موضوع: هیئت کارداران مونیخ
متن سند:
شماره: ۳۵۸/۳۱۵ - ۸۸۵/ک – ۱۳/۶/۴۳ تاریخ:۵/۷/۴۳
موضوع: هیئت کارداران مونیخ
در زمستر زمستانی سه نفر به هیئت کارداران مونیخ انتخاب شدند که به ترتیب منوچهر حامدی و عباس ربیعی و کریم سایه بان میباشند و هر دو هفته یک مرتبه به وسیله دعوتنامه دانشجویان را به جلسه دعوت مینمایند در مونیخ ۷۶ نفر عضو جبهه ملی و حزب منحله توده میباشند که اشخاص فعال آن عبارتند از مهدی تهرانی - نراقی - ثریا ثریا پور - محمدامامی - بیژن پاشائی - سیاوش پارسانژاد- قریشی - ضیاء رضوی - همایون فرازی - دکتر ناصحی - احمد ساعی - مهندس احمدی و عدهای دیگر. ضمناً در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۶۴ در شهر فرانکفورت از ۲۲ فدراسیون آلمان دعوت شده که حضور به هم رسانند سه نفر که از مونیخ انتخاب شدهاند به قرار زیر میباشند.
حامدی - نراقی و فرازی. و قرار شد در سه شهر بزرگ آلمان که هنوز شهرها تعیین نشده در فدراسیون فرانکفورت تعیین گردد تا بر علیه سازمان امنیت کلن و تیمسار علوی کیا در جلو کنسولگریها و سرکنسولگری مونیخ میتینگ بدهند که در تاریخ ۲۱ و یا ۲۲ ماه آگوست انجام گیرد و نیز کسی که روزنامه سوگند را در مونیخ منتشر و به چاپ میرساند به نام ضیاء رضوی میباشد و همچنین در تاریخ ۱۵ خرداد ماه فدراسیون مونیخ تشکیل گردید و نامهای که از دکتر محمد مصدق به فدراسیون آلمان رسیده بود قرائت شد و همینطور پیامهائی از آیتالله خمینی و آیتالله نجفی۲ و سید محمد هادی میلانی۳ خوانده شد و ضمناً بر علیه محاکمه نظامی استادان دانشگاه مهندس مهدی بازرگان۴ و دکتر سحابی و آیتالله طالقانی ۵ یک دقیقه سکوت اعلام گردید.
در پرونده مهدی خانبابا تهرانی بایگانی گردد. 8 /7 /43
۳۱۵
توضیحات سند:
_____
۱-حزب توده در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی بر بقایای حزب عدالت، حزب کمونیست، ۱۲۹۹ - ۱۳۰۰ پس از ورود ارتش سرخ به رشت ایجاد شده بود، تشکیل گردید. ابتدا همگام با سیاست جهانی اصل را بر مبارزه با «فاشیسم» و «نازیسم» گذاشتند. با خروج قوای روس، شکست فرقهی دمکرات آذربایجان و انشعابی که در داخل حزب به سال ۱۳۲۶ هجری شمسی، روی داد عدهای از اعضاء، تز استقلال حزب از سیاست جاری و مواضع اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را مطرح نمودند. در بهمن ۱۳۲۷ به دنبال سوء قصد به جان شاه که ضارب به ظاهر تودهای شناخته شد، حکومت نظامی اعلام و اعضای حزب دستگیر و حزب غیر قانونی و منحل گردید. در سال ۱۳۲۸ شمسی، حزب با اعلامایدئولوژی مارکسیسم - لنینیسم به عنوان مرام حزبی، رویه خود را کاملاً آشکار ساخت. با آغاز نهضت نفت و جنبش در میان اقشار جامعه، حزب به دو جناح قاسمی، کیانوری تقسیم شد. بعدها با سکوت در قبال کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و فعالیتهای پشت پرده نقش مهمی که در سقوط مصدق داشتند، روشن نمودند. در مرداد ۱۳۳۳ با دستگیری افسران حزب و شبکه ی نظامی و سایر شبکههای پشت پرده توسط رژیم، عده ی زیادی از اعضای حزب ابراز تنفر نموده و به همکاری با رژیم شاه و ساواک تن دادند. در دهمین کنگره حزب در اوایل دهه ۱۳۵۰، حزب به تعریف و تمجید از رژیم و حرکت نظام به سوی سوسیالیسم پرداخت و به نوعی مبارزه را در چهارچوب قانون اساسی تعریف کرد. در سالهای ۵۰ - ۵۶ که روحانیت با شیوههای نوینی مبارزه را رهبری و حرکت مردمی در شکلایده آل به وجود آمد، حزب با سرعت به تجدید حیات پرداخت. رهبری توسط روسها عوض شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حزب فعالیت علنی خود را آشکار کرد. و عمدتأ سعی داشت حرکت غربی را منطبق با اهداف انقلاب اسلامی و قانون اساسی نشان دهد با تأسیس تشکیلات نظامی و مخفی، آغاز کار جاسوسی، ارتباط گسترده پشت پرده با گردهمایی مخالف، معارض، محارب.... و به دستآمدن اسناد خیانت و جاسوسی، رهبری حزب دستگیر و با اعتراف به کارنامه سیاه پنجاه ساله ی حزب... تنفر از گذشته. انحلال حزب ... به افشای ماهیت، هویت، اهداف، کارنامه ی حزب پرداخت.. صحیفهامام، ج ۲۱ - کژراهه، احسان طبری - خاطرات، نورالدین کیانوری
