ شرق اعظم
(گرانداوریان) فرانسه فعالیت
می کرد.
بعدها در دوره حکومت پهلوی
پدیده فراماسونری در ایران
گسترش بسیاری پیدا کرد و
لژهای متعددی با هویتهای
فرانسوی، انگلیسی، اسکاتلندی،
آلمانی و احتمالاً آمریکایی در
شهرهای مختلف تأسیس و
فعالیت می کردند.
از آغاز
شکل گیری رسمی پدیده
فراماسونری در ایران تا پیروزی
انقلاب اسلامی بیشتر دولتمردان
و سیاستمداران ایران وابسته به
لژهای فراماسونری بودند و به
عبارت دیگر بخش مهمی از
سیاست و دولت در ایران توسط
ماسونها اداره می شد.
فراماسونها معمولاً در ظاهر به
موازین اخلاقی و انسانی بسیار
تأکید می کنند و لژهای خود را
انجمنهای علمی و اخلاقی به
شمار می آورند.
لکن در عمل
برای دستیابی به اهداف خود که
از اهداف لژهای مادر ـ در
کشورهای استعمارگر ـ جدا
نیست، دست به هر عملی
می زنند.
تشکیلات سازمانی
فراماسونری در کشورهای
پیرامونی به گونه دیگر عمل
می کنند که اعضای آنها خواسته
یا ناخواسته به مهره هایی برای
پیشبرد اهداف بیگانگان در
کشور خود بدل می شوند.
پدیده
فراماسونری با پدیده صهیونیسم
و تفکرات یهودی رابطه ای
تنگاتنگ دارد و تأثیر این رابطه
در قوانین و آداب و سنن
فراماسونری به وضوح مشهود
است.
وقایع اتفاقیه و شرح احوال
رجال، ج 2، ص 554.
منبع:
کتاب
هوشنگ نهاوندی به روایت اسناد ساواک صفحه 62