۱- در مورد ارتباط کنفدراسیون باامام خمینی و مکاتبات بین شهید آیتالله سید مصطفی خمینی و رهبران کنفدراسیون رجوع شود به کتاب: نهضتامام خمینی، سید حمید روحانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ۲- مرحوم آیتالله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی در ۲۰ صفر ۱۳۱۵ هجری قمری در شهر نجف اشرف متولد شد. تحصیلات را در زادگاه به پایان رساند. محضر حضرات آیات عظام شیخ مرتضی طالقانی، آقا ضیاء عراقی، شیخ مهدی نوایی، سید حسن صدر را درک نمود. در سال ۱۳۴۲ قمری به تهران وارد و به درس آیتالله حاج آقا حسین نجم آبادی، حاج شیخ عبدالنبی نوری حاضر شد. به سال ۱۳۴۳ به قم مهاجرت نمود و کار تدریس، تحقیق، تفحص را شروع و به نشر معارف اسلامی پرداختند. ایشان در خاطرات خود از اساتید دیگری چون آیتالله کاشف الغطاء، سید جعفر آل بحر العلوم، سید محمد فیروز آبادی، میرزا حسین نائینی، شیخ عباس محدث قمی نام میبرند. و از آثار علمی بیش از چهارده رساله علمی، تحقیقی، فقهی، .... تدوین و صدها کتب تاریخی را تصحیح، حاشیه، به چاپ رساندند. سه مدرسه در قم تأسیس نمودند. کتابخانه عظیم آیتالله م رعشی در شمار کتابخانههای کم نظیر در جهان اسلام میباشد . بالاخص که افزون از ۳۰/۰۰۰ نسخه خطی دارد. آیتالله مرعشی از ابتدای نهضتامام خمینی علیه رژیم ستمشاهی مواضع محکم و استواری داشتند. در دوران انقلاب خدمات قابل توجهی نمودند. در شهریور ۱۳۶۹ مطابق با ۷ صفر ۱۴۱۱ هجری قمری در شهر قم به رحمت حق پیوستند. نامداران را حل، کریم جوانشیر، تبریز، ۱۳۷۵ ۳- آیتالله العظمی حاج سید محمدهادی میلانی مرجع تقلید و فقید معاصر در هفتم محرم الحرام ۱۳۱۳ هجری قمری در نجف اشرف متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتی نزد آیات
عظام: مرحوم آقامیرزا ابراهیم همدانی، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، ملاحسن تبریزی، آیتالله شریعت اصفهانی، میرزا محمد حسین نائینی، آقا ضیاء الدین عراقی به تحصیل فقه و اصول مشغول و به درجه اجتهاد رسید و نزدیک به ۶۰ سال در نجف اشرف، کربلا، مشهد مقدس به تدریس پرداخت. در سال ۱۳۷۳ به مشهد مقدس مسافرت و به دعوت اساتید و بزرگان به تدریس و زعامت و هدایت طلاب مشغول شد و بسیاری از مؤسسات خیریه به راهنمایی ایشان در داخل و خارج از کشور بنیاد گردیده است. از آیتالله میلانی آثار و تألیفاتی برجای مانده است از جمله کتاب صلوۀ، صلاۀ جمعه، کتاب فقه... میباشد . در جریان نهضتامام خمینی ایشان از جمله فقهای فعال و مبارز علیه رژیم ستم شاهی بودند و همواره از نهضت اسلامی دفاع مینمودند. سرانجام در ۱۷ مرداد ۱۳۵۴ در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان پوشیدند. رجوع شود به: آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی ،۱۳۷۹
۴- مهندس مهدی بازرگان (۱۲۸۶ - ۱۳۷۳) در سال ۱۲۸۶ در تهران متولد شد. پس از طی تحصیلات ابتدائی و متوسطه به سال ۱۳۰۶ همراه گروهی از محصلین راهی فرانسه شد. در سال ۱۳۱۳ پس از پایان تحصیلات عالی در رشته مهندسی - ترمودینامیک و نساجی به ایران بازگشت در سالهای ۱۳۲۴ - ۱۳۲۹ ریاست دانشکده فنی را به عهده داشت. در دوران نهضت ملی شدن نفت عضو هیئت اعزامی به جنوب بود و به ریاست هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران برگزیده شد. پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دستگیر شد. با تشکیل جبهه ملی دوم فعال گردید و به دلیل اختلافات با رهبران جبهه نهضت آزادی ایران را تأسیس نمود. در سال ۱۳۴۱ بازداشت و تا سال ۱۳۴۶ زندان بود. در سالهای ۱۳۵۶ - ۱۳۵۷ کمیته دفاع از حقوق بشر را با جمعی از اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی تأسیس نمود. با پیروزی انقلاب بنا به پیشنهاد شورای انقلاب و تأیید حضرتامام خمینی به نخست وزیری دولت موقت جمهوری اسلامی برگزیده شد. بنا به روحیات غیر انقلابی و تشکیلاتی در کار دولت موفق نگردید. در ۱۴ آبان ۱۳۵۸، پس از تسخیر لانه جاسوسیآمریکا دولت استعفا نمود. در سالهای ۱۳۵۸ - ۱۳۷۳ به فعالیت سیاسی پرداخت. در ۳۰ دی ۱۳۷۳ پس از یک بیماری کوتاه در گذشت. از آثار وی: اسلام و مکتب مولد و مبارزه، دین و سیاست ،مجموعه آثار، بعثت وایدئولوژی
۵- مرحوم آیتالله سید محمود طالقانی در سال ۱۲۸۹ هجری شمسی دیده به جهان گشود. وی در خانوادهای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضد ظلم رشد نمود و برای نخستین بار پدرش مرحوم آیتالله سید ابوالحسن آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامی درس تقوا کرد. پدر وی را به لحاظ تقوا سرآمد پرهیزکاران یاد میکنند. آیتالله طالقانی در زمان طلبگی آشنایی فراوانی باامام خمینی داشت و روابط متقابل آن دو بسیار بود. مرحوم طالقانی دروس حوزوی را در محضر آیات عظام و اساتید به پایان رساند و از آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد گرفت. پس از پایان تحصیل به تهران بازگشت. در مدرسه سپهسالار به تدریس علوم اسلامی مشغول شد. تبلیغ، تشکیل جلسات مذهبی، مبارزه با رضاخان باعث شد که در سال ۱۳۱۸ دستگیر گردید. پس از شهریور ۱۳۲۰ و شکست استبداد فعالیتهای خود را گسترش داد. در جریان نهضت ملی نفت از فعالان بود. پس از کودتایآمریکائی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دستگیر و به دلیل مخفی نمودن شهید سید مجتبی نواب صفوی در خانهاش مدتی زندان بود. در کنگره جهانی «شعوب المسلمین» در کراچی شرکت نمود. در کنگره اسلامی قدس که سالی یک بار تشکیل میگردید دو بار مقام ریاست هیئت نمایندگی ایران را داشت. از سوی مرحوم آیتالله العظمی بروجردی حامل پیامی برای دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» در مصر شد. با آغاز نهضتامام خمینی از فعالان صحنه ی سیاست و تبلیغ بود. در سال ۱۳۴۱ دستگیر و پس ازاندکی آزاد شد. سپس در جریان نهضت ۱۵ خرداد بار دیگر به زندان محکوم گردید. در سال ۱۳۴۶ آزاد و در س ال ۱۳۵۰ دستگیر و مدت سه سال به زابل و ۱۸ ماه به بافت کرمان تبعید شد. در سال ۱۳۵۲ مجدداً دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم و با اوج گیری نهضت آزادی از بند آزاد شد. آیتالله طالقانی از بدو آزادی خود بار دیگر وارد صحنه ی سیاست شد و با انتشار اعلامیه ددمنشی رژیم سفاک پهلوی را محکوم نمود. با تأسیس شورای انقلاب به ریاست آن تعیین و در سال ۱۳۵۸ از سویامام خمینی به عنوانامام جمعه تهران معین شد. در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. آیتالله طالقانی که مقام والائی چون حضرت ابوذر داشت و ع لیه ستمگران و چپاولگران مبارزه مینمود، در برابر دشمنان چون مالک اشتر مجری عدالت و مدافع ولایت بودند. آیتالله طالقانی علیرغم زندانها - تبعیدهای مکرر چندین اثر جاودان منتشر کردند: ١- حاشیه بر تنبیه الامه مرحوم آیتالله میرزا محمد حسین نائینی ۲- تفسیر پرتوی از قرآن ۶ جلد ٣- تفسیر نهج البلاغه ۲ جلد ۴- با قرآن در صحنه ۱ جلد ۵- آینده بشریت از نظر مکتب ما سفرنامه حج - اسلام و مالکیت م جهاد و شهادت - وحدت ۱۰- آزادی ۱۱- توحید ۱۲- ترجمه جلد اولامام علی (ع) روزها و رویدادها، ج ۲، تهران، رامین
منبع:
کتاب
چپ در ایران به روایت اسناد ساواک / کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا صفحه 231